Gröna mormor
Jag har haft julkaktus i snart 40 år och upptäckt att den blommar bäst om den får stå i lite drag. Dessutom brukar jag knipsa av de yttersta nya bladen, ibland ända upp till 5-6 bladhängen. På så vis främjar man blomningen.
teo
Beror det inte bara på att de får stå i lite lägre temperatur, speciellt på hösten innan de skall bilda knoppar?
mamamaggan
Hos mig blommar de bra om jag " missköter " dem. D v s bli riktigt torra emellanåt och för övrigt få vatten kanske en gång varannan vecka.
Jultorpet
CITAT (teo @ 19-08-2011, 17:17) *
Beror det inte bara på att de får stå i lite lägre temperatur, speciellt på hösten innan de skall bilda knoppar?

Tror också det beror på temperaturen. Har man dom ute över sommaren och tar in dom när det börjar bli kallt på nätterna brukare det ju bli massor med knoppar bara någon vecka efter att de kommit in.
Alexander-VG-zon3
Våra blommar rikligt varje år, och står ute varje sommar-höst. Blir också en liten åter blomning när dom tas ut på försommaren.
Gröna mormor
Jag har aldrig haft mina ute på sommaren, det var ju ett jättebra tips, tackar för det. Fast det får väl bli nästa sommar då.
andersen
CITAT (mamamaggan @ 19-08-2011, 17:23) *
Hos mig blommar de bra om jag " missköter " dem. D v s bli riktigt torra emellanåt och för övrigt få vatten kanske en gång varannan vecka.

Samma här.
batski
Nice, min har, sen jag flyttat, hängt i en ampel inomhus men precis vid balkongdörren, som har stått öppen i stort sett hela sommaren (de senaste dagarna bara på dagarna) så den har fått en del drag. Har även hållit den ganska torr. Det ska bli spännade att se om det blir många blommor.
HelénE
Hos mig har jag en som blommar från november till april i omgångar och rikligt. Den andra blommar nästan aldrig, förrförra året kom EN blomma. Planterade om denna för 3 år sen eftersom det bara var rötter i krukan, men så värst mycket gladare blev den inte.

Båda får bägge behanbling. Står inne i nordöstfönster i köker, ofta ganska varmt vintertid (vedspis), för lika illa med vatten (som alla andra krukväxter inne) osv. men ena trivs enormt och den andra ser mest ut som "jag överlever med näd och näppe".

Grjejen är det är den som blommar mycket för ca 15 år sen inte alls var nån pärla direkt. Den andra är yngre, jag funderar på om de har sina bra och dåligtperioder???

Helén
batski
Hmm ja undra om det är så
tepa
Hej

Också helt säker på att den vill ha de där kyliga septembernätterna utomhus. Iaf min som blommade bara mindre o mindre för varje år. Den var inomhus hela året. Efter en sommar ute var den helt översållad av knopp. Jag har aldrig klippt bort några blad, är lite får snål för det. Men så är inte mina lika maffig som din heller, Gröna Mormor...Däremot har det hänt ibland att någon kvist torkat bort helt och lossnat! Vad kan DET bero på??? Och så har det ibland varit så att bladen varit rynkiga och ospänstiga. Det beror kanske på för mycket vatten? Eller för lite??

Hälsn Tepa
Gröna mormor
CITAT (tepa @ 31-08-2011, 09:26) *
Hej

Också helt säker på att den vill ha de där kyliga septembernätterna utomhus. Iaf min som blommade bara mindre o mindre för varje år. Den var inomhus hela året. Efter en sommar ute var den helt översållad av knopp. Jag har aldrig klippt bort några blad, är lite får snål för det. Men så är inte mina lika maffig som din heller, Gröna Mormor...Däremot har det hänt ibland att någon kvist torkat bort helt och lossnat! Vad kan DET bero på??? Och så har det ibland varit så att bladen varit rynkiga och ospänstiga. Det beror kanske på för mycket vatten? Eller för lite??

Hälsn Tepa

Min blomma är över 20 år gammal och har aldrig fått vistas ute. Den får vatten två gånger i veckan, som alla andra krukväxter hos mig. Jag har tagit sticklingar från den ett otal antal gånger och även dom blommar efter några år. Har flera andra sorter som jag fått och även dom blommar överdådigt. Det kanske beror på mina gröna fingrar smile.gif
Bassam
Hej

Jag tror inte på gröna fingrar , men om man ger dem bra blomning miljö så de kommer att blomma bra , ljus 12 timmar med mindre än +20 gradar plus de behöver bra jord som har bra Kalium K och Bra fosfor P.

H.Bassam
kenny2
CITAT (Bassam @ 01-09-2011, 01:23) *
Hej

Jag tror inte på gröna fingrar , men om man ger dem bra blomning miljö så de kommer att blomma bra , ljus 12 timmar med mindre än +20 gradar plus de behöver bra jord som har bra Kalium K och Bra fosfor P.

H.Bassam

Julekaktusen er en kortdagsplante og vil ved kortdag( 8 timer lys) over en periode på ca 3 uker begynne å produsere knopper uavhengig av temperatur. omvendt- kan man etter sigende benytte temperatur metoden, en temperatur på mellom 10-15 grader over en 3 ukers periode vil trigge frem blomstring. Med andre ord så kan man få den i blomst om man tilrettelegger miljøet rundt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon