Full version: Malus X Purpurea
Suz
Hej!
Mitt vackra Malusträd fullkomligen dingar under alla frukter och jag är rädd att grenarna ska brytas av.
Bör jag rensa bort en del av frukterna eller ska jag låta dem vara kvar??
Läste någonstans att det inte är så vanligt med knäckta grenar på dessa träd pga för mycket frukt??

En fråga till, man beskär det samtidigt som äppelträden, dvs på våren??
Kan man beskära det kraftigt eller ska man vara lite mera varsam?
Jultorpet
CITAT (Suz @ 21-08-2011, 10:01) *
En fråga till, man beskär det samtidigt som äppelträden, dvs på våren??
Kan man beskära det kraftigt eller ska man vara lite mera varsam?

Bästa tiden att beskära äppelträd är nu, juli, augusti, september.
kerstin z5-6
Finns ingen anlednig att beskära prydnadsapel hårt , om du inte vill ha en särskild form.Juli augusti är bra månader i så fall
Suz
CITAT (Jultorpet @ 21-08-2011, 22:35) *
Bästa tiden att beskära äppelträd är nu, juli, augusti, september.

Ja men just det...vad tänkte jag på i går slap.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 21-08-2011, 23:57) *
Finns ingen anlednig att beskära prydnadsapel hårt , om du inte vill ha en särskild form.Juli augusti är bra månader i så fall

Problemet är att det har blivit alldeles för yvigt och börjar ta sig ut på gatan så jag behöver klippa till det lite,
Cilla
Låter som ett härrligt träd som du gärna får lägga ut foton på!

Visst kan ibland grenar knäckas på prydnadsaplar också vissa bärrika år. Att ta bort frukt är bästa åtgärden. Man skär inte gärna i ett träd vars största prydnad består i att vara täta burr av blom och bär!

Mest hållbara och snyggaste beskärningarna av gatuträd, dvs sådana som sträcker ut grenar över trottoar eller gata, är att stamma upp dem helt åt gatan till den höjd där det går att ha grenar för det som ska passera under. Man tar bort några av de nedersta grenarna varje år, till dess kronan där har en höjd soom fungerar. Åt andra hållet, t ex inåt trädgården, kan man tillåta en lägre höjd.

En sådan beskärning ger ett mer naturligt helhetsintryck av trädet än om man kapar in lite grand i hela kronan åt gatan till och det skapas onaturliga avslut, eftertillväxt och dessutom nya grenar från snittställena som måste kapas igen om några år.
Suz
CITAT (Cilla @ 25-08-2011, 01:26) *
Låter som ett härrligt träd som du gärna får lägga ut foton på!

Visst kan ibland grenar knäckas på prydnadsaplar också vissa bärrika år. Att ta bort frukt är bästa åtgärden. Man skär inte gärna i ett träd vars största prydnad består i att vara täta burr av blom och bär!

Mest hållbara och snyggaste beskärningarna av gatuträd, dvs sådana som sträcker ut grenar över trottoar eller gata, är att stamma upp dem helt åt gatan till den höjd där det går att ha grenar för det som ska passera under. Man tar bort några av de nedersta grenarna varje år, till dess kronan där har en höjd soom fungerar. Åt andra hållet, t ex inåt trädgården, kan man tillåta en lägre höjd.

En sådan beskärning ger ett mer naturligt helhetsintryck av trädet än om man kapar in lite grand i hela kronan åt gatan till och det skapas onaturliga avslut, eftertillväxt och dessutom nya grenar från snittställena som måste kapas igen om några år.

Stort tack för svar!
Givetvis ska jag lägga ut en bild men väntar till i vår då det är helt fantastiskt vacker när det står i full blom!
Jag vill absolut inte beskära det hårt utan bara gallra ur några enstaka grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon