Full version: sortäkta fröer?
LundaKarin
Hej!

Är det någon på detta eminenta forum som vet om fröer från astrantia och echinacea purpurea är sortäkta? Eller är det lite av ett lotteri vilken sort som kommer upp?

Vill inte lägga massa arbeta på att så och skola upp dem om det inte blir de sorter jag vill ha...

/Karin
kerstin z5-6
Ja-arter blir ofta lik moderplantan dvs Astrantia major rosa ger oftast rosa frösådder,echinacea purpurea likaså.
Namnsorter tex E.purpurea "Magnus" kan återgå till urspunget i en del fröplantor dvs de får mer hängande kronblad.

LundaKarin
Tack för svaret! Om man vill ha en specifik sort, då är det alltså bättre med plantor eller köpta fröer? Tänker framförallt på Astrantia "Claret" och Echinacea "Sunrise".

/Karin
Eva 33c
Precis så är det. Vissa namnsorter kan inte förökas med frö alls (alltså med säkert resultat hos avkomman) utan när man fått fram en snygg planta så förökas den vegetativt med sticklingar eller annat. En del namnsorter är sk frösträngar där man via förädlings arbete fått fram en sort som man vet ger ett visst resultat vid sådd. Men detta gäller bara "första generationen", tar man egna fröer från en sån planta får den inte längre bära sortnamnet. Det är såna fröer man oftast kan köpa från fröfirmor, som i sin tur köpt in dem från förädlarna.
kerstin z5-6
Köper man frö från "magnus" från jelitto kan man förvänta sig 95 % korrekta
Eva 33c
Det är jelitto som "äger" namnsorten Magnus (echinacean), de tog över förädlingsarbetet från Magnus Nilsson och namngav frösträngen efter honom. Har jag läst i deras katalog och hemsida. Så fröer direkt från dem måste vara "de äkta"!
Däremot har jag inte sett någon som säljer rent frö till de nya gulaktiga echinaceorna, som Sunrise tex. Blandade färger har Jelitto mfl.
kerstin z5-6
Ja så precis som du säger,Eva vill man vara bensäker på att få just "Brunnera macrophylla "Jack Frost" så bör man köpa en planta.Duger det med en liknande kan man testa att så dem.
LundaKarin
Tack för era svar. Då får det nog bli ett par plantor och delning istället, iallafall av Sunrise, astrantian hittade jag frön till en mörkt röd variant av hos Rara Växter.

/Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon