Full version: Backsippor
torhyttan
Har skaffat mig lite frön av olika backsippor.
Ska man så dom nu eller till våren?
Azur
Jag är inget proffs, men jag satte backsippa precis när fröna mognat (i juni tror jag), och då grodde de snällt. Sen satte jag ett gäng till för ungefär en månad sen, och inte ett enda har grott. Antingen har backsippefrö väldigt kort hållbarhet, eller så har de gått i vila i väntan på våren.

Kanske behöver de nu rentav stratifieras (köldbehandlas) för att gro.

Jag är alltså inte alls nån expert, men vad jag kommer att göra är att sent i höst plantera fröna i bänk eller kruka utomhus, och låta dem stå ute över vintern. Med lite tur gror de då till våren.

EDIT: Jag sökte på nätet, och tydligen har backsippefrö mycket kort hållbarhet. -cry-.gif
Antagligen är mina frön alltså redan döda, och det bästa för dig är nog att sätta fröna så snabbt som möjligt.
Eva 33c
Jag har sått en hel del backsippefrö av olika slag och dte brukar alltid fungera bra även när fröna inte är färska. Så nu eller före vintern och låt de stå ute så gror de säkert i vår. Har man sedan väl fått en planta brukar de självså sig också. Den vanliga backsippan (pulsatilla vulgaris) är lättas tycker jagt, mosippan (pulsatilla vernalis) som jag har självsår sig inte. Och de fröerna verkar tåla lagring sämre, men gror efter en vinter om jag sår dem direkt de mognat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon