sarhe1
Hej!

Jag skulle vilja buska till ett hörn av trädgården. Eftersom torpet ligger mitt i granskogen vill jag gärna ha buskar som är lite bulliga, kanske vitblommande? De skall liksom synas. Själv har jag tänkt mig en snöbollsbuske samt en syrenhortensia. Platsen är skyddad, relativt solig. Zon 4-5. Vilka är era buskfavoriter?

/Sara
Krolliljan
Rödbladig smällspirea och smultronschersmin. Jag tycker att de är underbara ihop. wub.gif
walltorp
Amerikanska Blåbär är min favorit. Iof så blommar de inte så kraftigt men sååå gott att äta. De passar ju ihop med Syrenhortensian du själv tänkt på också då båda är surjordsväxter.

Edit: Glömde skriva att du bör ha två sorter av blåbär för att de ska ge mycket frukt. Även om det står att de är självfertila så sägs det ge mer frukt om man har två.

Lycka till!

Mvh Håkan
kerstin z5-6
Förutom de du nämner
Syrenhortensian Early sensation som börjar blomma i slutet juli, samt malus sargentii
sarhe1
Tack för tipsen. Jag köpte faktiskt en rödbladig smällspirea i helgen, och satte bredvid smultronschersminen. Får se vad jag tycker, Krolliljan! :-)

Om man googlar på Malus sargentii ser man ju att den verkar blomma överdådigt! Skall titta närmare på den.

Hur tänker man egentligen med mellanrum, när man planterar buskar (dvs. alla är små samtidigt)? Räknar man med att en buske ska bli lika bred som den skall bli hög?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon