myrtille
18-08-2011, 09:28
Någon som vet vad det här är för sort? Trodde först det var en bladlus tills jag såg att den hade åtta ben (och huvud). Den är cirka 5 mm och det är nåt luddigt som sticker ut från huvudet. Tyvärr klarar varken mina ögon eller min kamera av mer skärpa än så här.
Hihi, "kronan" är benfästena! Du ser den helt enkelt underifrån.
Den har spunnit ett nät mellan bladkanterna, och sitter nu i sitt nät, med ryggen mot själva bladet. Och nej, jag kan inte alls avgöra vad det skulle vara för art, då måstejag se ovansidan. Men jag kan nog inte säga art i alla fall...
myrtille
18-08-2011, 09:48
Oj, det var snabbt. Benfästen alltså, jag måste verkligen skaffa bättre glasögon. Jag gick faktiskt ut igen och kollade och upptäckte just detta att den har spunnit sig ett tak. Såg inte det först.
myrtille
18-08-2011, 19:24
Bättre bild med mer skärpa. Lägg märke till den droppformade kroppen och de två vita prickarna vid "midjan". Är det ingen som kan gissa åtminstone art? Jag kan inget om spindlar så jag vet inte var jag ska börja leta.
Gossen Ruda
18-08-2011, 19:47
Ingen jag har på bild iaf. Vi har över 600 spindelarter i Sverige så det är svårt att gissa. Grön bladspindel ser ut så här men den är det inte, den är grön som sagt.
Nej, jag kan inte gissa. Som Ruda säger, utbudet är enormt. Att bara se undersidan hjälper inte ett dugg, tyvärr. Ovansida, samt ögonen (placering framför allt) skulle kanske göra det lättare - men det är inte säkert. Undersidan säger "nada" i alla fall ...
Gurkspindlar ser jag ofta sittandes just såhär, upp och ner, i "taket" av nät spunna på blad på det här viset. Men det här är ingen gurkspindel.
Jag kan säga många spindel- arter och -släkten som det INTE är. Men det är inte heller till någon hjälp.
Spindlar är vackra och fascinerande, men tyvärr mycket svåra att artbestämma.
De som sysslar med spindlar brukar rikta in sig på ett enda släkte, det kan vara svårt nog. Om det inte gäller rovspindlar som bara har två arter.
Gossen Ruda
19-08-2011, 09:19
Intressant at den verkar ha spunnit in sig sig själv. Kan tänka att den antingen skall ömsa skinn eller lägga ägg. Håll koll på den.
myrtille
19-08-2011, 11:28
Jag hade inte ens förstått att jag fotat undersidan, trots att du sa det redan i ditt första svar till mig, amaira.
Då kan jag förstå att det är svårt att artbestämma.
Den har nu försvunnit bladet och jag kunde inte hitta den någon annanstans. Jag har även letat bilder på internet och jag tycker den liknar en "sac spider" (Cheiracanthium). Det står att läsa om den att den jagar sina byten nattetid och kan vara bra för bekämpning av ohyra. Den spinner "retreats" där den gömmer sig dagtid. Den ska tydligen också vara giftig och kan ge otäcka bett. Men det är nog som sagt omöjligt att fastställa, såvida jag inte får se den igen.
Jag kanske ska tillägga att jag bor i Luxemburg, så det kan hända att här finns sorter som inte finns i Sverige.
Gossen Ruda
19-08-2011, 11:36
Inte bara kan hända, förmodligen är spindelfaunan rätt så annorlunda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.