Så här ser min tomt ut. Hela tomten är på ca 3 hektar. Gårdsplan med hus och stall osv ligger ung i mitten. På baksidan av mitt hus har jag dels en ridbana med kortsidan mot huset på ena kanten. På andra börjar en beteshage på 2 hektar. På sidorna om hela tomten löper diken och runt alla sidor är det åkermark. Tomten är alltså mycket öppen och blåsig. Mellan ridbanan och början av beteshagen löper en jordvall från schaktandet av ridbanan. Den är ca 40 m lång. Ojämn, med det högsta toppen närmast huset ca 130 cm hög. Vi hade tänkt fylla på vallen när vi bygger ut om några år, men den högsta toppen blir inte större iaf.
Vet inte om ni kan se framför er hur det ser ut, men jag vill i alla fall ha någon slags plantering på jordvallen. Vi har så öppet att jag kan tänka mig träd, gärna olika sorter, och buskar. Det ska inte vara symmetriskt och "fransk trädgårdsaktigt" utan får gärna ha olika former som blir vackra med snö på.
Zon 3 (4 räknar jag på pga blåsten), gammal sjöbotten med lerjord, utanför Enköping, Uppland.
Såhär tänker jag:
Vill ha någon slags pil, boll eller silverpil. Gör ju inget om den blir jättestor. Kanske längst bort, men det kommer att bli jobbigt att vattna den. Har iofs slang så det räcker dit.
Har tittat på hängkaragan, jättefin, att ha närmast huset. Vacker form.
Gillar trollhassel. Också vackra former. Kanske på mitten?
Några olika barrträd emellan? Eller vintergröna saker? Typ cypress, tuja osv.
Vad tror ni? Har funderat i evigheter, vill börja plantera snart!
Tacksam för olika idéer!!