Full version: Rosmarin
xylvax
Hej!
Jag planterade om en rosmarin från mataffären i större kruka i förrgår.. idag har den fått bruna blad och ser allmänt hängig ut..
Vad kan ha gått snett? För mycket/lite vatten? För mycket/lite sol?
Vägrar tro att det har att göra med att det är mataffärskrydda! smile.gif

Någon som har tips?
Mvh Ylva
Alexander-VG-zon3
Vad/hur gjorde du innan omplantering-under omplantering-efter omplantering ?

Berätta mer tummenupp.gif så man kan hitta vad som kan ha gått fel. Annars om den hänger med skotten och blivit brun låter det som att den inte fått tillräckligt med vatten och sedan satts i direkt sol och värme utan att fått vatten den behöver.
xylvax
Jag planterade om den till en större kruka. Skakade loss jord osv från rötterna innan jag planterade den..
Sen har den stått på köksbänken med sol från morgon till efter lunch ungefär..
Om den har fått för lite vatten, vad gör jag? Vill inte gå crazy och råka dränka den i hopp om att ge den livet åter..
RB9310
Kan det inte vara så att många växter får en liten chock av att omplanteras och sedan hämtar sig?
kerstin z5-6
Ja men köksbänksljus är ingenting för en utomhusväxt som Rosmarin
xylvax
Den står väldigt nära två fönster och har bra med sol morgon till sen em..
Kan det ändå vara solbrist? Den blir bara hängigare för var dag.. sad.gif
kerstin z5-6
kryddväxter från affären är hårt drivna under ljus, ofta sitter de bara i torv.Planterar du om dem o ger fönsterljus vissnar de ung lika fort som de gör utan omplantering.Ja för lite ljus, fönsterljus är nada.. inte ens i april -maj är det tillräcklig enl min mening
Alexander-VG-zon3
Har den fått vatten ?

Tycker det låter som den fått för lite vatten, när man planterar om ska både den nya jorden och växten innan vara fuktiga och sedan vattnar man igenom efter omplantering och låter den rota sig, efter första vattningen får man ta försiktigt så det inte blir för torrt eller för blött.
xylvax
Hm, okej. Jag får testa med lite ljusterapi och se om den piggar på sig.. några andra rosmarin-tips? smile.gif
kerstin z5-6
Ljus sval övervintring fungerar bra
Alexander-VG-zon3
Det är lättare att köpa dom på våren-försommaren, då avhärdar man dom och kan sätta ut dom direkt ute (eller om man så vill i köksfönstret och ha den där under sommaren). Men köper man dom tidigt har dom hela sommaren att växa till sig och trivas, ute trivs dom där det är sol och värme. Planterar om efterhand, lucker och kalkrikjord vill dom ha. Går att övervintra i rusmtemp under extraljus om dom varit ute och fått kyla på hösten, annars som kerstin skrev är det svalt och ljust om gäller.

Nu blir det fel tid på året när det går mot höst-vinter. Även om jag själv har köpt rosmarin från mataffären under höst-vinter och haft inne hela vintern och sen satt ut, men dom är känsliga både för för mycket vatten och för lite. Jag brukar ta det lugnt med omplanteringen under vintern, dom brukar klarar sig ändå ganska länge i inköpskrukan.

Just hägnade toppar brukar vara rotproblem antingen för lite vatten eller för mycket, eller att nåt annat hänt med rötterna. På nåt vis visar den att den inte suger upp vatten (rötter som ruttnat och dött och när den sen vill ha vatten så kan den inte dricka eller att dom små fina tunna rötterna torkat ut av torka, likadant om man vid omplantering tar sönder eller klipper för hårt så försvinner mycket av dom fina rottrådarna).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon