Full version: Skötsel hallonland
Anna i Mälardalen
Har ett hallonland med olika sorters hallonbuskar. Landet anlades ca för 25 år sedan. Några buskar har bytts ut under åren.
Då landet var 3 år gav det ca 60 liter. Det femte året ca 55liter. Sedan har skörden avtagit sakta men säkert. I år gav landet 10 liter.
Jorden är lera (gammal åkermark). Varje år får hallonen en stor mängd löv från två stora lönnar och en stor kastanj. Inget annat gödsel. Landet vattnas aldrig (pga sparsamhet med dricksvatten). Varje år klipps buskarna ur på de grenar som burit bär.

Min fråga är "Hur får jag mer bär?"

Jultorpet
Jag skulle tro att det behövs näring. Vissnade löv ger ju bra mullämnen till landet men innehåller inte mycket näring, särskilt inte kväve. Träden drar ju tillbaka näringen till trädet innan löven faller.
fvd
Just det de behöver näring och vatten. Jag bor i zon1 vi har ofta vattningsförbud här så det är lite trixit. Jag ger mina hallon kompost och de blir jättestora det går bra med hönsgödsel också. Var rädd om dina gamla hallonbuskar de är de bästa de nya är känsliga för sjukdomar. Jag skrev en lång radänga nyligen hur jag har ordnat det för mina hallon om du vill veta mer för några dagar sedan när någon annan frågade. Du kan söka på hallonland.
Anna i Mälardalen
Hej
Tack för svaren!
Gödsla är svaret.
Kanske skall jag samla upp hästskiten i hagen bredvid då...

Bassam
Hej

Det är första gången jag läser att växter vissna blad och ramla dem på grund att ta från dem näring , det händer med lök växter efter skörd men är inte på vanliga frukt växter men om växter har mycket grönskar , det betyder att jorden har mycket kväv och lite fosfor och kalium så behöver man göra jordförbättring och ger jorden gödsel som har mycket Fosfor och Kalium.
'
H.Bassam
*Stintan*
Men du läser eller förstår ju inte vad det står i inläggen Bassam.

Dessa hallonbuskar behöver gödsel (och vatten på sommaren).
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag säger att buskarna kanske även behöver bytas ut och ett nytt hallonland anläggas. 25år är mycket hög ålder på ett hallonland. Det finns många virus som går på hallon och ett land äldre än 5-10år har flera olika virus i varje planta det är helt normalt. Det påverkar även det kvalitén och mängden bäär man får.
fvd
Mitt hallonland är sedan 1949 och buskarna är hur friska som helst. Jag fick information från hallonkungen i Risarp som sade att nya buskar är känsliga och lättare blir sjuka. Så nu blev jag förvirrad det kanske beror på sorter då ?
Peztis
Mitt hallonland var rätt snårigt ochfullt med ogräs emellan samt att det gav rätt dåkigt med skörd.
Så för tre år sedan så grävde jag upp hela faderullan och hade gödsel i jorden innan jag sedan planterade ned dem i gen. Förra året var det väl så där med skörden men i år har det varit massor med bär.

Så det är eg mitt tips, gräv upp allt, ned med gödsel och plantera sedan om de friskate plantorna. Säkert har du en massa rotskott att ta hand om också. Du kan även passa på att lägga markduk på sidorna så att hallonen inte dyker upp där du inte vill ha dem.

För att förhindra avdunstning kan du på sommaren lägga gräsklipp runt om. Så får de även mer näring!
merlin68
CITAT (Bassam @ 19-08-2011, 19:10) *
Hej

Det är första gången jag läser att växter vissna blad och ramla dem på grund att ta från dem näring , det händer med lök växter efter skörd men är inte på vanliga frukt växter men om växter har mycket grönskar , det betyder att jorden har mycket kväv och lite fosfor och kalium så behöver man göra jordförbättring och ger jorden gödsel som har mycket Fosfor och Kalium.
'
H.Bassam

Tror det är som Bassam säger att jorden har för hög halt av kväve och för lite fosfor och kalium:)
Jultorpet
CITAT (merlin68 @ 21-08-2011, 18:36) *
Tror det är som Bassam säger att jorden har för hög halt av kväve och för lite fosfor och kalium:)

Vad grundar du det på? Var kommer kväveöverskottet ifrån?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon