dott23
Jag flyttade in i vårt hus för knappt ett år sedan och trodde inte att det här med trädgårdar var min grej, men ack vad jag bedrog mig...Det är ju jättekul!!
Nu till min fråga:
Vi bor i ett litet gavelradhus och trädgården vetter mot en allmänning. Jag tänkte begränsa insynen genom att sätta upp en spaljé av armeringsjärn (ca 4x1,5 m) och skulle vilja ha lite tips och idéer på vad man kan plantera för typ av klätterväxt?
Nyckelord: lummigt, ombonat, insynsskyddat, tåligt
Kan tilläggas att platsen har tillgång till sol nästan hela dagen.

MVH

Charlotte
HelénE
Hej!

Föreslår en kombination av humle och klematis. Humle växer upp fort, men blommor o kottar är väldigt anspråkslösa, men klematisar finns det av olika sorter som blommar allt från en kort period till hela sommaren. Själv föredrar jag alpklematisar som inte behöver klippas ner.

Helén
dott23
Men vilken bra idésmile.gif Jag har faktiskt funderat på båda, men tänkte inte på att det gick att kombinera! Tack för tipset!
HelénE
CITAT (dott23 @ 20-08-2011, 21:01) *
Men vilken bra idésmile.gif Jag har faktiskt funderat på båda, men tänkte inte på att det gick att kombinera! Tack för tipset!

Humlen växer fortare än klematisar så det kan vara lämpligt med fler klematis än humle.
Typ en humle lite i mitten och så 2-3 klematis på 4 meter.

Första året kan dock växtligheten bli mindre, innan de tagit sig ordentligt. Bäst vore om du satt allt och klippte ner dem till ca 30-40 cm så rötterna hinner ta sig innan vintern.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon