Full version: klematis
torhyttan
Tänkte försöka mig på att så klematis.Är det någon som har provat?
Tacksam för tips!
octachoron
Att fröså klematis ur tanguticagruppen brukar gå snabbt och enkelt.
Jag brukar så fröna i början på det nya året, ca februari och låta dem gro och växa upp under växtbelysning tills sommaren. Efter avhärdning och vidare tillväxt i allt större krukor så planterar jag ut dem i trädgården på sensommaren. Bara någon enstaka blomma under första året men många året sedan.

En större utmaning är att så frön från integrifolia, viticella och storblommiga hybrider. Då finns det utmärkta tips på http://www.bcollingwood.com/index1.htm
Detta tar dock längre tid, både för fröna att gro och innan plantorna är redo att planteras ut.
kerstin z5-6
[attachment=64114:mandshur.jpg][attachment=64112:DSC02534_small.jpg]

En av de absolut mest tacksamma, snygga och väldoftande samt långblommande clematis som går utmärkt att så är Cl mandshurica.Den har allt :)blommar långt över en månad, mkt härdig,och lätt att så
Frö brukar finnas på
wwwgardensnorth.com.
Jag har nog frö i höst med
rutae
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-08-2011, 20:40) *
[attachment=64114:mandshur.jpg][attachment=64112:DSC02534_small.jpg]
En av de absolut mest tacksamma, snygga och väldoftande samt långblommande clematis som går utmärkt att så är Cl mandshurica.Den har allt :)blommar långt över en månad, mkt härdig,och lätt att så
Frö brukar finnas på
wwwgardensnorth.com.
Jag har nog frö i höst med

tjusig!!!! kan du ha den kan kanske jag ha den ,vi har ju lika zon menar jag =) ,sen har du nog mera gröna fingrar än jag tummenupp.gif ska den klippas ?
kerstin z5-6
Vintern klipper den, den börjar om vart år och är 2m hög i början juli
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon