Full version: Kul i trädgården
Zanna
Jag fick en massa tips om hur jag kan göra liten mur mot grannen ett inlägg jag också har här i Trädgårdsbygge, fick då tips om bl a järnvägsslipers. Kom att tänka på att jag har två lampor som jag plockade från lednings- och belysningsarmaturerna när de bytte ut dem på järnvägen. Jag ska sätta dem i trädgården någon gång framöver, de består av en grön båge och inom den finns en lampa med stor skärm. Sedan tänkte jag också ta en av de gamla växlarna som fortfarande ligger och skräpar vid järnvägen. Grannen kanske inte blir så glad för han förknippar nog en sådan med obehag efter att ha skadat ryggen med just en sådan och är sjukpensionär sedan dess.

Jag tycker det är kul med saker från järnvägen för den har alltid präglat samhället som jag bor i (området jag bor ligger så till att man måste passera järnvägen för att lämna området).

Jag är nog en riktig skrotnicklas för jag tycker det är kul att ta reda på saker som jag kan ha i trädgården (ser mycket men har inte tagit hem så mycket än).
Berith
CITAT (Zanna @ 03-03-2004, 12:54)
Jag är nog en riktig skrotnicklas för jag tycker det är kul att ta reda på saker som jag kan ha i trädgården (ser mycket men har inte tagit hem så mycket än).

Spännande! Jag brukar säga att jag räddar saker - har bl.a. räddat en gammal skorstenskrans, en drös med tegelrör och gamla tegelstenar. rolleyes.gif

Vad har du tänkt göra för kul med växeln?
Zanna
Växeln får nog stå som den är bland lite blommor. Har du något annat förslag?

Jag jobbade ett tag på en metallåtervinning och där hade de fått in en ångmaskinsskorsten, den hade jag jätte gärna velat ha. Två likadana skorstenar hade de gjort till skorstenar på ett renoverat hus och det hade tydligen blivit jätte häftigt.

Tegelstenar skulle jag också vilja ha tag på. Jag hittade en tegelhög på ett fält och ska väl någon gång kolla vem som äger högen och höra om jag får ta den. Skulle vilja göra något i trädgården med dem. Jag har också frågat en person som jobbar i en gammal pappersfabrik som finns i vårt samhälle om de har tegelstenar jag kan ta, stora delar av den står och förfaller. Har dock inte fått ok... än i varje fall.

Man kan ju göra en riktigt spännande trädgård med allt möjligt utan att det ser ut som ett skrotupplag.
Perl
Hmm!
Järnvägsslipers?
Är inte det giftigt?
Vad jag vet så urlakas kreosoten sakta men säkert å de e minst sagt ohälsosamt.

huh.gif

Någon annan som har koll??

mvh

\Per
Zanna
CITAT (Perl @ 15-03-2004, 19:40)
Hmm!
Järnvägsslipers?
Är inte det giftigt?

huh.gif

mvh

\Per

Det har jag också lärt mig. Jag läste en gång i en trädgårdstidning om järnvägsslipers och vill minnas att de skrev att om om de ligger i fuktig jord är de inte farliga. Har velat kolla upp det men kommer inte ihåg vart jag läste det.
Berith
Kemikalieinspektionens sida står att läsa om kreosot. Skriv kreosot i sökrutan längst upp så får ni upp en hel drös med artiklar om gifter och regler för användning av stolpar.
Ingrid på Västkusten
Tjaaa-a slipers skulle jag aldrig släppa in i mn trädgård men tryckimpregnerat släpps in. För mig är det en himla skillnad :-)
förresten är gamla slipers värre än de nya. Värst är telefonstolparna.

Hälsar Ingrid
mia"grön"
CITAT (Perl @ 15-03-2004, 19:40)
Hmm!
Järnvägsslipers?
Är inte det giftigt?

huh.gif

mvh

\Per

Jo!! Järnvägs-slipers ÄR giftiga. sad.gif
Ingrid på Västkusten
Lustig sidoparantes - i England säljs kerosot som miljövänligt :-))

Hälsar Ingrid
johawk3
Hej !

Jag har en fundering om tryckimpregnering. Jag har köpt tryckimpade pålar som jag har tänkt ha som stöd i min hallonhäck. Frågan är hur bra det är egentligen? Nån som vet om tryckimpregneringen läcker ut i jorden ? Pålarna är nerkörda ca 40 cm ner i backen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon