|
Full version: tidig höst?
malarmaster
20-08-2011, 20:02
lagt märke till senaste veckan att en del träd börjat få höstfärger,bor i södra småland. mina aralior,katsuran,valnöten, flera lönnar(olika sorter)men även björkarna runt i skogen har börjat med höstfärgerna,tycker det är lite tidigt i halva augusti. min teori är att vi haft mulet länge o lite soltimmar senaste månaden,kan träden luras att tro att hösten kommit? låga nattemperaturer inverkar kanske också,10 gr sista natten. För det kan inta vara så att träden på något sätt vet att hösten blir tidig i år?det blev ju så ifjol. Ulf
Huggorm
20-08-2011, 20:42
Jag vet inte exakt vad som hände för ungefär två veckor sedan, men då kändes det att hösten kom. Det var något med luften tror jag, men jag kan inte sätta fingret på det. Men uppenbarligen märkte träden det också, för vissa har som sagt börjat skifta. Man kan se gula löv lite varstans nu.
malarmaster
20-08-2011, 20:58
precis,fick samma känsla.jobbar ju ute o det känns mera som slutet september än augusti. ulf
Överbölingen
20-08-2011, 21:39
Jag upplever att helt plötsligt en dag så luktar det och känns vår. Samma sak med höst. Det är mer än en känsla. Doft, luft, andetagen, ljuset, marken när jag sätter ner föttena osv. Men i båda fallen så kan det bli återfall till föregående vädertyp.
Vissnade/gula/rödfärgade blad ger en liten vink, men där känner jag bara vemod ( I båda fallen).
mamamaggan
20-08-2011, 21:47
Känner också höst , det är luften . Vi har haft både 2 och 1 grad ett par nätter förra veckan . Även fast det nu inte går under 10 på natten så är luften annorlunda .
CITAT (Huggorm @ 20-08-2011, 21:42)  Jag vet inte exakt vad som hände för ungefär två veckor sedan, men då kändes det att hösten kom. Det var något med luften tror jag, men jag kan inte sätta fingret på det. Men uppenbarligen märkte träden det också, för vissa har som sagt börjat skifta. Man kan se gula löv lite varstans nu. Precis samma här!
Alexander-VG-zon3
20-08-2011, 22:25
Tycker dom flesta träd och buskar är gröna här än, en del björkar börjar dock gulna. Såg några lindar som hade några gula blad. Får ta en ordentligare titt i morgon. Här har varit som kallast +7,6c en natt i juli och framåt.
kerstin z5-6
20-08-2011, 23:50
Det är höst här..vare sig vi vill eller inte:(
Här i Stockholm har träden börjat gulna för flera veckor sen, men det beror nog mest på torka än höst, även om nätterna blivit kallare. Men under 11 har det inte varit hos mig.
Även massa perenner som normalt brukar blomma fortfarande har blommat ut, men det tror jag beror på att det varit sån varm sommar här. Det som blommar i juli hade liksom blommat färdigt redan i första halvan och det som brukar slå ut i början av augusti hade redan börjat blomma i mitten av juni.
Lite tråkigt är det, men kanske får jag se oktoberastern i blom medan man fortfarande är ute en del i trädgården.
Helén
malcolm
21-08-2011, 08:37
Visst är det höst nu, en av mina föräldraras bekanta pratade om att någon släppt ner en kallsten i vattnet och det verkar stämma. Helt plötsligt blir det kyligare men jag upplever inte det som om hösten har kommit tidigare i år, sommaren brukar ta slut i samband med skolstarten men det kan ännu komma varma brittsommardagar.
Huggorm
21-08-2011, 12:21
Någon vecka tidigare än normalt tycker jag det är, men andra halvan av augusti brukar vara höstlik här. Den finaste tiden på året, näst efter senvåren i månadsskiftet april-maj
Alexander-VG-zon3
21-08-2011, 13:34
Här är det sommar än medeltemperaturen har inte varit under +10c i 5dagar, hösten kommer metrologiskt sett den 25sept - 1okt här från normalperioden, enligt smhi kom hösten hos mig ganska normalt av vad jag kan utläsa, medan hösten verkar ha kommit tidigare på andra håll i Sverige. http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/hosten-har-...0&year=2010
CITAT (malcolm @ 21-08-2011, 09:37)  Visst är det höst nu, en av mina föräldraras bekanta pratade om att någon släppt ner en kallsten i vattnet och det verkar stämma. Helt plötsligt blir det kyligare men jag upplever inte det som om hösten har kommit tidigare i år, sommaren brukar ta slut i samband med skolstarten men det kan ännu komma varma brittsommardagar. Min mamma brukar också prata om kallstenar. ( Hon är barnfödd i Gävle)Det ska vara tre kallstenar, tror att den första går i vid slutet av juli redan. När alla kallstenar är i så är det för kallt för att bada. Sedan är det också tre "sjösprång" som ska till innan det blir höst. Sjösprång lär vara ordentligt blåsväder.
skånepåg
21-08-2011, 14:03
Fortfarande sommar här nere i skåne, över 20 grader och det är grönt, kan bli lite kallt på kvällarna men som sagt, fortfarande sommar
malcolm
21-08-2011, 14:13
CITAT (Noak @ 21-08-2011, 15:01)  Min mamma brukar också prata om kallstenar. ( Hon är barnfödd i Gävle)Det ska vara tre kallstenar, tror att den första går i vid slutet av juli redan. När alla kallstenar är i så är det för kallt för att bada. Sedan är det också tre "sjösprång" som ska till innan det blir höst. Sjösprång lär vara ordentligt blåsväder. Jag är uppvuxen i trakterna kring Gävle så det är kanske ett lokalt uttryck...
CITAT (skånepåg @ 21-08-2011, 15:03)  Fortfarande sommar här nere i skåne, över 20 grader och det är grönt, kan bli lite kallt på kvällarna men som sagt, fortfarande sommar  I dag är det 21 grader i Sthlm och just nu är det soligt
skånepåg
21-08-2011, 14:29
CITAT (batski @ 21-08-2011, 15:21)  I dag är det 21 grader i Sthlm och just nu är det soligt  23 grader just nu här =)
CITAT (skånepåg @ 21-08-2011, 15:29)  23 grader just nu här =)
Jultorpet
21-08-2011, 21:15
Jo, höstkänsla fick jag också för ett par veckor sedan tror jag det var. Det hade nog med temperatur och luft att göra då, blev kallare på nåt sätt. Sen har det ju varit lite mer sommar några dagar efter det.
Träden tycker jag är oväntat gröna här trots att det varit så torrt hela sommaren. Vi fick bara ca 25 mm regn på tre månader, fram till för ett par veckor sedan. Torka brukar ju göra att särskilt björkarna får en del gula blad men det har inte varit så farligt med det i år.
Den riktiga höstfärgen får träden pga att ljuset minskar inte av kyla. Det som väcker träden på våren är temperaturen men det är ljuset, eller snarare bristen på ljus, som får dom att gå i vila igen.
Eva i Skåne
21-08-2011, 21:17
CITAT (flaxss @ 21-08-2011, 14:34)  Här är det sommar än medeltemperaturen har inte varit under +10c i 5dagar, hösten kommer metrologiskt sett den 25sept - 1okt här från normalperioden, enligt smhi kom hösten hos mig ganska normalt av vad jag kan utläsa, medan hösten verkar ha kommit tidigare på andra håll i Sverige. http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/hosten-har-...0&year=2010Tack Flaxss. Detta är precis vad jag vill rätta mig efter, att hösten börjar i slutet av sept. Ser fram emot en månad med härligt sensommarväder nu  Sen kan vi gärna få lite brittsommar en vecka in i okt (7okt=Birgitta-dagen)
Jultorpet
21-08-2011, 21:20
CITAT (Eva i Skåne @ 21-08-2011, 22:17)  Tack Flaxss. Detta är precis vad jag vill rätta mig efter, att hösten börjar i slutet av sept. Ser fram emot en månad med härligt sensommarväder nu Sen kan vi gärna få lite brittsommar en vecka in i okt (7okt=Birgitta-dagen) Hoppas också på en fin september i år. Förra året var det ju bedrövligt, hade så mycket att göra ute men det bara regnade så man inte ville gå ut alls. Fick tvinga mig ut någon timme varje dag för att få undan allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|