Suz
Hej!

Skatorna tar allt vad de kan finna som jag glömmer ute.
Tändsticksaskar, ljus, mitt headset till mobilen och alla möjliga småting.
Igår försvann ett lock till en burk jag håller på att måla och jag gick på jakt runt tomten.
Jag hittade massor av såna små ljus i aluminiumformar i häcken mm (undrar vad grannen tänker...om de tror VI dumpar allehanda skrot i buskarna) men ingen lock.
Men så ser jag att talgoxarna sitter och mumsar på innehållet i formarna!!
Är inte det farligt??
Varför äter de det??
Tror de att det är talg?

Har nu samlat ihop de saker jag hittat och det blev en rejäl kasse wacko.gif
omk
Bra fråga Suz !

Jag har dock ingen aning om svaret, men det fick mig att tänka på ett besök jag gjorde i somras, på Gräfsnäs slottsruin (nordost om Alingsås). Där hade de hissat upp enorma ljuskronor i taksparrarna, typ vagnshjul.
Där svirrade talgoxarna omkring, satte sig och plockade med sig nånting i näbben. Hjulen hängde alldeles för högt upp för att jag skulle kunna se VAD de tog med sig, trodde på insekter, men det kan mycket väl ha varit ljusmassa ! unsure.gif
Jag tror dock att just dessa ljus var vaxljus och inte stearin. Ljusen var inte tända vid tillfället.

Edit; jag kan riktigt se skatboet framför mig; utsmyckat med diverse kul bra-att-ha-grejer ... giggle.gif
Fågelvägen
Talgoxarna äter ju också fönsterkitt, om det är äkta gammaldags alltså, med linolja i. Alla sorters fett duger tydligen, i brist på talg.

Vad skatorna har för nöje av ett headset till en mobil är svårt att begripa. Kanske de tror att det finns något gott inuti? Uppvaktar sin partner med en oemotståndlig pryl? Eller har de knyckt en mobil tidigare - confused.gif
Gossen Ruda
Skator är kända för att knycka saker, tänk på operan Den tjuvaktiga skatan. Tror knappt att fåglarna mår dåligt av stearin, möjligen får de ränneskita. Samma med möss som gärna knaprar på ljus. Kanske kan de ta upp lite näring ur ljusmassan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon