Full version: Myntaproblem!
xylvax
Kastar ut en fråga till er myntaintresserade!
Jag planterade om en mataffärsmynta häromdagen och nu har den blivit brun..
Brun ända ner till jorden på vissa av stjälkarna och ute i topparna på vissa andra.
Vad kan jag ha gjort för fel?
Mvh Ylva
HelénE
Förmodligen har du inte gjort något fel alls. Kryddväxter man köper i mataffären är hårt drivna och många klarar inte att planteras om, de dör. Ibland har man tur, ibland inte.

Dock bäst tycker jag är att sätta dem i såjord, den är inte så näringsrik. Sätter man i vanlig planteringsjord så är det lätt att växten får en chock av all näring mot vad den hade i den lilla plastkrukan. Brukar lyckas lite bättre om man först sätter i såjord och sen när/om den tar sig planterar den i vanlig jord sen.

Helén
Alexander-VG-zon3
Har du gett den vatten ?
Anja Danmark
Mynter er svære at tage livet helt af, så jeg vil tro, at den kommer til at skyde igen fra rødderne.

Sparta
Jag planterade ut en pepparmynta en gång som nästan helt vissnade ner, men nu har den återhämtat sig och jag hoppas den ska bli stor och fin nästa år. Samma sak hände med en oregano. Den dog ner helt och jag glömde bort den, nästa år kom den upp och det tog ett tag innan jag kom på vad det var. Så mitt tipps är att bara vänta och se. Som sagt är dom ganska svårdödade.
Bassam

Hej

(Brun ända ner till jorden på vissa av stjälkarna)

Det beror ofta på kalt.
.

H.Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon