Monarda
Ville gärna ha fler ex av min strepto men hur förökar man den bäst? Sätter man blad i jorden direkt eller i vatten.
Är det bättre att vänta till våren?

[attachment=64016:P8161530.jpg]

HelenaRu
Här kan du läsa om hur du enklast går till väga.

http://www.blommia.se/

/Helena
Monarda
Tack för det tipset. Vilken jättebra sida tummenupp.gif och några hundralappar fattigare blev jag också.
Suz
Jag fick i present min första kornettblomma i somras (mormorsblomma kallar jag den då min mormor alltid hade såna).
Fick nu höra av en väninna att eftersom de får så långa hängande blad ska man ha krukan på en annan uppochnervänd kruka så bladen kan hänga fritt!
Det ser lite roligt ut......
Vad säger ni som har haft såna...bör man göra så??

Även jag tackar för länken! Jättebra tips!
(sugen på att prova med bladförökning efter att ha läst)
strepp
Visst är de vackra streptocarpusar.[attachment=64089:hem.jpg]
[attachment=64087:miasfonster.jpg] [attachment=64088:geronimo.png]
Suz
Men OJ!!
Imponerande att se alla streptocarpusar i fönstren bakom soffan!!
Hur länge har du haft dem alla??
Har du förökat några?
Berätta!!
strepp
Det är min syster som har dessa underbara fina fönster med fullt av streppar.Vi rotar hela tiden och vi brukar sätta bladen direkt i jorden el torv.Jag är mycket förtjust i de gamla sorters streppar med stora stora vågiga el krusiga kanter,ska titta om jag kan hitta ett foto.[attachment=64090:mariannesdaghem.jpg] [attachment=64091:barbrobla.jpg] [attachment=64092:filip.jpg] [attachment=64093:nasviken.jpg] [attachment=64095:niy.jpg] [attachment=64097:gamvitrosa.jpg] [attachment=64099:pedro.jpg]
koja72
Vilka underbara färger
strepp
Visst är de maffiga,skickar en sista bild på en skönhet fr Polen[attachment=64305:ma6.jpg]
tepa
Det var värst, Strepp, vilken samling! Underbara blommor, men jag lyckas inte så bra med dom, tyvärr. En par år, sen blir de bara mindre o mindre. Dom ska ha jämn vattning och inte direksol. Och så ska dom inte stå i fönster där man har fönster öppet! Det visste jag inte förrän nu i sommar, så jag flyttade dom från köksfönstret i nordost till matsalsfönstret också i nordost. Matsalsfönstret brukar vi inte öppna, men däremot köksfönstret. Jag har övervintrat två, den ena levde men tog sig aldrig, så jag slängde den. Den andra blommade med några stänglar bara, den har jag kvar. Den köpte jag en ny och satte dom båda i matsalsfönstret. Läste någonstans att bladen kan bli slattriga och mista spänsten helt om dom blir utsatta för drag. Vad tror ni?

Hälsn Tepa
irhen
CITAT (Suz @ 19-08-2011, 21:00) *
Jag fick i present min första kornettblomma i somras (mormorsblomma kallar jag den då min mormor alltid hade såna).
Fick nu höra av en väninna att eftersom de får så långa hängande blad ska man ha krukan på en annan uppochnervänd kruka så bladen kan hänga fritt!
Det ser lite roligt ut......
Vad säger ni som har haft såna...bör man göra så??

Även jag tackar för länken! Jättebra tips!
(sugen på att prova med bladförökning efter att ha läst)

Ett alternativ till att ställa ovanpå en upp och nervänd kruka, är att använda en relativt stor, kanske hög, ytterkruka, och fylla upp den med lecakulor i botten, och så högt som behövs.

Irhen
spacepingo
CITAT (tepa @ 31-08-2011, 09:09) *
... Läste någonstans att bladen kan bli slattriga och mista spänsten helt om dom blir utsatta för drag. Vad tror ni?

Hälsn Tepa

Hmm skulle det kunna vara därför mina slokar som tokar ( giggle.gif ) Jag har trott att det beror på att de fått för blött om fötterna även om jag tycker att jag inte vattnar för mycket. Får ta och undersöka om det drar i deras fönster...
strepp
Att bladen slokar beror nog på för mycket vatten el för lite eller för varmt...förr ställde man en kruka upp och ner för att bladen som blir ganska långa inte skulle gå av eller ligga på fönsterbrädat,Idag klippte de flesta en bit av bladen istället.
tepa
Tack Strepp. Då var det nog för mycket vatten i detta fallet..

Hälsn Tepa
spacepingo
För mycket vatten måste vara fallet här med. För varmt tror jag inte de har, de står i husets svalaste rum som oftast ligger en eller ett par grader under resten av huset.

Jag tycker inte att jag vattnat för mycket men det är klart att det går att vattna mindre.
strepp
Vatten är lurigt. i de flesta fall är det för mycket vatten som gör att de dör
strepp
Tepa
jag vet inte att strepparna skulle vara så känsliga för drag som du skriver.De vill gärna ha lite svalt.Inga blommor gillar ju drag men att ställa de nära ett öppet fönster kan ge bladmögel,Själv har jag haft mina på vår inglasade altan från början av Maj de står fortfarande där ute,de är säkert kallt där men de trivs,vi har ingen värme eller helt slutet utan det blir kallt här,Här inne i somras fick jag ha öppet fönstert där alla mina gamla sorter står för värmen skull.Att man måste ge dem ny jord och gärna dela plantorna,läste någonstans att de var vackrast 2.a året.Ett tips sätt ett blad direkt ifall om något händer.Vatten är en stor bov att man inte lyckas..
tepa
Tja, jag har bara läst det nånstans att det kan bero på drag. Men jag flyttade ju krukans sen. Och inte mår den bättre, har inte vattnat den allts på två veckor ochden är inte torr! Nä det blir nog komposten...

Hälsn Tepa
Crazy4Flowers
Jag bara älskar streptocarpusar, hade en samling förut men vart tvungen att göra mig av med dom då min sambo har allergi och dessa växter är inte bra för dom med hudutlag, tyvärr...... skulle så gärna ha några.

Man skulle kanske ta och testa och ha några i ett rum som han inte är i..
Crazy4Flowers
Vart tvungen att leta reda på en gammal bild från 2002

Föröka dom är jättelätt men man måste hålla jorden lagomt fuktig för blött så ruttnar dom.
Man kan göra som med santpaulian eller så delar man på bladen och lägger på jorden med påse över.
strepp
CITAT (tepa @ 12-09-2011, 07:50) *
Tja, jag har bara läst det nånstans att det kan bero på drag. Men jag flyttade ju krukans sen. Och inte mår den bättre, har inte vattnat den allts på två veckor ochden är inte torr! Nä det blir nog komposten...

Hälsn Tepa

jag skulle lyfta upp den ur krukan och ställa den på en tidning,gärna om du kan snurra i den låt stå ett dygn el 2 blir det för fuktigt låt den stå och torka ut mer med en ny tidning,därefter plantera den i ny jord med lite lecakulor i,vattna ej utan låt den få stå 2-3 dagar sedan vattnar du lite försiktigt.Ibland kan man rädda de på detta sätt men det gäller att den inte har börjat ruttnat,Du kan även klippa av bladen lite gör gott för plantan när den ska hämta sig,ställ den gärna lite svaligare efter omplanteringen tills du ser att bladen hämtat sig..lycka till
spacepingo
Ooops nu har jag definitivt konstaterat att det beror på för mycket vatten. Jag lyfta upp alla slokande streptocarpusar ur sina krukor och det var plaskblött trots att jag inte vattnat dem på ett par veckor just för att de ev skulle fått för mycket vatten. Nu är de "städade" och har fått ny jord. För säkerhhets skull så har jag nu lagt lecakulor i botten på alla ytterkrukor så att ev överflödigt vatten inte stannar i jorden. Om detta inte funkar funderar jag på att gå över till lerkrukor, just nu står de i plast och det håller ju vattnet bättre.

Som lite kuriosa så har jag ett svagt minne av att jag nån gång läst ett "växthoroskop" som beskrev hur respektive stjärntecken lyckades med sina blommor. Mitt (kräftan) stjärntecken ska enligt denna beskrivning vara duktiga på just övervattning.
Anja Danmark
CITAT (strepp @ 12-09-2011, 13:23) *
jag skulle lyfta upp den ur krukan och ställa den på en tidning,gärna om du kan snurra i den låt stå ett dygn el 2 blir det för fuktigt låt den stå och torka ut mer med en ny tidning,därefter plantera den i ny jord med lite lecakulor i,vattna ej utan låt den få stå 2-3 dagar sedan vattnar du lite försiktigt.Ibland kan man rädda de på detta sätt men det gäller att den inte har börjat ruttnat,Du kan även klippa av bladen lite gör gott för plantan när den ska hämta sig,ställ den gärna lite svaligare efter omplanteringen tills du ser att bladen hämtat sig..lycka till

Er det ikke netop en fordel, at der er store blade, som kan bruge meget vand, når problemet er overvanding?

Det ville jeg da synes var logisk smile.gif
strepp
CITAT (Anja Danmark @ 12-09-2011, 17:31) *
Er det ikke netop en fordel, at der er store blade, som kan bruge meget vand, når problemet er overvanding?

Det ville jeg da synes var logisk smile.gif

Menade att när plantan slokar pga övervattning är det bra att man klipper av bladen lite för att plantan ska kunna hämta sig igen från dessa slokiga blad och få tillbaka spänsten.Vid övervattning är det bra att i botten lägga ett par lager lecakulor och dessutom blanda ut jorden extra med ex små lecakulor,perlite.

CITAT (spacepingo @ 12-09-2011, 15:16) *
Ooops nu har jag definitivt konstaterat att det beror på för mycket vatten. Jag lyfta upp alla slokande streptocarpusar ur sina krukor och det var plaskblött trots att jag inte vattnat dem på ett par veckor just för att de ev skulle fått för mycket vatten. Nu är de "städade" och har fått ny jord. För säkerhhets skull så har jag nu lagt lecakulor i botten på alla ytterkrukor så att ev överflödigt vatten inte stannar i jorden. Om detta inte funkar funderar jag på att gå över till lerkrukor, just nu står de i plast och det håller ju vattnet bättre.

Som lite kuriosa så har jag ett svagt minne av att jag nån gång läst ett "växthoroskop" som beskrev hur respektive stjärntecken lyckades med sina blommor. Mitt (kräftan) stjärntecken ska enligt denna beskrivning vara duktiga på just övervattning.

Jag skulle ej ha så bråttom och planterade om de utan låtit stå på tidningarna ett par dagar och torkat ut.
Du kan även blanda i jorden extra med små lecakulor el perlite,bra när man vill vattna för mycket.
Många är duktiga på övervattning själv är jag en sådan person och attans vad plantor/sticklingar jag tagit död på för att jag gett för mycket vattning.//strepp
spacepingo
CITAT (strepp @ 12-09-2011, 19:22) *
...Jag skulle ej ha så bråttom och planterade om de utan låtit stå på tidningarna ett par dagar och torkat ut.
Du kan även blanda i jorden extra med små lecakulor el perlite,bra när man vill vattna för mycket.
...

Tyvärr hade jag redan planterat om när jag såg ditt råd om tidningar. Men det var nog inte bara dåligt, det var mögel i jorden som jag nu hoppas ha fått bort. Perlit ska jag tänka på till nästa gång. Tack för tipset!
tepa
Hej

Jag tog upp den ur krukan och mycket riktigt var jorden fuktig. Nu kunde jag inte vänta längre utan hällde ut jorden och vad jag fick loss från rötterna. Sedan rikligt med lecakulor i botten på plastkrukan och ny mylla. Nu står den bredvid ytterkrukan på hushållspapper. Som ni ser är den ju inte riktigt vacker, de sista två gröna små bladen lossnade när jag höll på. Men kanske rötterna har liv, vi får se vad som händer nu.

Tepa
strepp
CITAT (tepa @ 12-09-2011, 22:06) *
Hej

Jag tog upp den ur krukan och mycket riktigt var jorden fuktig. Nu kunde jag inte vänta längre utan hällde ut jorden och vad jag fick loss från rötterna. Sedan rikligt med lecakulor i botten på plastkrukan och ny mylla. Nu står den bredvid ytterkrukan på hushållspapper. Som ni ser är den ju inte riktigt vacker, de sista två gröna små bladen lossnade när jag höll på. Men kanske rötterna har liv, vi får se vad som händer nu.

Tepa

Hoppas det inte är för sent.

spacepingo
CITAT (tepa @ 12-09-2011, 22:06) *
Hej

Tepa

Den där bilden skulle kunna vara tagen i mitt fönster. Vi kanske ska bilda en klubb tepa! Nåt i stil med "vi som tror att streptocarpus är en sumpväxt" giggle.gif

(Men bilden kom visst inte med...)
strepp
Ge inte upp! Någon sumpväxt är det inte kanske därför därför växten dör för att den inte fått torkat upp tillräckligt..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon