Tullerull
Jag har tagit frön och vill så till nästa år för att få lite gratis buskar. När ska jag så? Ska de köldbehandlas? När och hur gör man det?

Jag har googlat o letat, men det finns verkligen ingen information om det här. Vet någon vart jag kan vända mig o fråga?
Om ingen här kan förstås..smile.gif
Eva 33c
Så här skulle jag göra:
Så nu i krukor med såjord, täck fröerna med grus/leca/vermiculit. Man kan sätta alla fröerna i samma kruka
Låt krukan stå i vatten och suga upp fukt.
Ställ sådden utomhus i skuggigt läge där den inte utsätts för spöregn mm. Och helst så att du inte glömmer bort den. Täck gärna med lite fiberväv för att slippa ogräs frön. Den får gärna hamna under snön om ni har någon där du bor.
Se till att sådden inte torkar ut, risken för detta uppstår i vår när solen kommer tillbaka. Jag skulle tro att de gror till våren och då kan man skola om dem till egna krukor.
Jag har inte sått just häckkaragan men cäl andra i släktet caragana som grott bra. Jag tror att jag filade fröern lite försiktigt och blötlade dem över en natt före sådd också.
Tullerull
Å tack för ditt svar! Ja få provar jag så. Det blir ju mest likt den naturliga processen. Tusen tack:)
karin.leide@comhem.se
Den är ett elände att bo granne med. hundratals fröplantor att rensa bort,Min grannes blev två-tre meter höga och sprätte frön som bombarderade fönstren på ett synnerligen störande sätt och sådde sig där jag absolut inte ville ha dem,
karin
octachoron
Dock skulle jag inte rekommendera nyplantering av sibirisk ärtbuske pga dess problem med mjöldagg!
varghem
fröplantor??? vår ärtbuske är snäll med andra ord... har försökt få lite gratis plantor men inte en chans.... dom gror snällt visserligen men dör lika fort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon