Full version: Buxbom
Samsara
Nu är jag verkligen trött på buxbom och svampen Cylindrocladium buxicola, i natt kommer jag säkert att drömma mardrömmar om allt detta crying.gif . I två veckor har vi sanerat hela plantskolan, kastat och bränt buxbom för flera tusen kronor. Vi vet inte alls hur vi ska göra, vågar vi ta in flera nya plantor? Vänta till nästa år? För oss är den här svampen alldeles ny, vi har aldrig haft med den att göra innan. Men aggressiv är den och vi har fått den genom våra tyska buxbom som vi har köpt in. Till och med idag handlade min blogg om buxbom. Ja, jag är trött på detta nu.
Är det någon som vet hur man bäst bekämpar den här svampen? Eller gör vi rätt som bara slänger?
Ingen av oss har hittat någon "vettig" information hur vi ska kunna bekämpa detta och ändå så har mina kollegor, 20 och 30 års erfarenhet.
Alexander-VG-zon3
Denna bloggen har jag läst
http://stocksundgarden.blogspot.com/2011/0...tella-buxi.html

Där står lite vad man kan göra, tyvärr har vi också fått bägge svamparna på våra som vi har fått slänga. Våra smittade plantor kommer från Holland (fick ett trögt ''dölja undan det'' svar från grossisten och odlaren).

Tror inte det är någon fara att köpa in nya plantor så länge man köper friska (nu är det kanske inte alltid så lätt att se det) och man vet att man inte har kvar det, men säkert är det ju aldrig. Dom nya som vi tagit in har inte fått det ÄN.

Annars är dessa svamp också nya för min del, och ska hålla koll i fortsättningen.
Samsara
CITAT (flaxss @ 18-08-2011, 22:30) *
Denna bloggen har jag läst
http://stocksundgarden.blogspot.com/2011/0...tella-buxi.html
Tror inte det är någon fara att köpa in nya plantor så länge man köper friska (nu är det kanske inte alltid så lätt att se det) och man vet att man inte har kvar det, men säkert är det ju aldrig. Dom nya som vi tagit in har inte fått det ÄN.

Ska läsa bloggen genast! Problemet med att köpa in plantor är att vi är en plantskola, vi ser inte vad vi köper i Tyskland eller Holland utan får förlita oss på att det dem säger stämmer. Men oftast vill dem ju bara sälja så det är klart att dem är "friska". Problemet är också den att när man vill reklamera dessa så vill dem inte ha tillbaks växterna så då står vi där, med sjuka växter och vi får tillbaks 80% av inköpspriset och kunder som vill ha buxbom.

Jag hade en gullig kund idag som frågade om buxbom, jag sa snällt att dem är slut och kommer förhoppningsvis in om 3 veckor om dem ser bra ut. Hennes svar var, jaha ni slänger det som är dålig kvalité, det är bra det. Sen fick jag informera henne om svampen och då förstod hon varför vi var så försiktiga med just buxbom. smile.gif
blomkronan
Vilken adress har du till bloggen?
Tråkigt det här med "boxbomsjukan" hoppas verkligen att den försvinner.... kanske vår vinter tar den... om vi ska få en till som dom andra två!
Alexander-VG-zon3
Det var det jag menade att det är inte alltid man ser vad man köper in och ser man inte det man köper in så är det ju svårt att veta, dock har man möjlighet till att se plantorna köper man ju inte dåliga (exempel handlar hos grossisten eller känner till odlaren eller åker på köpresa), vi är också en plantskola.

Har man fått sjuka växter så var på grossisten och få ersättning.

Annars först slänga det man har som är dåligt och därefter sanera (dvs självklara saker) och sedan bara köpa hem buxbom från svenska grossister, antar att det är säkrare än från Holland. Dock vet jag inte hur buxbomen ser ut hos grossisterna här.

CITAT (blomkronan @ 18-08-2011, 22:53) *
Vilken adress har du till bloggen?
Tråkigt det här med "boxbomsjukan" hoppas verkligen att den försvinner.... kanske vår vinter tar den... om vi ska få en till som dom andra två!

Den har funnits sen förra året.
blomkronan
CITAT (flaxss @ 18-08-2011, 22:55) *
Den har funnits sen förra året.

blush.gif VA! Jag hörde talats om den nu i sommar... Mina boxbom ser fina ut... gudskelov! Hoppas verkligen på att det inte blir värre!
Orkidétjuven
Just därför bör man köpa eller odla lokalt för att förhindra sprinding av olika saker som just svamp.
Skulle aldrig inhandla ngt som inte är lokalodlat.
Ecosource är bäst.
Bassam
Hej
Det är problem att vi är fegisar och vi vill inte ta ansvar, att borta Svamp sjukdomar är mycket lätt, om vi agera från början som vi säger alltid ta bort skadad delar och bränna dem ( på den här sätt ni kan minska 90% av problem ) och resten ni kan spreja med vatten som blandad med Bikarbonat eller mjölk eller Atamon eller med Asprin , men ni lyssnade inte , vad vi ska göra , jag blir trött på envisa människor som vill bara kasta vackraste växter ,
Jag HAFT PROBLEM MED PLANTNTA MED (MJÖLDAGG) , PÅ EN GÅNG JAG KÄMPADE , MEN VAD SKA SÄGA TILL ER . .

H: . Bassam
*Stintan*
Bassam, säg till kyrkogårdsförvaltningen i Malmö att de ska spreja sina 20 mil buxbomhäckar med vatten blandat med bikarbonat eller mjölk så blir de av med svampen Cylindrocladium buxicola. wacko.gif Berätta också om dina metoder att bli av med denna svamp för SLU i Alnarp!

Vad har mjöldagg med saken att göra? Vet du alls vad du pratar om?
pleximaster
Bassam

Det finns vetenskapliga studier som gjorts och ingen komersiellt svampmedel för växter kan bota Box Blight (Buxicola) versionen, endast hålla nere den vilket innebär sprutning var tredje månad. Det är detta som är problemet när de som driver upp nya plantor sprutar sina växter, de ser fina ut när man köper dem men sen så utvecklar de sjukdomen när man fått hem dem. Dessutom så defungicider som är verksamma är inte tillgängliga för den vanliga trädgårdsodlaren.

Det finns inget bot mot buxbomsbödeln buxicola endast sätt att hålla den i schack.

Förhindra angrepp.

*Minska risken för exponering av svampen (inte besöka trädgårdar som kan ha svamp kan fastna på skorna)
*Hålla häckarna luftiga
*Damsuga upp alla avklippta och nedfallna löv
*endast vattna rötter aldrig blad
*klippa i torrt väder

Finns smittan
* Klipp bort angripet material(bränn)
* Spruta med fungicider (svampgift) om du har tllgång till dessa (sök på nätet vilka som har störst effekt)minst var tredje månad oftare vid behov
* Vissa visningsträdgårdar i england kompletterar fungicidbehandling med att spruta bladen med en plastliknande hinna som förhindrar sporerna att tränga in.
I England och Holland har det växt fram firmor som specialicerar sig på att "ha hand" om folks buxbom. Får hantera starka fungicider.

Detta är vad jag sammanställt från att söka på nätet om buxicola svampen.

mvh plexi
Flemming
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2011, 05:49) *
Bassam, säg till kyrkogårdsförvaltningen i Malmö att de ska spreja sina 20 mil buxbomhäckar med vatten blandat med bikarbonat eller mjölk så blir de av med svampen Cylindrocladium buxicola. wacko.gif Berätta också om dina metoder att bli av med denna svamp för SLU i Alnarp!

Vad har mjöldagg med saken att göra? Vet du alls vad du pratar om?

Lägger in länken till Kyrkogårdsförvaltningen i Malmö så Mr Bassam kan se lite bilder på eländet...
På den kyrkogård i Malmö som min mor ligger på har det inte upptäckts ännu men alla håller koll...

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=798955
Bassam
Hej

Nu bara Virus sjukdom kan inte borta men nästan alla sjukdomar kan borta även Virus om man agera snabb . det räcker inte att man bara en gång spreja och ta bort skadad delar, vi behöver hela tiden varje morgon se på växter och hjälpa dem, på andra länder folk räkna väter som människor men i Sverige De behandlar mycket dåliga växter, om du tittar över hela Sverige växter plant skolor skogskyrkogården florister, hur mången utbildning människor jobbar nästan 0%, så växter Sverige blir mycket dåliga , jag sa till dig sanningen som jag jobbar på olika stället, när de vet att man har hög utbildning , de börjar attackera , I Syrian som lägger i Asien och räkna som tredje världen , det är förbjuden att man jobba med växter om man har inte växt utbildning så om du ska öppna florist måste du har hortonom utbildning som är 5 år i högskola .

Obs

i skogskyrkogården är mest Slarviga med mat affären som öppnar växt slaktare, du kan gå till Lidel och ser på sina blommor de öppna slaktare växter .

jag säger tyvärr så växter i Sverige ska bli mycket sämre fram tiden för att finns ingen respekt till växter.
Och det är lätt att kasta mina problem till andra istället för att lösa dem.

Jag heter hortonom Bassam.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 19-08-2011, 16:46) *
på andra länder folk räkna väter som människor men i Sverige De behandlar mycket dåliga växter, om du tittar över hela Sverige växter plant skolor skogskyrkogården florister, hur mången utbildning människor jobbar nästan 0%, så växter Sverige blir mycket dåliga , jag sa till dig sanningen som jag jobbar på olika stället, när de vet att man har hög utbildning , de börjar attackera , I Syrian som lägger i Asien och räkna som tredje världen , det är förbjuden att man jobba med växter om man har inte växt utbildning så om du ska öppna florist måste du har hortonom utbildning som är 5 år i högskola .

Obs

i skogskyrkogården är mest Slarviga med mat affären som öppnar växt slaktare, du kan gå till Lidel och ser på sina blommor de öppna slaktare växter .

jag säger tyvärr så växter i Sverige ska bli mycket sämre fram tiden för att finns ingen respekt till växter.
Och det är lätt att kasta mina problem till andra istället för att lösa dem.

Jag heter hortonom Bassam.
H.Bassam

Lite offtopic (utanför ämnet).

Vet inte vad du har fått dina uppgifter ifrån ?

Och det är väl en ganska STOR skillnad på en mataffär och en plantskola. Varför skulle en mataffär anställa en trädgårdsutbildad ? för att sköta om lite lockvaror, där det ska in-säljas-slängas.

Om du läser och förstår länkarna vi skickar så förstår du också hur allvarlig svamp på buxbom är, det är ingen enkel och hanterbar mjöldagg det handlar om.
pleximaster
Hortonom Bassam!
Box Blight orsakas av en svamp inte ett virus.

pleximaster (magisterexamen i molekylär biologi och medicinedoktor, phd)
Gossen Ruda
Jag har förgäves frågat Bassam vad han använder för översättningsprogram för uppenbarligen förstår han inte riktigt svenska och kan inte heller skriva på svenska. Ett svårlöst problem. Lyckligtvis växer mina buxbom bra och det var många år sen jag skaffade min lilla häck. Ytterligare flera år sen som min mamma satte en trädboxbum som nu passerat 3 meter i höjd. Finns ingen annan buxbom i närheten så jag känner mig ganska säker.
*Stintan*
Bassam, synd att du inte använder din hortonomutbildning på ett bättre sätt. Du är inte den enda här med utbildning och mångårig erfarenhet av växtodling.

Hade du läst i länkarna som finns här i tråden och alla inlägg så hade du kanske förstått vad tråden egentligen handlar om.
kerstin z5-6
nej detta är en riktigt otrevlig svamp..Hostaviruset är också väldigt trist
mojan
CITAT (Gossen Ruda @ 19-08-2011, 17:56) *
Jag har förgäves frågat Bassam vad han använder för översättningsprogram för uppenbarligen förstår han inte riktigt svenska och kan inte heller skriva på svenska. Ett svårlöst problem.

Jag tycker att vi ska vara lite generösa och ha överseende med hans bristande språkkunskaper. Om vi, som behärskar svenska, läser noga så tror jag att vi förstår vad han skriver och menar. Det är väl ett bra sätt för invandrare att utveckla sitt språk genom att delta i diskussioner på nätet.

Vad beträffar hans kunskaper om växter så måste jag nog hålla med er andra. Det är bra att ni går i svaromål så vi får en seriös debatt/kunskapsutbyte.

(Mojan, utan någon växtutbildning, bara ett intresse för trädgård och natur samt språk.)
Bassam
Gossen

Det är bättre om du tänker före pratar eller skriva, med hjälp av kompisar i förrummet , min Svenska språket blir mycket bättre nu . jag hela tiden tackar mina kompisar på odla, för att de hjälper mig att våga skriva och prata Svenska men om du har bra för råd .

.Obs

- du frågar om ( lexin och translate ) som jag använder, de som jag använder om du har mera , du kan skriva till mig , jag hoppas om du nu gå till andra land som de använder andra språket och kultur och bokstäver och försöka leva med dem om du vågar.
- jag skriver vad händer med växter i Sverige som jag ser och här i Sverige kan människor säga sina åsikter .

H.Bassam
Samsara
Vi tog beslutet förra veckan att inte ta in fler buxbom till plantskolan förrän nästa år. Det som man kan göra för att bli av med svampen och som jag har frågat mina professorer på SLU är att bränna marken där dem har vuxit. Det verkar vara det mest effektiva att få bort svampen men dem kan inte lova att det ens hjälper. Vi säljer det svamp medlet som ni har skrivit om, men frågan är om det är för lite koncetrerat för att ta svampen.

Bassam, dina kunskaper är tyvärr bristande. Du hänvisar i vissa frågor till att man ska söka på google. Men om man är utbildad som du säger så borde man väl ändå kunna det utan att söka på internet? Jag har blivit mycket förvånad ibland när du svarar på frågor ang. växter.

(Blivande Trädgårdsingenjör - inriktning marknad)

pleximaster
Var tidigare ute i trädgården och tog bort 50 meter buxbom till. Bland annat en häck med minst 150 år gamla plantor, det kändes. Ska köra dem till tippen imorgon, hoppas sysav personalen tillåter mej slänga dem i brännbart och inte tvingar mig slänga dem i trädgårdsavfallet som sist.

Plexi
kerstin z5-6
Så himla trist!
Gossen Ruda
Det låter inte kul precis. Jag är glad så länge min 4-metershäck är frisk. Jag kanske skulle försöka ta lite sticklingar, garanterat friska.
Anders zon 1
Trist att det kommit en allvarlig sjukdom på buxbom också nu. Men det är ju bara en i raden av nya sjukdomar på växter som dykt upp under senare år. Problemen kommer sannolikt att blir mångdubbelt värre i framtiden. Med dagens globala ekonomi och helt öppna gränser inom Europa sprids växtsjukdomarna hejdlöst. Situationen blir än värre av att man importerar mycket växter från olika världsdelar och sedan placerar dessa tillsammans så att sjukdomsalstrare som följt med och som annars aldrig skulle stöta på varandra kan korsa sig och bilda nya aggressivare former. Detta är antagligen ett särskilt stort problem i de återcirkulerande bevattningssystem som ibland används på stora plantskolor. I synnerhet jordbundna sjukdomsalstrare som t ex olika typer av Phytophtora trivs i dessa miljöer och kan i lugn och ro korsa sig med varandra och bilda nya otrevliga former.
merlin68
CITAT (Bassam @ 20-08-2011, 17:14) *
Gossen

Det är bättre om du tänker före pratar eller skriva, med hjälp av kompisar i förrummet , min Svenska språket blir mycket bättre nu . jag hela tiden tackar mina kompisar på odla, för att de hjälper mig att våga skriva och prata Svenska men om du har bra för råd .

.Obs

- du frågar om ( lexin och translate ) som jag använder, de som jag använder om du har mera , du kan skriva till mig , jag hoppas om du nu gå till andra land som de använder andra språket och kultur och bokstäver och försöka leva med dem om du vågar.
- jag skriver vad händer med växter i Sverige som jag ser och här i Sverige kan människor säga sina åsikter .

H.Bassam

Hej Bassam,
du ska inte bry dig om några elaka människor som kommer med dumma kommentarer. Jag är glad att du delar med dig av dina kunskaper tummenupp.gif
Dessutom behöver odla fler invandrare. Är själv från ett annat land och blir jätteglad när jag ser att en till icke-svensk är med på forumet yes.gif Vi som kommer från andra länder har ju också andra erfarenheter vad gäller odlandet, växter, bekämpning av ohyra/sjukdomar o.s.v. och kan dela med oss och lära oss en massa av de "infödda"...(Ditt råd att bekämpa svamsjukdomar känner jag mycket väl ihåg från mitt hemland:) Funkar jättebra nästan alltid.)
När jag kom till Sverige för ganska många år sedan så kunde jag t ex inte förstå varför man inte odlade fler växter. Trädgårdarna var så himla trista och i butikerna fanns nästan inget utbud av grönsaker förutom gurka, tomat och banan fear.gif Det var som att ha flyttat till helvetet, det fanns ingen ätbar mat och vinter "hela året om" tongue.gif När min mor kom på besök grät hon efter att ha besökt den lokala Konsum-butiken så eländigt var utbudet och priserna som var skyhöga på den tiden.
Numera har jag en mer nyanserat bild av Sverige och det har hänt en del i moder Svea rike. Trädgårdarna prunkar som aldrig förr och grönsaksdiskarnas utbud har flerfaldigats.
Hälsningar från merlin - odlas egen invandrare yaay.gif

P.S. Förlåt att jag snodde tråden men kände att Bassam behöver känna sig välkommen här. Det är svårt att vara nybörjare i svenska och skriva på ett främmande språk. Tycker att Bassam är mycket modig!
Gossen Ruda
Jag brukar inte bry mig och försöker blunda över Bassams många tokigheter men ibland går det inte. Att svenskan bitvis är bedrövlig gör inte så mycket, värre är när man inte fattar vad han menar eller om han har fattat vad saken gäller. Plus att han aldrig eller nästan aldrig kan ta åt sig när han har fel.
Flemming
Ny artikel i Sydsvenskan om den sjuka buxbomen.
http://www.sydsvenskan.se/lund/article1533...a-gravarna.html
Den nya almsjukan...
pleximaster
Även på klosterkyrkan kyrkogård i Lund är buxbomen drabbad har jag sett.

plexi
Bassam
Hej merlin68

Gossen Ruda är bara attackera, jag svara inte honom ibland på grund att jag tycker inte att snacka med dåliga människor som de tror att dem bara förstör även om man har hög utbildning man behöver också att kontakta med människor som har praktik om det kommer varje dag nya informationen som kommer från hela världen och man kan googla och läsa och tillbaka på sina böcker och sen bestämma , tyvärr det är Sverige nu lärare utan utbildning och vården utan utbildning och växter också och det kommer ekonomi minister med dåligt matte utbildning.

Obs

-Om de importerar flera hundra växter med sjukdom utan att de vet om växter har sjukdom eller inte vad vi ska kalas den ????

om du säger till dem Svampsjukdom kan böta och de säger nej , faktisk det är inte Sverige .

- Om du bjuder till dem nya informationen som de känner inte den och de tror inte på den , de lyssnande inte på dig bara för att du svagare än dem på språket , men de måste vet att vi är som kommer från Asen studera alla böcker från hela världen och vi har informationen som de kan inte drömma

- Jag ska inte svara eller prata med människor som Gossen Ruda för att jag vill respektera mig och inte snacka dåligt .

- Jag tackar mycket googla min duktiga kompisar på bada forum och internet och jag ska försätta skriver på förrum , jag är inte fegis.

Förlåt jag kan inte skriver så men några som tvingar mig men det finns många som är bra och de som hjälper mig att skriva och blir mera starkare på språket och på växter , jag är inte bäst och jag kan ta nya informationen från alla människor och jag tänker inte stänga mina ögon och hjärna .

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
Har du gått någon trädgårds/växt/odlings utbildning i Sverige ? Hur kan du annars veta att vi har så dålig utbildning ?

Asien är ju knappast det ända landet som har tillgång till böcker och information.
Gossen Ruda
Bassam, jag är inte elak eller vill hacka på dig. Det är bara det att ibland kommer du med råd som är helt galna och felaktiga. När vi andra påpekar detta blir du ibland sur eller så svarar du inte på direkta frågor. Lite mer ödmjukhet från din sida hade varit bättre. Beträffande språket så är det tyvärr så att ibland går det inte att få fram vad du menar, likaså kan man misstänka att du inte fattat vad som skrivs här. Är det då fel att fråga om du använder något översättningsprogram?
Huggorm
CITAT (merlin68 @ 24-08-2011, 20:36) *
Hej Bassam,
du ska inte bry dig om några elaka människor som kommer med dumma kommentarer. Jag är glad att du delar med dig av dina kunskaper tummenupp.gif
Dessutom behöver odla fler invandrare. Är själv från ett annat land och blir jätteglad när jag ser att en till icke-svensk är med på forumet yes.gif Vi som kommer från andra länder har ju också andra erfarenheter vad gäller odlandet, växter, bekämpning av ohyra/sjukdomar o.s.v. och kan dela med oss och lära oss en massa av de "infödda"...(Ditt råd att bekämpa svamsjukdomar känner jag mycket väl ihåg från mitt hemland:) Funkar jättebra nästan alltid.)
När jag kom till Sverige för ganska många år sedan så kunde jag t ex inte förstå varför man inte odlade fler växter. Trädgårdarna var så himla trista och i butikerna fanns nästan inget utbud av grönsaker förutom gurka, tomat och banan fear.gif Det var som att ha flyttat till helvetet, det fanns ingen ätbar mat och vinter "hela året om" tongue.gif När min mor kom på besök grät hon efter att ha besökt den lokala Konsum-butiken så eländigt var utbudet och priserna som var skyhöga på den tiden.
Numera har jag en mer nyanserat bild av Sverige och det har hänt en del i moder Svea rike. Trädgårdarna prunkar som aldrig förr och grönsaksdiskarnas utbud har flerfaldigats.
Hälsningar från merlin - odlas egen invandrare yaay.gif
P.S. Förlåt att jag snodde tråden men kände att Bassam behöver känna sig välkommen här. Det är svårt att vara nybörjare i svenska och skriva på ett främmande språk. Tycker att Bassam är mycket modig!

Nu blir jag nyfiken, vart kommer du ifrån där utbudet var så mycket bättre? Jag trodde du var tysk eller holländare, men där borde väll utbudet ha varit i princip samma som här?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon