therapyman
16-08-2011, 17:48
Har iår för första gången testat att odla majs... nu när det är dags att skörda har jag en fråga..
Har nu testat att ta en kolv.. eftersom "skägget" nästan var helt brunt.
När jag skalat av bladen ser jag att det inte kommit korn ända upp på kolven.. samt att det på sina ställen fattas korn längs sidorna.. betyder detta att jag skördat för tidigt? Gett för lite gödning? Vart för lite sol? Eller kan de helt enkelt se ut såhär...? De man köpt i affär brukar vara "snyggare"..
Hoppas på uppmuntrande svar..
Se bifogad bild!
*Stintan*
16-08-2011, 18:29
Vet inte varför det fattas frön men du har skördat den för tidigt , majskornen ska vara gula då är det dags.
therapyman
16-08-2011, 18:43
Njaaa färgen ska iaf inte vara såå fel... att läsa om sorten (som jag köpte här på odla.nu) :
Mr. bonjangles: Vackra tvåfärgade kolvar i vitt och gult som är naturligt söta och mjälla i smaken. Plantorna mognar tidigt och ger välfyllda kolvar.
Vet du vad jag tror? Jo, att de har fått för lite näring. Jag odlade majs för andra säsongen i år och kalasade för övrigt på de första till kvällsmat i dag.
Förra året fick mina, vad jag trodde var lagom med näring. Resultatet blev små ynka kolvar med lite korn på.
I år har jag ökat på duktigt med massor av kompost, nässelvatten och gräsklipp. Ändå har det nog inte räckt verkar det som.
Att kornen är vita, tyder på att de inte fått mogna riktigt.
Å andra sidan..... ge inte upp! När det lyckas tycker jag att hemodlad majs är något av det godaste som finns.
Mark Twain tyckte att man skulle ha med sig ett litet kök ut i majslandet och hugga av en kolv och koka bums.
Det skulle man kanske test.
Hälsningar,
niggle
therapyman
16-08-2011, 19:16
Den ligger på grillen just nu... vi får se hur det blir.. men färgen.. enl beskrivningen ska de ju vara vita!?
*Stintan*
16-08-2011, 19:27
CITAT (therapyman @ 16-08-2011, 19:43)

Njaaa färgen ska iaf inte vara såå fel... att läsa om sorten (som jag köpte här på odla.nu) :
Mr. bonjangles: Vackra tvåfärgade kolvar i vitt och gult som är naturligt söta och mjälla i smaken. Plantorna mognar tidigt och ger välfyllda kolvar.
Aha jag utgick från att det var vanlig majs. Att den inte är helt fylld kan bero på pollineringen har jag för mig. Om man har för få plantor t.ex. Det sägs att det är bra om man ruskar om plantorna när dom "blommar".
therapyman
16-08-2011, 20:06
CITAT (*Stintan* @ 16-08-2011, 20:27)

Aha jag utgick från att det var vanlig majs. Att den inte är helt fylld kan bero på pollineringen har jag för mig. Om man har för få plantor t.ex. Det sägs att det är bra om man ruskar om plantorna när dom "blommar".
Tack för tipset! Kommer definitivt utöka denna lilla odling nästa sommar...
Har nu smakat på underverket... Verkligen god!
Eva 33c
17-08-2011, 08:13
Färgen är helt rätt för sorten. Att det fattas korn beror just på pollineringen. Majs har en ganska "osofistikerad" modell för pollinering. De vindpollineras, när hanblomman blommar i toppen så är "tanken" att pollenet ska "ramla ner" på honblommorna i bladvecken. Nu är inte allitid han och honblommor riktigt synkande på samma planta. Därför bör man plantera majsplantor i block (och inte i enkla rader) så kan en blommande hanplanta pollinera omkringliggande plantors honblommor. Och blåser det inte får man "ruska om dem" själv som Stintan skrev. Men har man väl smakat en hemodlad majskolv så är man såld...
Fast mina hinner nog inte mogna i år tror jag.
Om du inte hittat Runåbergs hemsida än, så vill jag tipsa om den. de ger mycket bra odlingsråd för alla grönsaker de säljer frön till. Så här ser den ut för
majs
therapyman
18-08-2011, 14:57
Tack för tipset!!
Många spännande fröer att fundera på inför nästa sommar...
Kommer att utöka majsen nästa år.. bara 6 plantor nu.. minst det dubbla får det bli.
Frågan är ju då om man ska satsa på olika sorter eller samma som man nu konstaterat var enkel att odla och framförallt god...
*Stintan*
18-08-2011, 15:29
Ska du inte ha mer än 12 plantor skulle jag råda att ha alla av samma sort.
therapyman
18-08-2011, 15:32
Skulle vara skoj att testa nån sort som ger flerfärgade kolvar.. nån som vet om denna egenskap
gör att smaken blir lidande? Inte ute efter att ha den som utsmyckning i trädgården...
*Stintan*
18-08-2011, 20:25
Det får man nog läsa sig till.
Jag kan rekommendera det senaste numret av Hemträdgården, som jag fick i går.
Där finnes en jättebra artikel om majsodling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.