kerstinh
Det börjar komma fler och fler squash i mitt grönsaksland och jag har lite idétorka om vad jag kan hitta på med dem. Jag hade nog kunnat komma på en hel massa, men ingen annan i familjen tycker om squash, så goda squashbiffar eller andra maträtter på squash får jag klara mig utan. Så jag funderar på att försöka mig på att lägga in squash, men hittar inga goda recept. Någon som har något som blir gott? Eller andra förslag på vad man kan göra?
Ally
Du sa inga squashbiffar, men prova det här, som jag gör med zucchini.
Strimla zucchin (skär tunna skivor, och sen skär upp igen)
In i en skål och på med lite salt och låt dra en stund, minst en halvtimme (testa dig fram med mängden salt).
Det kommer vätska i skålen, det ska sedan blandas med mjöl att bli en ganska torr smet, inga tillsatt vatten.
Steka i olja som små tunna pankakor, (små plättar storlek, dvs 5 cm stor och kanske 5 mm tjock).
Platta till med stekspaden när man vänder den så att hela ytan får kontakt med oljan.
Dom blir krispiga och goda!
Kan doppa i en soya och risvinäger blanding när man äter.
fvd
Jag gör squachaka d v s moussaka utan auberginer. Jag woukar med allt möjligt som jag har i frysen/grönsakslandet Jag gör matig köttfärssås med skivade morötter squach mm . Kort sagt squach går att använda till allt. Utmärkt på grillen också med lite smaksättare.
Lina och Olav
Skiva squaschen, ganska tunna skivor. Pensla med lite olja. Strö på salt, hackad vitlök och lite timjan (går bra med oregano eller annan valfri ört också). In i ugnen på 200 grader i ca 20min (eller att dom börjar brännas). Jättegott som tillbehör till mat - och smakar inte särskilt mycket squasch om man nu inte gillar den smaken...
*Stintan*
Kolla i receptavdelningen flirting.gif
Anette Nordlund
Squashsoppa är jättegott!!
/Nettan på Lott 62
DykUnderYtan
CITAT (Ally @ 19-08-2011, 13:25) *
Du sa inga squashbiffar, men prova det här, som jag gör med zucchini.
Strimla zucchin (skär tunna skivor, och sen skär upp igen)
In i en skål och på med lite salt och låt dra en stund, minst en halvtimme (testa dig fram med mängden salt).
Det kommer vätska i skålen, det ska sedan blandas med mjöl att bli en ganska torr smet, inga tillsatt vatten.
Steka i olja som små tunna pankakor, (små plättar storlek, dvs 5 cm stor och kanske 5 mm tjock).
Platta till med stekspaden när man vänder den så att hela ytan får kontakt med oljan.
Dom blir krispiga och goda!
Kan doppa i en soya och risvinäger blanding när man äter.

Jag gör liknande men jag river zucchinin istället för skär upp den. Zucchiniplättar e superkott! smile.gif
Mia i trädgården
Tsatsiki istället för gurka, zuccinikaka som liknar morotskaka, skivade på längden och fyllda m Fetaost och gratinerade med tomatsås ..... och mycket annat gott
batski
Jag brukar göra en pastasås med squash och dragon som alla brukar tycka är god.

Tärna squashen och stek den lite i raps- och/eller olivolja (smaksak - jag brukar blanda), vitlökspulver och örtsalt, tills den blir lite mjuk. Häll i passerade tomater, tomatpuré och en massa torkad dragon. Låt puttra ett tag och peppra när det är färdigt. Servera med penne eller fusilli.

Jag brukar även ha i lite oliver, gröna linser (eller bönor) eller ibland tärnad tofu som man isf steker ihop med squashen, men originalreceptet var bara det som står i paragrafen ovan.

Man kan även ha squash i gratänger.
Bassam
Hej

Det är mycket bra med dem om man vill banta för att dem innehåller mycket vatten o mycket bra näring , de är bra mot högblod och -------- ,min fru gör de skivor och lägga på dem citron och olja med vitlök sen hon grillar dem i spisen oj de smakar god

H.Bassam
Jultorpet
Ingen som har nämnt squashkakan som blir ungefär som ostkaka....mmmmmm! Den är vår favorit när det gäller squash här hemma, jättegod!

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=120
Christa
Det går att förvälla squash och stoppa i frysen om man inte hinner med att äta allt.

Stora squash går att lägga i rumstemperatur så håller dom dig länge. Jag har squash liggande sedan förra sommaren. Gammal squash smakar inte riktigt likadant som grön färsk men vi har haft den i köttfärssås och jag har även skurit i tärningar och fryst in för att göra soppa av dom (Den kokar mycket fortare när den varit frusen.)

Jag har tagit upp squash ur frysen nu som vi frös in i stora bitar. Det är färska gröna och inte dom jag nämnt ovan. Jag kokar dom och mixar dom och äter som soppa före frukost.

Vill man inte äta soppa på bara squash så kan man mixa ner en bit lax och få en måltid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon