MissLeia
Hej!

Hittar små baggar i så gott som samtliga blommor på tomten. Mitt googlande har lett till att jag tolkar att det är rapsbaggar som jag har att göra med. Lite värre att finna vettig information om hur det går på vanliga trädgårdstomter när dessa är i farten.

Förutom att de är småäckliga, ställer de till med stor skada? Ska man försöka begränsa, men hur gör man då? Finns det några trix att göra klimatet lite halv ogynnsamt för dessa rackare? Eller ska jag bara vissla och förneka faktumet och inte titta närmare på en blomma under resten av säsongen?

Vore tacksam för erfarenheter och råd!

Mvh MissLeia
varghem
Jag har inte märkt några skador efter rapsbaggar faktiskt. Inte är dom vackra att titta på i sina stora samlingar, har hjälpt lite med att spola eländet men dom är tillbka så snart vattenstrålen är väck.
MissLeia
CITAT (varghem @ 17-08-2011, 21:07) *
Jag har inte märkt några skador efter rapsbaggar faktiskt. Inte är dom vackra att titta på i sina stora samlingar, har hjälpt lite med att spola eländet men dom är tillbka så snart vattenstrålen är väck.

Jag är faktiskt inte hundra på att ställer till med skada heller, kan inte se några större skador utöver all annan massaker som varat halva sommaren. Men äckelfaktorn är ju inte kul men att spruta på blommande hortensia/rosor/solroser etc känns ju inte helt ultimalt. Då blir verkligen inga blommor kvar. whist.gif Men lite irriterande, man har ju ingen större lust att peta på saker just nu. *suck* Tack för svar!
Red Top
Rapsbaggar gör normalt inte någon skada på andra växter än de korsblommiga. Och då helst gulblommiga. Som namnet säger är raps deras favoritföda. Där lägger de sina ägg och larven lever och äter sedan i blomknoppen tills den är en färdigutvecklad. Då kryper den ner i marken och förpuppas. Den vuxna baggen övervintrar sedan i marken.

Även de vuxna baggarna lever huvudsakligen på raps.

Peztis
Sonen har en grävskopa där sitsen är gul och den är numer mer svart än gul pga baggarna.

Vill du bli av med dem kasnke du kan lägga ut sådana där klisterremsor som är gula, finns på t ex ICA Maxi och Plantagen. Men det är nog rätt så lönlöst...
Bassam

Hej

Du kan plocka dem och släppa dem i hink med såpvatten, spreja någon bekämpning på hösten eller på våren för att döda puppor .

H:Bassam

L
Jultorpet
CITAT (Bassam @ 19-08-2011, 20:06) *
Hej

Du kan plocka dem och släppa dem i hink med såpvatten, spreja någon bekämpning på hösten eller på våren för att döda puppor .

L

Jisses! Vilket jobb.... då får man plocka!! sweatingbullets.gif
*Stintan*
CITAT (Jultorpet @ 19-08-2011, 23:02) *
Jisses! Vilket jobb.... då får man plocka!! sweatingbullets.gif

Man kanske kan anställa nån och få RUT-avdrag giggle.gif
MissLeia
Tidigare pratet om att duscha av dem pågår i denna stund, jisses vilket ösregn! Varken baggar eller blommor lär vara kvar imorgon. blink.gif
Peztis
CITAT (MissLeia @ 19-08-2011, 23:39) *
Tidigare pratet om att duscha av dem pågår i denna stund, jisses vilket ösregn! Varken baggar eller blommor lär vara kvar imorgon. blink.gif

Ingen fara, de är tillbaka när det torkar upp igen! biggrin.gif

Rapsbaggarna i alla fall...

Just ja, tänkte på den här tråden igår när jag såg att sonens gula fat som han hade såpbubbelvatten på var helt svart med knott och rapsbaggar! De drogs till den starka gula färgen och sedan fastnade de i såpbubblevattnet.

Det är kanske läge att nu när de är "regnförvirrade" lägga ut något starkt gult fat eller liknande (plastlock, plastkasse...) med vatten och diskmedel så åker de dit i st f till blommorna?
Jultorpet
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2011, 23:27) *
Man kanske kan anställa nån och få RUT-avdrag giggle.gif

Det jobbet tror jag inte jag tar även om jag får betalt! laugh.gif

Dessutom är inte skadedjursbekämpning godkänt för RUT-avdrag. Var tvungen att kolla upp det ifall någon skulle höra av sig! wink.gif
Piccante
CITAT (Peztis @ 20-08-2011, 10:39) *
Ingen fara, de är tillbaka när det torkar upp igen! biggrin.gif

Rapsbaggarna i alla fall...

Just ja, tänkte på den här tråden igår när jag såg att sonens gula fat som han hade såpbubbelvatten på var helt svart med knott och rapsbaggar! De drogs till den starka gula färgen och sedan fastnade de i såpbubblevattnet.

Det är kanske läge att nu när de är "regnförvirrade" lägga ut något starkt gult fat eller liknande (plastlock, plastkasse...) med vatten och diskmedel så åker de dit i st f till blommorna?

Det är den klassiska fångstmetoden gulskålar, funkar bra på skalbaggar men tar ganska mkt andra insekter med.
Bassam
Hej

Du kan Använda en bärbar dammsugare när du ser dem.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon