|
Full version: Trädkräfta?
Hej!
Vi har en ny trädgård, byggde hus -07. Har haft otur med fruktträden pga kalla vintrar och nu även rådjursskador.
Vi har ett äppelträd som klarat sig sedan planteringen -08. Det är ett familjeträd med Transp. Blanche, Silva, Oranie och Röd Melba. Det frodas och ser jättefint ut, förutom ett sår vid ympningsstället på en av grenarna. Jag vill minnas att det såg lite klumpigt ut just där redan när vi satte trädet, men sista åren har det definitivt blivit värre och värre. Jag är rädd att det är trädkräfta, men vill gärna få det bekräftat innan vi bestämmer vad vi ska göra med det. Bifogar en bild.
I fjol satte vi två äppelträd till, ca 5-6 m från detta träd, ett Aroma och ett Åkerö, som jag vet är känsligt för kräfta. I vintras fick vi små barkskador på varsin gren på dessa två träd, från rådjur. Åkeröträdet provade vi att pensla på ett sånt här trädbalsam, det andra lät vi vara eftersom de nyare rönen väl säger att det är bättre att låta trädet läka själv.
Nu har vi följande funderingar: Är det trädkräfta? Om ja, ska vi då ta bort trädet fast det verkar må ypperligt, för att minska risken att smitta de andra två träden som tyvärr redan har små barkskador?
Vi borde förstås ha tagit tag i det här i våras då det var torrt ute, risken för smitta är väl större nu när det är så fuktigt ute, men vi fick tillökning i familjen då och har inte fått ändan ur att ta tag i det. Tacksam för goda råd!
Hälsningar EmAr
Hmm, problem att få upp bilderna...
Försöker igen om en stund.
Mia i trädgården
17-08-2011, 14:48
En mycket kunnig man inom fruktträd berättade om ett forskningsförsök om kräfta där de mätte förekomsten av kräftsmittade träd i förhållande till varandra. Där kunde de inte se att träd skulle ha smittats för att de stod nära ett smittat träd. Alltså att det fanns friska träd i närheten av smittade träd, och att det fanns smittade träd längre bort.
Om denna erfarenhet har setts i andra försök eller undersökningar vet jag inte, men det var intressant tycker jag. Så det kanske beror mer på sort, förhållande som trädet står i, specifika trädet m.m.
Lycka till!
Det verkar vara något knas på sidan, som gör att man inte kan ladda ner bilder. Någon annan med samma erfarenhet idag? Provat i tre olika webläsare och kan varken lägga in bilder i album eller ladda ner direkt.
Gossen Ruda
17-08-2011, 20:05
CITAT (EmAr @ 17-08-2011, 20:36)  Det verkar vara något knas på sidan, som gör att man inte kan ladda ner bilder. Någon annan med samma erfarenhet idag? Provat i tre olika webläsare och kan varken lägga in bilder i album eller ladda ner direkt.  Kan bilderna vara för stora? Det finns en övre gräns men jag känner inte till den nuvarande eftersom jag bara lägger upp bilder på min egen hemsida och länkar dit.
Tack för tipset, men nej. Har förminskat dem till ca 350 kB och maxstrl är 1000...
Det går ofta att avgöra om det är kräfta med bra bilder, närbilder.
Kräfta är något som det forskas mer i nu, när också odlarna fått problem med den. Sort, jordmån och behandling av trädet är i min erfarenhet mer avgörande än avstånd, men också avstånd verkar ha betydelse. Jag har varit på landsbygd i områden där kräftan är sällsynt, och där klarar sig också felbehandlade, känsliga sorter sig bättre.
Med tanke på att era tre träd står mycket tätt så kan det också tala för att behålla dem alla även om familjeträdet visar sig ha ett kräftsår. Något av träden kommer säkerligen att behöva tas bort om 20 år då alltför stor del av kronorna växer in i varandra - och då kan man ju välja att ta borrt det som klarar kräftan sämst.
Tjohoo, nu funkar det! Fattar inte riktigt själv, tydligen var det för många pixlar trots att storleken på filen inte var särskilt stor, fråga mig inte hur...
Här är bilderna på min misstänkta kräfta...
Tacksam för fler synpunkter nu när bilderna finns också!
/EmAr
Huggorm
26-08-2011, 20:56
Jag tycker nog det ser ut som kräfta, men jag är ingen expert
Gossen Ruda
26-08-2011, 21:29
CITAT (Huggorm @ 26-08-2011, 21:56)  Jag tycker nog det ser ut som kräfta, men jag är ingen expert Instämmer även om jag inte heller är nån expert. Har bara några kräftskadade träd.
Fågelvägen
27-08-2011, 10:17
Vi har ett stort kräftskadat träd, som vartannat år bär flera hundra fina hållbara vinteräpplen. Det har för åratal sedan beskurits riktigt klantigt och kräftskadorna är omfattande. Men det verkar inte alls ha smittat ner våra övriga 4 äppelträd som står i närheten. Så jag skulle i ert ställe inte ta bort det skadade trädet.
Japp, detta är garanterat kräfta. Aktiv sådan (det skvallrar ytterkanterna kring öppningen om, de är färska och fnasar upp, missfärgar i svart, insnjuket, eller rostfärgat som här).
Trädet är satt för tre år sedan skrev du? Och du har två nya i näreten varav det ena är Åkerö som inte hittills visat kräftsmitta? Och grannen har inte starkt smittade träd?
Då skulle jag ifrågasatt trädet med kräftsår, och unnat mig ett nytt på samma ställe.
Tack för alla synpunkter!
Tyvärr verkar det ju vara som vi gissat... Vårt Åkerö har lite barksprickor, men det tror vi är som den sorten ser ut, kan det stämma? Hur upptäcker man tidig kräfta? Sen fick det ju en liten gnagskada i vintras, som vi valde att pensla med trädbalsam just av oro för kräfta. Kan lägga in bild på hur det ser ut imorgon, för mörkt att fota nu. Vad gäller grannars träd har jag ingen aning, men hela gatan är nybyggen, så det är generellt sett unga träd närmast. Om vi tar bort trädet, kan vi plantera ett nytt i samma grop? Det har bara stått i den gropen ett år, blev flyttat i fjol. Är det bättre att vänta lite med att plantera ett nytt om vi ska ha det på samma plats, för att inte det ska bli smittat vid planteringen? Vi har satt träden relativt tätt för att vi på sikt vill få en härlig plats under träden...
Tack för alla råd!
Här är en närbild på barksprickorna på det närliggande Åkeröträdet. Det ser friskt och frodigt ut, planterades förra sommaren. Vi har inte tolkat de sprickorna som något sjukt, men om någon som vet bättre säger annat så är vi idel öron...
Åkeröt: Som du anat, normala barksprickor. Om att plantera i samma bädd som det kräftsmittade trädet: Ja, Men välj en lite mindre kräftkänslig sort och tänk bort "grop". Gör en vid bädd istället och ställ det nya trädet på kulle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|