Whiskuchi
20-08-2011, 18:40
Som rubriken säger; hur djup rotbarriär krävs för att hallon ska hålla sig på plats? Jag håller på att gräva upp ett totalt hallonkaos, första tanken var att göra hallonland där men nu har jag bestämt att flytta några fina plantor till ett nytt ställe (behöver de gödsel om jag flyttar dem nu eller försvårar det övervintringen?) istället, och ta bort nuvarande. Eller ja, ta bort så gott det går i alla fall.
Jag vet inte, jag har ett stort hallonland och det som kommer utanför körs bara över med gräsklipparen så det är aldrig något problem.
Sen har jag ett hallonsnår på en annan plats på tomten, där växer de bästa hallonen, och de sprider sig hej villt, men där brukar jag bara rycka upp dem med roten om de invandrar närliggande buskar för mycket. Är inte nåt stort besvär, tar nån halvtimme varje sommar och det är ganska enkelt.
Ibland tar jag dessa rotskott och sätter i hallonlandet på ställen där det blivit lite dåligt.
I år har dock hallonlandet blivit misskött på grund av tidsbrist. Jag gjorde det jättefint när vi flytta hit för 5 år sen, då växte där enormt med nässlor och annat ogräs. Sen har jag underhållt varje år men i år har jag inte hunnit och det märktes på skörden. Gödsling hann jag inte heller med...
Men snart ska jag ta itu med detta också, så det blir rensat innan hösten i vart fall.
Helén
*Stintan*
20-08-2011, 19:39
Jag har heller aldrig haft någon rotspärr utan har gjort som Helen. Tycker inte att det varit ansträngande att dra bort ett och annat förrymt hallonskott men gräsklipparen hjälper som sagt till att hålla hallonplantorna på plats.
Whiskuchi
20-08-2011, 19:57
Det är sant att gräsklipparen begränsar landet, men då måste det stå en bit ifrån häcken (och helst bör man klippa oftare än vad vi gör, jag märker att barnen inte gärna går barfota invid nuvarande hallonriset eftersom det är små vassa jävlar överallt)
*Stintan*
20-08-2011, 20:15
Aha ja det är ju en aspekt att tänka på förståss. Kan tänka mig att rotspärren behöver gå ner 40-50cm.
Mitt hallonland gränsar till en gång med plattor, en större yta med sten och ett blåbärsland med halvfärdig lösning svart duk 30 cm sand (det kommer att bli plattor mellan dessa båda ). Mot den större stenytan håller de sig på plats, gången med en rad plattor har en planta tagit sig under och kommer upp i jordgubbslandet och mot den halvfärdiga lösningen är det många rymmare. Vad ville jag ha sagt med det här krånglet då ? Jo det är nästan omöjligt att hålla hallon på plats. Jag byggde in mina i ställningar som jag har beskrivit i en annan tråd nyligen och det funkar ingen har rymt hittills. Vad jag förstår så har du inte så mycket tid då skulle jag välja lösningen som föreslagits av Helen och Stintan. Om de går skulle jag ha gräs på båda sidor och köra klippare, det blir minst arbete
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.