bjasol
Jeg skal flytte en buxbom og en rabarber.

Buxbomen er ca 50 - 60 cm i diameter (kulformet) og har stått på samme sted i 6 -7 år. Når er beste tid for å flytte den og hvor stor bör jordklumpen väre?

Rabarberen er veldig gammel, den var her da vi bygde for 13 år siden men ble flyttet da til der den er nå. Samme fråge her; når er beste tid for å flytte den og hvor stor bör jordklumpen väre?

Mvh,

Bjarne
Bassam
Hej

Det är bra om man undvika frost tiden och ska man ta med dem stora jordklumpar för att behåller sug rötter som är mycket tunn , och vattna dem bra första 4 veckor efter flyttning om du kan beskära dem lite före flyttning.

H.Bassam
ingrids
Det går bra att flytta rabarber nu på hösten. Rabarber har en pålrot som kan vara svår att gräva upp, men i andra trådar har jag läst att det verkar gå bra ändå.
Peztis
Rabarbern går jättebra att flytta nu, den borde ha börjat gå i vila nu, mina har knappt några blad kvar alls - om ens några.

Tycker att rabarber verkar vara ena överlevare! Jag grävde rätt vårdslöst upp och slängde vad jag trodde var döda rötter i komposten men nähäpp, där började de plötsligt att leva upp igen!

Så gräv upp rabarbern, gräv om jorden och blanda ned kompost och gödsel för att sedan plantera den igen. Det kommer säkert att gå jättebra så att du sedan i vår-försommar nästa år kan göra många fina och goda rabarberpajer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon