Cillavan
Jag skulle gärna vilja ha lite tips och åsikter ang en plats där jag vill plantera träd och buskar!

Så här ser min tomt ut. Hela tomten är på ca 3 hektar. Gårdsplan med hus och stall osv ligger ung i mitten. På baksidan av mitt hus har jag dels en ridbana med kortsidan mot huset på ena kanten. På andra börjar en beteshage på 2 hektar. På sidorna om hela tomten löper diken och runt alla sidor är det åkermark. Tomten är alltså mycket öppen och blåsig. Mellan ridbanan och början av beteshagen löper en jordvall från schaktandet av ridbanan. Den är ca 40 m lång. Ojämn, med det högsta toppen närmast huset ca 130 cm hög. Vi hade tänkt fylla på vallen när vi bygger ut om några år, men den högsta toppen blir inte större iaf.

Vet inte om ni kan se framför er hur det ser ut, men jag vill i alla fall ha någon slags plantering på jordvallen. Vi har så öppet att jag kan tänka mig träd, gärna olika sorter, och buskar. Det ska inte vara symmetriskt och "fransk trädgårdsaktigt" utan får gärna ha olika former som blir vackra med snö på.

Zon 3 (4 räknar jag på pga blåsten), gammal sjöbotten med lerjord, utanför Enköping, Uppland.

Såhär tänker jag:
Vill ha någon slags pil, boll eller silverpil. Gör ju inget om den blir jättestor. Kanske längst bort, men det kommer att bli jobbigt att vattna den. Har iofs slang så det räcker dit.

Har tittat på hängkaragan, jättefin, att ha närmast huset. Vacker form.

Gillar trollhassel. Också vackra former. Kanske på mitten?

Några olika barrträd emellan? Eller vintergröna saker? Typ cypress, tuja osv.

Vad tror ni? Har funderat i evigheter, vill börja plantera snart!
Tacksam för olika idéer!! rolleyes.gif
KatteLatte
Vill du plantera till för att minska blåsten eller vill du fortfarande ha god översikt över ridbana och hage med tanke på tillsyn till hästarna/verksamheten?

Hur mycket tid (och även pengar) vill du lägga på trädgårdssysslor?

Har du så mycket som 3 Ha har du ju goda möjligheter att avdela i olika "rum" med olika stilar. Ett par olika ställen att sitta på som motsvarar alla behoven: frukost ute tidigt på våren (soligt), frukost ute på sommaren utan att få alla matvarorna förstörda (skuggigare), kvällsmys, ett lummigt ställe att slappa heta sommardagar, npt ställe att gassa på, osv.

Å andra sidan inte snuttifiera det hela så gräsklipningen blir för besvärlig. Sammanhängnde rabatter där de syns från där du brukar vara så att det bir du som får glädje av dom, hellre än nån enstaka växt här och där itt i gräsmattan.

Den kuperade delan kanske kan livas upp med blommande växter. Leka med färger och fromer, struktur på växtera och även höjden.

Cillavan
Tack för svaret, KatteLatte!
Jag var nog otydlig. Ägor inkl hagar är 3 hektar. Mest är det jordvallen längsmed ridbanan jag vill plantera nu. Har redan satt en mispelhäck på södra sidan där det var helt öppet bredvid huset, som väl p åsikt ska kväsa lite av blåsten.

Men tror du att man kan blanda hej vilt olika träd/buskar som jag vill göra på jordvallen? Vill ju att det ska se lite annorlunda ut med olika former.
Huggorm
CITAT (Cillavan @ 19-08-2011, 14:01) *
Men tror du att man kan blanda hej vilt olika träd/buskar som jag vill göra på jordvallen? Vill ju att det ska se lite annorlunda ut med olika former.
Det tror jag absolut! Just så har vägverket gjort utmed sina vägar på en del ställen, och det blir utmärkt. Buskagen kommer dessutom att attrahera en del småfåglar, och du får mer liv på tomten
Cilla
Hej vilt, stor variation, inte på rak rad utan i klungor eller utspritt - träd med busk emellan - tror jag blir urbra.

Spännande i många kommunala vägplanteringar där man sätter dungar av olika arter är att kombinera de som har olika färg på bladen. Paraplybuske är given - sätt skyddat mellan andra. Många av de som blir rödbladiga på hösten också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon