Cillavan
17-08-2011, 15:10
Satte en balsampoppel för ett par år sen i min beteshage (häst) då den helt saknar träd och jag på sikt vill ha skugga. Blev rekommenderad av trädgårdsmästaren. Den doftar helt ljuvligt!
Men, problem uppstod: Den blåste av på mitten ungefär, så jag fick en ny. Den gamla sitter kvar, och växer finfint. Den har flera grenar, och jag undrar när är bästa tiden att kapa två av de nedersta grenarna då jag vill ha den så hög som möjligt. Nu växer den ju rätt så brett.
Poppel nr två, som jag fick, råkade ut för en råbock i somras. Klantig som jag var tog jag bort stängslingen runt den då det inte skulle gå hästar i hagen så jag kunde vattna lättare. Den dog ju så klart, men för några veckor sedan såg jag att det kommit nya skott långt ner, så jag sågade av den ovanför dem. Frågan är: kommer detta att kunna bli ett hyfsat fint träd ändå? Om jag tar av de nedre skotten, växer den väl så småningom uppåt och får med tiden kanske bara en knök längst ned där jag sågade av den?
Jag har också en vitbrokig skogslönn i samma hage. Den skulle vara så vacker, enligt trädgårdsmästaren som sålde på mig den. Den är ca två år gammal. Den har dock lite små och torra, bruna blad längst ut och ser inte så frodig ut som jag skulle önska. Vad göra? Har vattnat en del, men det står att den inte vill stå blött, kanske har jag varit för försiktig? Jorden är tung lerjord, Uppland, och hagen är en gammal sjöbotten.
Tacksam för lite tips!
Huggorm
17-08-2011, 16:06
Poppeln kan du beskära nu, det är rätt tid. Även den som kommer med skott kan bli fin, inte ens kröken kommer synas när trädet blir stort.
Lönn vill ha mycket vatten, men det måste vara rinnande vatten, det får inte vara stillastående. Gammal sjöbotten bord vara bra för lönn, särskilt om det finns gott om mull. Men jag undrar om inte vitbrokig lönn är lite känslig mot skarpt solljus? Halvskugga vore nog mera optimalt.
Mia i trädgården
17-08-2011, 16:10
Ett förslag för poppel nr 2 är att spara det finaste skottet och binda det försiktigt rakt uppåt mot ett stöd så det kan bilda den nya stammen. Det blir lite som ympade småträd, när man ypmar på en grundstam. Då låter man ett fint skott bilda huvudstammen.
lycka till!
Cillavan
17-08-2011, 17:50
Tackar ödmjukast för svar! Då ska jag såga av ett par grenar på den breda poppeln då.
Kul att ni också trodde att den lilla poppeln kan bli bra, jag hade tänkt gräva upp och köpa en ny när jag precis såg att det kom nytt på den. Då försöker jag binda upp det skottet och ta bort de andra.
Trädgårdsmästaren verkade tycka att skogslönnen skulle må utmärkt i full sol, så jag får hoppas att den tar sig. Men jag ska vattna på den betydligt mer, då. Har nog snålat.
Huggorm
17-08-2011, 18:16
Har det inte varit väldigt varmt och torrt i Uppland den här sommaren? I ett sådant läge är det nästan svårt att vattna för mycket. Och särskilt då om trädet är nyplanterat.
Du kan även låta två eller tre stammar komma upp på poppeln. Kanske någon av dem tar kommandot och växer ifrån de andra, men träd kan också vara väldigt vackra med mer än en stam, och inte minst poppel.
Liten varning ang. balsampoppel: den skjuter helt galet mycket rotskott.
Huggorm
18-08-2011, 15:10
CITAT (Azur @ 17-08-2011, 22:29)

Liten varning ang. balsampoppel: den skjuter helt galet mycket rotskott.
Spelar ingen roll i en hästhage
Cillavan
18-08-2011, 16:08
Jodå, ni har helt rätt, vansinnigt torrt i år. Och jag var duktig att vattna på våren, men har jobbat hela sommaren så det har varit lite eftersatt.
Nej, det är nog ingen fara om poppeln skjuter rotskott. Vill dock att det ska bli högt så fort som möjligt, så då kanske det är idé att ta bort dem.
Huggorm
18-08-2011, 16:32
Rotskott skjuts sällan när trädet är litet, de kommer långt senare. Och särskilt om man sågar ner trädet, då kommer det mängder med rotskott.
Om bevattning: Ett litet träd, i storlek som våra äppelträd brukar ha när vi köper dem, 30 liter i veckan under bladsäsong minst de två första säsongerna. En balsampoppel brukar vara lite större och ska växa snabbt, dvs vattna dubbelt så mycket.
Har du gjort en vid växtbädd för lönnen (som t ex 170 cm diameter, inte djupt men luckrad jord minst 30 cm ned) och inte lagt köpejord eller mullrikt material längst ned i bädden - vattna minst 50 liter i veckan bladsäsong. Lönnar behöver mycket stödbevattning i början, liksom de flesta andra träd.
Cillavan
20-08-2011, 16:06
Hej namne! (Cilla)
Jag har inte gjort så bred planteringsgrop, utan kanske 50-60 cm bred, typ lika stor som trädkronan. Slängde i en massa torvhästgödsel och blandade med lerjorden. Blir väl lite nojjig att vattnet ska ta slut när det är sommar, vilket iofs aldrig har hänt, så snålar då. Men nästa sommar ska jag vattna mer! Har en rotvattnare som används flitigt.
Tack för råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.