MarieC
Hallå alla! Jag har en fråga till er..
Jag har en gavel som solen kommer till vi 13tiden ungefär. Där har jag tänkt plantera Lykkefund R.helenae. Jag skulle oxå vilja ha når orangeaktigt klättrande ihop med den. Den ska helst va ganska snabbväxande!
Har ni nåt förslag?

Ha en trevlig helg alla!!
//Marie
ingrids
En kaprifol kanske: eldkaprifol, Tellmannskaprifol, eller blomsterkaprifol (Lonicera x heckrottii).
Betty
Den enda perenna orangeblommande klätterväxt jag kommer på just nu är Eldkaprifol. Men om den passar ihop med en honungsros är jag inte lika säker på... Annars finns ju den gulblommande Clematis tangutica Gullklematis - fast då kanske färgerna blir lite för nära varann. Du kanske skulle kunna tänka dig en ettåring; Svartöga finns i allt från vitt via gult, rosa till orange nyanser.
MarieC
tack för era förslag ! Jag ska ta o kolla upp hur dom ser utså får vi se hur det blir. Tack snälla!
Gröna mormor
Jag har en trumpetranka på sydvästsidan, fast den tog några år på sig.
Peztis
Skoj att höra någon som efterlyser orange växt, det brukar ju annars vara något som folk inte vill ha!
Tycker själv det är vackert med gula och orangea blommor!

Tyvärr har jag inget tips men jag ska fundera på det. Finns något i bakhuvudet men får inte fram det just nu.

Bland ettåringar har du ju även krasse.
Peztis
Googlade lite och hittade denna: Pyrostegia Venusta

Hur härdig den är hos oss vet jag inte men jisses vad läcker! Så den är säkert inte alls härdig... sad.gif Verkar bara finnas i varmare länder. Fast det stod någonstans att den klarar 25-30 F och det är ca -4 C.

Här är en bild.
MarieC
CITAT (Peztis @ 20-08-2011, 11:26) *
Googlade lite och hittade denna: Pyrostegia Venusta

Hur härdig den är hos oss vet jag inte men jisses vad läcker! Så den är säkert inte alls härdig... sad.gif Verkar bara finnas i varmare länder. Fast det stod någonstans att den klarar 25-30 F och det är ca -4 C.

Här är en bild.

ojojoj den va häftig !! den måste jag kolla upp lite närmare!! tack snälla!!

CITAT (Gröna mormor @ 20-08-2011, 10:29) *
Jag har en trumpetranka på sydvästsidan, fast den tog några år på sig.

SÅ vacker! Jag kanske kan ha tålamod att vänta om man har nån mer tillsammans med den om är lite snabbare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon