Zebs
Jag är noob så det smäller om det på växter, trots att mor min alltid haft trädgårdsland där jag hjälpt till, men mina fingrar är inte så gröna och jag har lyckats ta död på murgröna och kaktusar (både övervattning och uttorkning... tongue.gif).

Men i början av juli köpte jag mig ÄNTLIGEN en egen tomatplanta, av sorten Black Cherry (enligt lappen kallad chocklad körsbärstomat...). Växte och grodde som bara den, när jag köpte den var den kanske runt 60 cm hög, nu är den ungefär det dubbla, trots att jag kapade toppen när fyra blomklasar hade kommit fram. smile.gif

Blev ganska mycket kapande av sidogrenar och grejer, plantan var nog inte helt frisk, men tomaterna är på väg i alla fall!

Hursomhelst. Jag har toppat och även tagit sticklingar, men hur ska jag egentligen få dem att gro fint och kunna plantera ut dem när frosten är borta i vår? Ska man sätta dem direkt i jord eller ska man sätta dem i vatten först (vilket jag har förstått att man gör med vissa växter...)?
Nu sitter de i små egna krukor med jord och lite perlit och får vatten och växtnäring, men några slokar redan...
Så, hur ska jag egentligen göra?

Är som sagt väldig nybörjare, så förklara gärna så jag förstår. wink.gif

MVH
Zebs
tommot123
Går bra att sätta tjuvarna i vatten eller jord. Är mkt lättrotade!
Mvh Tommy!
Taraxacum
CITAT (tommot123 @ 19-08-2011, 13:53) *
Går bra att sätta tjuvarna i vatten eller jord. Är mkt lättrotade!
Mvh Tommy!

Jo, tomater är lätta att ta sticklingar av. Men går det verkligen att få dem att överleva till nästa vår?
Anja Danmark
Ja - de kan stå i vinduet. De bliver meget lange og ranglede, så jeg bruger ikke stiklingerne som nye planter til foråret.

Jeg lægger stammen ned, og de små sideskud ved bladene bliver til de nye planter i februar/marts måned.

Eva 33c
CITAT (Anja Danmark @ 19-08-2011, 21:48) *
Ja - de kan stå i vinduet. De bliver meget lange og ranglede, så jeg bruger ikke stiklingerne som nye planter til foråret.

Jeg lægger stammen ned, og de små sideskud ved bladene bliver til de nye planter i februar/marts måned.

Hur menar du, lägger du stammen ner i jord och så bildas rötter vid bladen/skotten? Jag har aldrig provat spara sticklingar men är lite sugen på att testa din modell. Borde ju ge stora plantor fortare än frösädderna?
Anja Danmark
Nej, den skal ikke lægges i jord - jeg lægger den bare vandret, evt. binder den fast til en pind. Når den ligger ned, kommer sideskuddene nemlig i gang hurtigere, og så snart de er omkring 10 cm, tager jeg dem af og planter dem i potter, hvor de slår rod på en uges tid.

På den måde kan man komme i gang i hvert fald en måned tidligere end ved frøsåning. Jeg bruger især metoden ved F1-hybrider, som jeg ikke vil tage frø af. Hvis man ikke har tilskudslys til de nye planter, skal de stå så lyst som muligt, helst ved højst 15-16 grader. Hvis det er varmere, bliver de let for lange, inden de skal ud i drivhuset.
Eva 33c
Ah, du tar alltså inte av något skott från huvudplantan först. Ungefär när tar du sticklingar för övervintring?
Anja Danmark
September/oktober plejer jeg at gøre det.

Hvis der ikke er et sideskud at tage af, tager jeg toppen af planten og bruger som stikling.
karinc
Menar du att du tar in hela plantan, lägger ner den, och sen tar skotten som sticklingar?
Anja Danmark
nej - bare de øverste omkring 25 cm, hvis jeg ikke har et sideskud at bruge.
Myosotis
Det måste jag testa, tack för tipset!
veram
Jag förstår inte hur du menar. Tar du av sticklingar (sidoskott om det finns eller toppen av plantan) i sept och sätter dem i jord. Sen tidigt på våren lägger du ned plantorna vågrätt medan de sitter kvar i krukorna, så att nya sidoskott snabbt kommer, tar av dessa och sätter dem i nya krukor. Sen kastar du bort den rangliga huvudplantan eller vad gör du med den?
Anja Danmark
Du har forstået det helt rigtigt smile.gif

Jeg plejer ikke at bruge moderplanten til noget, men i år var den så fin, at jeg plantede den i drivhuset, hvor den var den første til at give modne tomater...

Den er nu omkring 3½ meter høj og sætter stadig masser af tomater!

veram
Så bra! Då ska jag testa detta främst på F1-plantor, men kanske på någon annan också om det finns plats inomhus i höst!Tack för tipset! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon