Jag har en liten äng med nattvioler som blivit invaderad av örnbräken, och gradvis håller örnbräken på att skugga ut allt annat. Och det vill jag inte.
Jag började med att knäcka blad, och det funkar, men jag måste gå varje dag och det blir för jobbigt i längden.
Så jag köpte roundup, brukslösning på sprayflaska. Jag fuktade två svampar med roundup, och beströk ett hundratal örnbräkenblad. De blev fuktiga, men inte blöta. Eftersom jag fortfarande hade roundup kvar, så testade jag även på lövsly vid husgrunden. Jag strök roundup på några, och sprayade direkt på alla blad på andra. Sen testade jag att spraya på några piprör-tuvor.
Facit efter tre veckor: några bruna fläckar på örnbräken-bladen, bruna bladkanter på lövslyt, och pipröret dött.
Är roundup så här pass klent, eller är just örnbräken och sly så motståndskraftiga att de kräver stora och/eller upprepade doser? Eller är slyet och örnbräken också döda, och de bara inte vet om det än? Är det en fråga om dos? Borde jag ha använt koncentrat istället för den färdigspädda brukslösningen?