Våren 2000 köpte jag en liten bananplanta hos den lokala trädgårdshandlaren. Den växte så den knakade & i somras hade den alltså nått den aktningsvärda åldern av 2 år.

Vintertid har har den bott inomhus vid ett soligt balkongfönster,men inte mått så himelens gott med tanke på de torra kanterna på bladen,men har ständigt fått nya blad & överlevt tills det var dax att flytta ut i växthuset.
Hade hört ryktas om att de bara blir 2 år & att de blommar det andra året. Inga blommor dök upp i somras,trots placeringen i växthuset,rymmlig kruka & sommarens perfekta väder.

Tyvärr var jag sen med att flytta in den inför vintern + att vi fick en tidig köldknäpp som antagligen tog knäcken på moderplantan. Efter knappt 1 månad inomhus så insåg jag att den var död. Men - LYCKA !

3 småplant hat satt fart från rotsystemet (tackar min lyckliga stjärna att jag inte slängde ut den på en gång som jag tänkte) Undrar nu .....
Någon som provat på detta med banan & lyckats få dem att överleva + ge små bananer ?! Mottager gärna tips & råd !
-- Petronella --