Forte
Hade tänkt plantera en vit ros i min rabatt bakom fritidshuset. Sol bara halva dagen lär göra läget lite knepigt just för rosor. Har en vit där idag (namn okänt) och den klarar sig väl "sådär". Blommar ganska sparsamt och växer inte till sig i någon större utsträckning. Vill ha något som faktiskt trivs i det läget.

Dessutom ska rosen helst inte vara "extremt taggig" - finns ju de där varenda centimeter är täckt av någon form av taggar - och helst blomma under senare delen av juli, då vi har semester och är på plats.

Finns en sådan ros?
kerstin z5-6
Nej, Rosor trivs inte i det läget-speciellt rabatt rosor-Jag antar du menar de som ser ut som de man köper i snitt ?De kväver minst 6 tim sol för att utvecklas bra.
Däremot finns mkt annat i perennväg som trivs i det läget, både doftande och vackert
stanwell
Hej! Precis som Kerstin säger är det mycket svårt att hitta någon rabattros som gillar skuggigt läge. Om det funkar med lite större rosor kan jag rekommendera t ex Louise Bugnet eller Madame Alfred Carriere.

Jag har provat en sort som heter Royal Queen, eller Royal Queen Elizabeth i ett skuggigt läge och den verkar fungera. Det är en sport av Queen Elizabeth som är känd för att tåla skuggiga lägen bra. Jag köpte den på Flora Linnea för två år sedan. När jag frågade om skuggtåliga vita rosor som inte blir allt för stora nämnde man även Claire Austin som ett altenativ, men den var ny då och det fanns ingen utbredd erfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon