fridsbacka
21-08-2011, 07:35
Kan man frysa in rönnbär för att sen tina i vinter till fåglarna ?
*Stintan*
21-08-2011, 07:44
Varför det? Fåglarna som gillar rönnbär äter väl upp dom när dom sitter på träden.
fridsbacka
21-08-2011, 07:51
CITAT (*Stintan* @ 21-08-2011, 08:44)

Varför det? Fåglarna som gillar rönnbär äter väl upp dom när dom sitter på träden.

Är en vän som undrar som bor i lägenhet så lova att ställa frågan här
malcolm
21-08-2011, 08:21
Visst kan man göra det, de blir ju ofta frostnupna på träden.
spacepingo
21-08-2011, 08:23
Det borde väl kunna funka. De rönnbär som inte äts upp på hösten trillar ju ner och blir frysta när vintern kommer. Fåglarna sprätter ju upp frukter och bär ur snön och äter. Men påminn vännen om att det inte är så lämpligt att mata från balkong eller fönster.
Malcolm hann precis före
fridsbacka
21-08-2011, 08:54
Tackar varmast för svaren =) meddelar vidare
*Stintan*
21-08-2011, 09:31
Fast det är ju bara större fåglar typ trastar, koltras och sidensvansar som äter rönnbär. Våra vanliga småfåglar brukar inte knapra rönnbär. Och som sagt man ska inte mata fåglarna på balkongen eller genom fönstret, det drar till sig råttor och möss och fågelmaten och skräp ramlar gärna ner till dom som bor under så det är inte bara man själv som kan drabbas. Fick själv möss på balkongen och det tog ett tag innan jag kom på att det var grannen ovanpå som matade fåglarna. Han blev dessutom sur när jag bad honom sluta.
gunnevi
21-08-2011, 09:43
Jag frös in rönnbär ett år men tänkte inte på att ransonera vid utfodringen.
Resultatet blev tyvärr att småfåglarna (inte trastarna) åt för mycket, och förmodligen blev berusade för de flög rakt in i fönstren och skadade sig. Numera sätter jag bara ut små mängder åt gången!
Jag hade tänkt att plocka rönnbärsklasar i år och torka, t ex att hänga upp klasarna på ett snöre.
Jag hittade torkade rönnbär i min källare ett år. Jag skulle haft dem till något pyssel men la ut dem till fåglarna istället.
Koltrastarna brukar gilla det, småfåglarna tror jag struntade i dem.
Myosotis
28-08-2011, 13:11
Jag fryser in rönnbär för att försöka locka ner förbiflygande sidensvansar till min trädgård. Trastarna och hönsen brukar äta upp dem. Bären alltså.
kerstinh
01-09-2011, 13:50
Det låter smart att spara lite att mata fåglarna med under vintern. Det råkar inte finnas någon som vet om man kan förvara äpplen för samma ändamål på något enkelt sätt (kanske frysa, jag vet inte om jag orkar kolla och plocka ut ruttna äpplen hela tiden)? Jag har ett träd med små mini-äpplen som bara är runt 2 cm stora, så det är inte direkt realistiskt att göra något annat med dem. Men det vore ju kul att kunna mata koltrastar med dem under vintern. :-)
Förr skar man ringar av äpplen (om man har en sk äppelpipa är det lätt att ta bort kärnhuset) och hängde upp på en tråd för att torka. Det är lite pillgöra men jag gissar att fåglarna skulle gilla det.
Om du har miniäpplen så kanske du kan trä tråden med nål direkt genom äpplet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.