Full version: TV-tips 3 mars
Ralf
20.00 Bondens tid på jorden
Styrbjörn Ejneby driver sitt jordbruk i Småland med häst och vagn tillsammans med sin hustru. Hans brinnande engagemang för naturen och kulturlandskapet har gjort honom både hatad och älskad av många. Under tre års tid följde Peter Gerdehag och Tell Johansson Styrbjörns kamp för sitt liv.
* Även textat i SVT2 6/3 och text-tv-textat 7/3
* Text-tv sid 299
saxat från svt:s hemsida
Berith
Ska se det, men förmodligen reprisen, det krockar ju med Johnnies och Mattias nystart ikväll. Det krockar också med kvällens Antikrundan här från stan. Mycket Mariestad blir det eftersom Tell Johansson kommer härifrån från början.
lolo
Tack för tipset! Ska se reprisen istället, då det krockar med annat.....
tongue.gif
mvh
ANn-Louise
Gunvor Nilsson
Typiskt! Min sambo missar INTE Antikrundan så det blir repris här också!
/Gunvor
Posse
CITAT (Gunvor Nilsson @ 03-03-2004, 14:53)
Typiskt! Min sambo missar INTE Antikrundan så det blir repris här också!
/Gunvor

smile.gif Kanske får man se antikviteter även i "Bondens tid på jorden". rolleyes.gif
Ralf
hmm tur att det finns repiser, kom precis själv på att jag slutar ett möte kl 20.00... så jag sitter i bilen. Törs inte åka T-bana, pga av alla vakter.
renate
tongue.gif Jag skall titta på det,antikrundan får vara. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif Renate
Annki
En mycket vacker och tänkvärd film. Tack för tipset, Ralf! Se den, alla som har möjlighet. För mig blev den rena terapin efter en stressig, jobbig dag. En stund av eftertanke och ro. Men samtidigt upprörande. Fotot var rent otroligt, och den mannen hade rätt inställning till naturen. Att bruka jorden utan att utarma den. Att vårda artrikedomen. Att vara klar över att vår stund på jorden är kort, mycket kort. Och att det vi lämnar efter oss ska ärvas av generationer efter oss. Vilket blir deras arv? Det beror på oss.
renate
Mycket sevärd film,sådant visas allt för sällan i SVT.
Renate
Ingis
CITAT (Ralf @ 03-03-2004, 11:51)
Styrbjörn Ejneby driver sitt jordbruk i Småland med häst och vagn tillsammans med sin hustru. Hans brinnande engagemang för naturen och kulturlandskapet har gjort honom både hatad och älskad av många. Under tre års tid följde Peter Gerdehag och Tell Johansson Styrbjörns kamp för sitt liv.
* Text-tv sid 299

Tack Ralf för tipset, annars hade jag säker missat denna tripp till forna tider.
Jag har själv upplevt detta liv som barn så det kändes lite nostalgiskt. Min mamma är från Hälsingland och där var jag hos mormor hela somrarna och fick vara med överallt. Jag har alltid älskat djur och bodde mer eller mindre hos bönderna i bygden. Jag har fått berättat för mig att jag kom hem en dag och skulle ha flaskor till att ta lite lagårdslukt med mig hem till Stockholm.
Ett fint program med viktigt innehåll.
Hälsningar Ing-Marie
Posse
CITAT (Ralf @ 03-03-2004, 11:51)
* Text-tv sid 299

Stort tack för tipset!

Det var en fantastiskt omsorgsfullt och vackert filmad film med vackra scenerier och detaljer från alla årstider! smile.gif

Men vad osannolikt det känns att det om någon månad förhoppningsvis åter ska bli så där otroligt ljuvt och vackert grönt mest överallt som på vårbilderna i filmen.... huh.gif rolleyes.gif
ariana
Jag titta halva tiden tacka vare dig Ralf
jättevackert naturen hästarna o lugnet de sprider runt sig
jag blev direkt förflyttad till min barndom farmor o farfar bodde intill
och levde så här säkert slitsamt men ett lungt liv de var nöjda och tacksamma vårda sina djur, som barn var det ju otroligt spännande med allt, här fick jag all min trygghet tro o kärlek till livet det är jag dem så innerligt tacksam för wub.gif biggrin.gif wub.gif

skall se då 6-7 tack
Tesa
Jag såg halva för jag var inte färdig med mitt eget "bonderi".....skall absolut se repriserna och spela in det också...
..nog var det vackra bilder och en härlig stämning... men det är inte många förunnat att kunna leva på det viset idag i en värld där allt snurrar allt fortare.. och tyvärr så kan inte några få enstaka människor få hejd på denna karusell...... skall vi ha nåt kvar att lämna över till våra barnbarn så måste många, många fler börja fundera på hur dom lever och påverkar vår jord..... även dom som lever långt bort från den.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon