NyiKolonin
Jag har precis blivit med koloni, har ingen erfarenhet av trädgårdsodling, men är vill gärna lära mig av er!

Är tacksam för råd/tips och stöd kring hur jag ska förvandla denna ogräsbevuxna koloni, (i Skåne, kalkrik mark) till en matkoloni.

Jag vill odla morötter, rödbetor, örter, och andra ätbara grödor till våren.

Hur ska jag gå tillväga med jorden nu i höst?

(tänkte att denna tråd kunde fyllas med matnyttiga tips för oss nya kolonister)

Tack på förhand! smile.gif
Preussen
CITAT (NyiKolonin @ 17-08-2011, 13:55) *
Jag har precis blivit med koloni, har ingen erfarenhet av trädgårdsodling, men är vill gärna lära mig av er!

Är tacksam för råd/tips och stöd kring hur jag ska förvandla denna ogräsbevuxna koloni, (i Skåne, kalkrik mark) till en matkoloni.

Jag vill odla morötter, rödbetor, örter, och andra ätbara grödor till våren.

Hur ska jag gå tillväga med jorden nu i höst?

(tänkte att denna tråd kunde fyllas med matnyttiga tips för oss nya kolonister)
Tack på förhand! smile.gif

Kul att du skaffat koloni och har visioner. Oavsett hur stor den är hade jag inte räknat med att odla hela med grönsaker nästa år. Ogräsrensning är något man alltid får sysselsätta sig med och beroende av vad för ogräs kan det ta olika tid att bekämpa. Höstgräv så mycket du kan, du kan börja att ogräsrensa redan nu. Odla potatis då det är en bra gröda att ogräsrensa med. Kolla även av kvaliteten på jorden, på ett koloniområde kan jorden vara utarmad. Vart i Skåne är det?
Singoalla
Vi fick vår odlingslott förra hösten och håller nu på att prova oss fram. Vår lott är på 43 kvadrat och när vi fick den växte det ogräs till midjehöjd över hela ytan. Mest har vi kirskål och åkerfräken.

Vi insåg rätt snabbt att vi aldrig skulle orka/hinna gräva upp hela ytan under hösten, så vi täckte över ca 1/4 av ytan och hoppas att det tar kål på en del ogräs.
Vi grävde upp ett område och plockade bort alla ogräsrötter vi hittade (ett enormt och tidskrävande arbete) och där har vi odlat potatis i år. Resten av våra odlingar har vi haft i pallkragar, med några lager tidningspapper under. Det har funkar rätt bra, några elaka ogräs har tittat upp, men inte mer än att man hunnit rensa bort dem.
Under våren och sommaren har vi grävt upp ytterligare områden och där har jag satt bovete och honungsfacelia som gröngödsling.

Som sagt, vi prövar oss fram, får se hur det går. Lycka till med din odling, det är underbart!
Scout
Nu har jag mest odlat i lerjord, så mina råd och erfarenheter gäller framför allt för det.

Jag skulle höstgräva, bara vända på stora jordkockor, innan tjälen går i marken i höst. Då spräcker frosten sönder det under vintern till fina aggregat i sand-grusstorlek. När jorden reder sig (torkat upp så att den går att bearbeta utan att klibba) på våren är det ett lätt jobb att knacka sönder de spröda kockorna och plocka loss det mesta av rotogräsen.

När man är ny tar allt mycket längre tid än man tror. Jag tog över 120m2 förra våren. Förra året hann jag bara odla upp knappt hälften. I år har jag hunnit uttöka till att odla på allt. Så om det känns som att det kan bli jobbigt eller mycket på något sätt så ta det som ett tvåstegsprojekt. Täck över halva med en pressening, plast, papp eller nåt sånt. Så är det ogräsfritt när det är dags att odla upp den biten.

Pallkragar kan vara ett enkelt sätt att få en avgränsad upphöjd bädd. Den kan fyllas med befintlig jord eller med köpejord på säck, eller en blandning av dessa. Ska du köpa säckjord så strunta i jordsäckarna och satsa på kogödsel på påse istället (typ 5st för 100kr) och blanda den med befintlig lerjord. Så blir det mer prisvärt, sjukt näringsrikt och leran håller fukten bra. Lämligt för tomater, squash, gurka, pumpor m.m.

Annars är det enklast att strunta i gödning och sånt krångel första året, lerjord är ändå rätt näringsrik. Prova dig fram och se vad som trivs och inte, och läs på och utöka till år två.

Sen är det ju viktigt att det är kul och inte blir för mycket som känns som ett måste. Skaffa en kompis eller partner som vill vara med och dela jobb och skörd med dig, då blir det mycket mer gjort, och det blir roligare också. Reservera ett hörn till fikahörna. Packa alltid te/kaffetermosen och ta dig tid att sitta och njuta i solen och beundra hur bra det blir också. Det ska ju vara en njutning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon