Nybörjar-Åsa
21-08-2011, 08:30
Hej!
Jag är nybörjare på trädgård och är tacksam för era hjälp/synpunkter!
Vi har byggt hus i ett gammalt sommarstugsområde, med skogen inpå knuten. I omgivningen används gamla sorterns buskar och växter. Vi har en stor naturtomt, äng med björkar och ekar samt ett par tallar. En liten del av tomten invid huset (ca 15*15m) har vi anlagt gräsmatta och här skulle vi vilja sätta buskar, för att rama in och få lite insysnskydd. Jag vill inte ha någon formklippt häck, utan sätta buskar som ser lite vilt och inte för "ordnat" ut och som passar in i områdets karaktär. Jag har också tänkt på buskar som blommar vid olika tider.
Mycket tackasm för era synpunkter på bifogad skiss. Är det för många sorter så det kommer se rörigt ut? Syrenen valde jag som Dvärgsyren för att den ska blomma om, men den kanske är för liten i förhållande till övriga buskar så det blir obalans?
TACK!!!
Jag tror dvärgsyrenen är för liten i denna kombination. Häggmispel och korneller blir ju ganska höga med tiden, men är ett bra val om man vill få det att se lite naturligt ut.
Jag skulle nog välja vanlig syren istället och sen kanske sätta lite mer vidjehortensia, som blommar senare för att få lite mer blomning. Eller varför inte syrenhortensia också?
Helén
Nybörjar-Åsa
21-08-2011, 09:54
Tack snälla HelénE! Tror du man kan placera en grupp Vidjehortensia eller Syrénhortensia framför de tre syrenerna jag har placerat i hörnet (så blir det på diagonalen från de andra Vidjehortensia)? Eller blir det för rörigt?
Gissar att det bästa är att välja antingen Vidjehortensia eller Syrénhortensia, för att inte få för många sorter?
Vidjehortensia tror jag skulle göra sig bra framför syrenerna.
Syrenhortensia kan bli ganska höga med tiden. så de gör sig nog bättre utan något bakom.
Om du vill ha dvärgsyren också, så kan du ju sätta en eller två framför ex. kornell, som också blir ganska höga med åren.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.