CITAT (sara i landet @ 20-08-2011, 20:50)

Nästan all lökblast är grön. Ska jag vänta tills den har vissnat? Har aldrig haft funderingar över min lökskörd tidigare (har odlat i 9 år, på olika platser dock) men i år är det annorlunda. Stora fina lökar och blast som lagt sig ner samtidigt men som inte är vissen.
Jag har för mig att man ibland lägger blasten ner för att lökarna skall mogna fortare men minns inte säkert.
Jag tycker som jag skrev i förra inlägget att en god idé om du är osäker är att du skördar en del. Hur stor risk det är att den får dålig hållbarhet beror på hur mycket det regnar de närmaste veckorna och hur blött det blir i ditt land.
Eftersom blasten är grön så är ju löken levande fortfarande i alla fall och då är nog risken att den blir dålig inte lika stor.
Jag har inte odlat lök på ett antal år eftersom jag fick larver i dom och när jag fått det ett år så återkom dom nästkommande.
Därför minns jag inte alla detaljer. Det jag minns är att löken höll sig bättre när jag tog upp den under en torr period i augusti än om jag tog upp den senare.
Har löken fått mycket gödsel så ökar sannolikt risken.
Om det blir vatten stående i landet när det regnar kan det nog öckså öka risken.
Sedan beror det ju också på hur mycket lök du har och hur länge du vill att den skall hålla sig.
Har du mycket lök så tycker jag absolut att du skall ta upp en del om 10-dygnsprognosen ser blöt ut.
När jag inte har facit så brukar jag skörda en del av det som är aktuellt så har jag spridit risken.
Så här står det på Fobos webbplats.
10 Skörd
När blasten på sensommaren börjar gulna kan man skynda på lökens avmognad genom att man med till exempel en kratta böjer ned blasten mot marken. 1-2 veckor därefter drar man upp löken. Vid torrt och fint väder kan man låta lökarna ligga uppe på jorden i någon vecka och avmogna ytterligare. Är det inte torrt väder placeras lökarna i en torr och varm lokal, gärna 20-25 °C varmt, samt luftigt. Det är mycket viktigt för hållbarheten under lagringen, att löken får torka snabbt.
http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/gro...ukter/lok.shtml