sara i landet
Potatis och rotfrukter man köper i affären är ju oftast tvättade. Är det bättre för hållbarheten under vinterförvaringen att man tvättar bort jorden när man skördar?
*Stintan*
Det kan jag inte tänka mig skulle förbättra hållbarheten. Det är ju inte därför potatisen är tvättad i affären.
Christa
Nej tvätta dom inte men när du skördat potatis så låt dom ligga utbredda på något och låt dom torka några dagar så dom blir torra på ytan inna du lägger dom i någon låda eller binge. Det skall inte var tjockt med jord på heller men de skall absolut inte tvättas.

Lägger man dom direkt i en låda kan de ruttna. Potatis är heller inte alls så torkkänsliga som andra rotfrukter. Det är större risk att de blir dåliga för att de är för blöta.

Morötter brukar jag lägga i små hinkar med lock och ställa dom utomhus tills det finns risk för frost. Dom skall stå så kallt som möjligt utan att frysa. Man skall inte skörda dom innan det blivit kallt ute.

Dom skall inte bredas ut på tork som potatis utan läggas direkt i hinkar. Morötter tål torka dåligt och blir snabbt tråkiga om de torkar. Ha dock inte tjocka lager med jord på dom. Jag brukar stryka av jorden med handen när jag skördar rotfrukter. Lite försiktigt.
*Stintan*
Att man behöver lägga potatisen på tork har jag aldrig hört talas om och har aldrig sett någon potatisodlare som gjort. Min egen har alltid åkt direkt in i jordkällaren och kallskafferiet.
Eva 33c
CITAT (Christa @ 16-08-2011, 21:53) *
Nej tvätta dom inte men när du skördat potatis så låt dom ligga utbredda på något och låt dom torka några dagar så dom blir torra på ytan inna du lägger dom i någon låda eller binge.

Om man nu vill torka sina potatisar, något jag aldrig hört talas om, så måste det ske i ett mörkt utrymme i så fall. Potatis som utsätts för ljus utvecklar högre solaninhalter, vilket inte är så bra för oss som ska äta den.
*Stintan*
Ja man vill ju inte ha gröna potatisar och det blir dom snabbt.
Gossen Ruda
Förra året tvättade jag alla potatisar och det gick utmärkt, inget svinn. De fick torka ordentligt innan jag sen vinterförvarade dem. Det är så skönt att bara kunna ta dem och lägga direkt i kokkärlet. Jag missade lite i år och några fick ligga fuktiga i några dagar och det var inte bra.
Eva 33c
Ja om man tvättar dem före förvaring så måste de torka först. Det är lättsamt med färdigtvättad potatis i källaren, man slipper jord i köket : )
Men torka mörkt måste dem i alla fall, eller hur?
Gossen Ruda
CITAT (Eva 33c @ 17-08-2011, 11:54) *
Ja om man tvättar dem före förvaring så måste de torka först. Det är lättsamt med färdigtvättad potatis i källaren, man slipper jord i köket : )
Men torka mörkt måste dem i alla fall, eller hur?

Jo, de blir gröna rätt snabbt annars. Fast de gröna kan man spara till nästa års utsättning.
Eva 33c
Det är ju lite lurigt det där med solaninet. Det gröna på potatisen är klorofyll och inte giftigt i sig. Men det är ett tecken på att potatisen legat för ljust och alltså förmodligen ökat solaninhalten. Men det kan alltså finnas solanin i den även om den inte hunnit bli grön. Även stötskador och annat kan sätta igång processen. Potatisen är en känslig knöl smile.gif
Christa
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2011, 10:01) *
Att man behöver lägga potatisen på tork har jag aldrig hört talas om och har aldrig sett någon potatisodlare som gjort. Min egen har alltid åkt direkt in i jordkällaren och kallskafferiet.

Det har ju betydelse hur blöt jorden är när man skördar dom men när dom blev stående i det jag burit in dom i så blev det röta i en del potatisar och mögel emellan dom. Blev också lite sämre smak på dom.

Jag bredde ut dom på tidningar i matkällaren några dagar och lade dom sedan i trälåda och annat. Jag hade lite olika sorter.

Jag har vinterförvarat potatis och oftast haft egen potatis året om sedan 1983.
*Stintan*
Ja man gör ju som man vill. Huvudsaken är ju att man får ett bra resultat men jag tror inte att det är så vanligt och vi brukade inte skörda när jorden var så blöt att potatisen behövde ligga på tork. Det skulle inte ens vara praktiskt möjligt med den stora mängd potatis vi odlade.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2011, 18:17) *
Ja man gör ju som man vill. Huvudsaken är ju att man får ett bra resultat men jag tror inte att det är så vanligt och vi brukade inte skörda när jorden var så blöt att potatisen behövde ligga på tork. Det skulle inte ens vara praktiskt möjligt med den stora mängd potatis vi odlade.

Jag brukade vänta så länge det var möjligt dvs jag skördade den i oktober eftersom jag hade matkällaren i huset. Där jag bodde tidigare hade jag en slags sandjord.

Här har jag inte odlat lika mycket men jag har låtit den torka till här också. Första året odlade direkt i vår leriga jord och den potatisen var jordig vill jag lova.
Gossen Ruda
Jag försöker få upp potatisen så fort som möjligt för annars blir det mer brunröta och gnagskador från larver och sniglar.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 17-08-2011, 21:47) *
Jag försöker få upp potatisen så fort som möjligt för annars blir det mer brunröta och gnagskador från larver och sniglar.

Vid vilken tidpunkt brukar det bli?

Håller de sig hela vintern ändå?
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 18-08-2011, 06:46) *
Vid vilken tidpunkt brukar det bli?

Håller de sig hela vintern ändå?

Jag försöker börja upptagningen några veckor efter att blasten vissnat. Tyvärr brukar höstregnen börja då så det kan ta några veckor. Hållbarheten är god, jag åt fjolårets potatis tills nyligen när årets skörd började användas.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2011, 11:45) *
Jag försöker börja upptagningen några veckor efter att blasten vissnat. Tyvärr brukar höstregnen börja då så det kan ta några veckor. Hållbarheten är god, jag åt fjolårets potatis tills nyligen när årets skörd började användas.

Jag brukar ta av blasten när den fått bladmögel vilket brukar ske någon gång runt månadsskiftet juli - aug.

Innebär det att du ofta tar upp potatisen redan i augusti?

September har ju ofta torra perioder så det kanske är bättre att ta upp den då än i oktober. Beror ju dock på vilka förvaringsmöjligheter man har. Hur svalt har du där du förvarar dina? Det har visserligen funkat för mig på det sätt jag har gjort men om vi flyttar till ett nytt ställe och kanske odlar mer potatis nu när vi är två i hushållet så är det ju inte lika lätt att breda ut som för att torka till.

Lök brukade bli mycket bättre om man skördade dom vid första torrperioden efter första augusti. Sen skörd brukade innebära att fler lökar ruttnade.

Morötter däremot är nog svårt att förvara om man inte väntar tills det är kallt ute innan man tar upp dom.
Gossen Ruda
I stan är all potais uppe, på landet en del.
sara i landet
Tack snälla för alla svar! Alltid bra med olika åsikter!
Christa, menar du att löken blir bättre om man skördar den nu i augusti (om det behagar bli ett längre regnuppehåll!) än om man gör det senare? All min lökblast ligger så jag börjar bli sugen på att ta upp dem.
*Stintan*
Har all din lökblast lagt sig så kan du skörda den nu och hänga upp den på tork helst luftigt.
Christa
CITAT (sara i landet @ 18-08-2011, 20:59) *
Tack snälla för alla svar! Alltid bra med olika åsikter!
Christa, menar du att löken blir bättre om man skördar den nu i augusti (om det behagar bli ett längre regnuppehåll!) än om man gör det senare? All min lökblast ligger så jag börjar bli sugen på att ta upp dem.

Ja, fast det kan ju vara svårt att veta hur man skall göra om det fortsätter att regna. Min erfarenhet är i alla fall att den håller sig bättre om den fått torka till innan jag tagit upp den.

Är blasten grön eller helt vissen?

Är man osäker på grund av att inget torrt väder finns i prognosen så kan man ju ta upp en del och hänga på tork och lägga på något luftigt ställe under tak.

Tar man inte upp allt på en gång så har man ju möjlighet att jämföra resultatet sedan.

CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2011, 20:53) *
I stan är all potais uppe, på landet en del.

Hur förvarar du den? Temperatur? Håller den sig till nästa vår?
sara i landet
Nästan all lökblast är grön. Ska jag vänta tills den har vissnat? Har aldrig haft funderingar över min lökskörd tidigare (har odlat i 9 år, på olika platser dock) men i år är det annorlunda. Stora fina lökar och blast som lagt sig ner samtidigt men som inte är vissen.
*Stintan*
Det är ingen brådska med att ta upp löken men det beror ju lite på var du bor. Det enda som händer om du låter den vara kvar ett tag till är att den får ordentligt skal. Själv har jag aldrig skördat min lök förrän i mitten eller slutet av september om det inte är frostrisk tidigare. Jag inbillar mig att det är bättre att skära av blasten när den vissnat än när den är grön och det gör jag i samband med skörden och hänger sen upp löken i nätkassar på ett torrt och luftigt ställe.
Christa
CITAT (sara i landet @ 20-08-2011, 20:50) *
Nästan all lökblast är grön. Ska jag vänta tills den har vissnat? Har aldrig haft funderingar över min lökskörd tidigare (har odlat i 9 år, på olika platser dock) men i år är det annorlunda. Stora fina lökar och blast som lagt sig ner samtidigt men som inte är vissen.

Jag har för mig att man ibland lägger blasten ner för att lökarna skall mogna fortare men minns inte säkert.

Jag tycker som jag skrev i förra inlägget att en god idé om du är osäker är att du skördar en del. Hur stor risk det är att den får dålig hållbarhet beror på hur mycket det regnar de närmaste veckorna och hur blött det blir i ditt land.

Eftersom blasten är grön så är ju löken levande fortfarande i alla fall och då är nog risken att den blir dålig inte lika stor.

Jag har inte odlat lök på ett antal år eftersom jag fick larver i dom och när jag fått det ett år så återkom dom nästkommande.

Därför minns jag inte alla detaljer. Det jag minns är att löken höll sig bättre när jag tog upp den under en torr period i augusti än om jag tog upp den senare.

Har löken fått mycket gödsel så ökar sannolikt risken.

Om det blir vatten stående i landet när det regnar kan det nog öckså öka risken.

Sedan beror det ju också på hur mycket lök du har och hur länge du vill att den skall hålla sig.

Har du mycket lök så tycker jag absolut att du skall ta upp en del om 10-dygnsprognosen ser blöt ut.

När jag inte har facit så brukar jag skörda en del av det som är aktuellt så har jag spridit risken.

Så här står det på Fobos webbplats.

10 Skörd
När blasten på sensommaren börjar gulna kan man skynda på lökens avmognad genom att man med till exempel en kratta böjer ned blasten mot marken. 1-2 veckor därefter drar man upp löken. Vid torrt och fint väder kan man låta lökarna ligga uppe på jorden i någon vecka och avmogna ytterligare. Är det inte torrt väder placeras lökarna i en torr och varm lokal, gärna 20-25 °C varmt, samt luftigt. Det är mycket viktigt för hållbarheten under lagringen, att löken får torka snabbt.

http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/gro...ukter/lok.shtml

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon