Full version: Banan
Petronella
Hejsan !
Våren 2000 köpte jag en liten bananplanta hos den lokala trädgårdshandlaren. Den växte så den knakade & i somras hade den alltså nått den aktningsvärda åldern av 2 år. rolleyes.gif
Vintertid har har den bott inomhus vid ett soligt balkongfönster,men inte mått så himelens gott med tanke på de torra kanterna på bladen,men har ständigt fått nya blad & överlevt tills det var dax att flytta ut i växthuset.
Hade hört ryktas om att de bara blir 2 år & att de blommar det andra året. Inga blommor dök upp i somras,trots placeringen i växthuset,rymmlig kruka & sommarens perfekta väder. sad.gif
Tyvärr var jag sen med att flytta in den inför vintern + att vi fick en tidig köldknäpp som antagligen tog knäcken på moderplantan. Efter knappt 1 månad inomhus så insåg jag att den var död. Men - LYCKA ! wub.gif
3 småplant hat satt fart från rotsystemet (tackar min lyckliga stjärna att jag inte slängde ut den på en gång som jag tänkte) Undrar nu .....
Någon som provat på detta med banan & lyckats få dem att överleva + ge små bananer ?! Mottager gärna tips & råd !

-- Petronella --
Cilla
Jag har aldrig fått bananer på mina, inte ens blom trots extra ljus och fuktig miljö. Men de är roliga i sig när de vissnar ned och kommer igen. Nu har jag en planta som är satt från mexikanskt frö. Växer så det knakar!

För min del tror jag att jag har för kallt för att sätta blom. Det är aldrig mer än 10 grader i stugan nattetid, och många gånger kallare.

Cilla
Åsa, mälardalen zon 2
Har haft bananplantor och de gav ingen frukt, det är inte speciellt vanligt att bananplantorna sätter frukt här i sverige. Men det finns de som något enstaka gynnsamt år i växthus eller uterum lyckas få lite frukt efter vad jag sett i ex. veckotidningar när folk skickat in bild på underverket.

Det finns olika arter banan, troligtvis är olika sorter olika villiga att sätta blom.
Ingrid på Västkusten
Envärstingsodlare i Uddevalla han bananas varje jul och HAN har + 20 där och värre samt ett öppet rinnande vattenfall i nära ( det låter större än vad det är)
joli
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-01-2003, 21:51)
Envärstingsodlare i Uddevalla han bananas varje jul och HAN har + 20 där och värre samt ett öppet rinnande vattenfall i nära ( det låter större än vad det är)

Bor du också i uddevalla?

Då e man inte ensam i världen... tongue.gif

Jag har läst att man kan locka till blommning med fruktextrakt eller vad det nu kallas. Man gör så med annanasväxter. Man lägger tillexempel en skål med äpplen bredvid växten och sedan ngn form av plast med ventilhål runt allt så att "fruktlukten" når växten.

vet ej om det funkar... men kanske tåls att försöka...
Virgo
Om jag inte minns alldeles fel, så fanns det ett eller 2 bananträd med bananer i Linköpings simhall för många herrans år sedan.
De var ordentligt höga.
De stod vid ett jättefönster och i simmhallen var det ju varmt o fuktigt.
Ina
Simhallar borde ju vara idealiska för en hel del växter. Konsigt att det brukar vara så tråkiga planteringar på de flesta såna ställen huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon