charlotte_13
20-08-2011, 11:04
Misstänker att min Passiflora edulis är övervattnad. Jag beställde den tillsammans med ett citrusträd från Tyskland och den var vid leverans väldigt genomvattnad, inget jag tänkte mer på då, men sen har den liksom aldrig torkat ut ordentligt och nu verkar den inte riktigt friskt. "Spiralerna" torkar in hela tiden och bladen ser tråkiga ut. Jag planterade igår om den i ny jord, trots att det känns som fel tid. Tror ni den går att rädda? Andra tips?
Jag undrar om det alls går att övervattna en passionsblomma?
Att bladen ser tråkiga ut kan bero på lite vadsomhelst, från ovana vid ny miljö till spinn. Det är normalt sett en mycket hårdför och snabbväxande växt, så jag tror nog den hämtar sig om den får lite tid (men kolla så den inte har ohyra).
Du kan ju också prova att sätta nån stickling i vatten, för den händelse moderplantan skulle dö.
charlotte_13
20-08-2011, 14:51
Har spanat efter ohyra, men kan inte se något sådant. Just uttorkningen av spiralerna är det som gör mig fundersam, det känns ju inte som om det har med torka att göra iaf. Vi får väl se om den hämtar sig efter omplanteringen, i annat fall gör jag väl ett försök med en stickling :/
Alexander-VG-zon3
20-08-2011, 16:49
På alla mina passiflora plantor brukar klängen torka in på äldre rankor efterhand. Speciellt när dom står inne torkar dess in men händer även när dom är ute. Har du köpt den samtidigt ? så kan den ju vara lite hängning av frakten hit.
Visst går det övervattna en passiflora det har jag lyckas med

.
charlotte_13
20-08-2011, 16:57
Den köptes och levererades hit för cirkus 3 veckor sedan, har haft den inne sedan dess. Kan kanske vara ett resultat av den långa frakten, som du tror. Har bara noterat att den varit väldigt blöt hela tiden trots att jag inte gett den något vatten att tala om sen den kom hit. Hoppas på något stressrelaterat och att den kommer igen nu efter omplanteringen. Sen får den åka ner i källaren för vinterförvaring och beskäras i vår så kanske det blir en vettig planta av den till slut, hoppas på det iaf. :/
Hej
I affären behåller dem jorden blöt men är inte överflödiga om du vill minska vattnet , du ska göra det sakta annars bladen ska vissna och torka , det är lätt att man vet det om man gör dem lite vatten mera .
H.Bassam
Jag har också lyckats övervattna passiflora, den var nästan ny så jag tror bara jag hann vattna en gång eller så. Verkade ha någon väldigt fukthållande jord och jag slog ju på ordentligt...

När man planterar om övervattnade växter i torrare jord, ska man då vattna igenom efteråt som man ska göra vid andra omplanteringar? Och hur vet man när den torkat upp tillräckligt och behöver vattnas igen? De övervattnade brukar ju se ut ungefär som de torkade...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.