Full version: konvaljbuske
Ulla i Blekinge
jag har en konvaljbuske på norrsidan, ca tre år gammal. Den grönskar sent, först vid midsommar ser jag livstecken. Den har aldrig blommat. Jag har gett den torvjord och vattnar regelbundet. vad gör jag för fel? Jag vill ha blommor!
Gunilla T
Konvaljbusken är sen - den började blomma hos mig här i zon 2-3 för någon vecka sedan. Busken vill ha ordentligt med vatten och konstant fuktig jord, får absolut inte ha det torrt. Vill ha lågt pH värde i jorden, samma förutsättningar som Rhododendron. Om din buske har fått ordentligt med vatten och växer i surjord så är kanske skälet till utebliven blomning att den står på norrsida och för skuggigt. Pga av för skuggig växtplats kommer den igång ännu senare och hinner därför inte blomma innan frost...en gissning från min sida.
Alexander-VG-zon3
Min står i utkanten av ett stenparti, grusig jord (med lågt ph). I full sol, öppet läge zon 1-2. Den får knoppar i mitten-slutet av Juli. Dock mår den dåligt torra somrar. Så mer fukt skulle nog min vilja ha. Tror med på att den står för kallt/skuggigt.
Ulla i Blekinge
Tack för era synpunkter och tips! Jag tror att jag flyttar den till våren till en plats med eftermiddagssol. Passar då på att förbättra jorden med ännu mer torv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon