Rebecca
Jag har drivit upp en Moringa oleifera från frö, som vuxit som sjutton! Satte fröt i våras och plantan drog upp ordentligt i höjd snabbt. Lite sent insåg jag att jag kanske borde toppa på hhöjden så jag kapade en bit, men den sköt ett nytt skott rakt upp. Nu kan jag knappt se var jag toppade någonstans.

Hur ska jag sköta den på bästa sätt? Den är väldigt ranglig och jag behöver stödja upp den som det är nu, kan jag få den mer stabil? Och ska bladen alltid se sådär hängiga ut...?

Tar tacksamt emot alla tips och råd ni kan komma på smile.gif

[attachment=64044:moringa.jpg]
henrikandersson
Har inga som helst tips, men kan meddela att jag blev riktigt inspirerad av ditt inlägg. Hade inte hört talas om Moringa innan, men efter lite research har jag nu stenkoll wink.gif

Vilket grymt träd - blir att köpa fröer direkt!
RitRat
Jag lyfter upp denna Moringa Oleifera-tråd.
Jag har nämigen flera sådana träd växandes i min Afrika-trädgård. Där växer de som ogräs, men jag har aldrig provat så den i Sverige. Kanske dags, nästa säsong så....

Bladen från Moringa o. används allmänt som "spenat" i Västafrika. De är oerhört näringsrika, innehåller protein, samt de flesta mineralerna och vitaminerna. Bara att googla!!!

Det jag kan svara Rebecca, är att bladen inte brukar hänga sådär på det trädet, inte ens som ung, utan de är spänstigare.

Kanske ljuset har varit för svagt för den här plantan i bilden.

Någon annan som har erfarenhet, från Sverige eller tropikerna? Den växer på alla tropiska områden.
Rebecca
Kul att du puttade upp tråden! Min moringa vissnade tyvärr ner förra sommaren, jag misstänker att förhållandena i min lägenhet inte var de optimala.

Jag vet att bladen skall vara näringsrika - googlade runt en del när jag drev upp plantan, men jag tyckte att de luktade så urk att jag knappt ville röra vid plantan sick.gif

Det hade varit roligt att se foton på moringa från din Afrika-trädgård, RitRat! smile.gif
RitRat
Ok, jag kan göra ett moringa-album då jag får tid. Nu sitetr jag vid en annan dator än den där bilderna finns.

Om smaken: När man kokar bladen och blandar i soppor, grytor och t.ex. risotto eller omelett, känns det ingen bitter smak. Helt normalt, nästan som spenat. Vi brukar dessutom dricka förvällningsvattnet som en vitamin-injekton. Inte alls gott, men det går ned när man tänker på nyttan!!!!!!!! :-)
RitRat
Nu har jag gjort ett Moringa-album här, med bilder från vår egen trädgård i Gambia:

http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...&album=5191

Lite recept bland annat här:
http://www.moringatreeoflife.com/Recipes.html
didrik
Vart kan jag hitta dessa frön för att plantera själv? Har sökt men inte lyckats hitta något..:-(
Bassam
Hej

Jag tycker att den behöver omplantering på store kruka plus ny jord med gödsel.

H.Bassam
Rebecca
Bassam, växten är död sen flera år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon