Hej,
Har en glasveranda i direkt anslutning till vardagsrummet. Dess normala växtbesättning är ett antal suckulenter som förstås trivs utmärkt. Har också ett olivträd, ett lagerbladsträd samt tre fuschioir (4-6 år gamla) som jag hitills vinterförvarat så gott jag kunnat.
Oliv- och lagerbladsträdet har varit ute tills frosten, sedan har jag bara haft möjlighet att ställa dem i källaren med lite ljusinsläpp från ett västerfönster. Man kan väl inte påstå att de trivts så bra, men de har i alla fall överlevt och efter de har ersatt alla (de flesta) torra blad med nya skott då de stått ute ett par månader ser de helt friska ut igen. Men som sagt, de har nog fått lägga lite väl mycket energi på att bilda nya skott.
Fuschiorna har åkt in i kall mörkerkällare och hämtats fram för sin utevistelse varje år. De klarar sig bra och växer frpdigt då de väl får igång sina nya blad verk.
Nu tänkte jag ändra förutsättningarna lite och har lite planer. Den allt högre elkostnaden (har vattenburen el) gör att jag funderar på att hänga in den tidigare dörren till verandad igen och stänga till uterummet under vinterhalvåret. Ett svalt uterum alltså och gissningsvis skulle både oliven och lagerbladet trivas att övervintra där och få bra vinterljus.
Vad gäller fuschiourna vet jag inte. Är det forumets mening att de skulle trivas väl där och behålla sitt bladverk även under vintern. Blommar de fortsatt? Trivs de i sval ljus miljö?
Det jag funderat mest över är om jag under en kort period (läs julen) öppnar upp mot verandan så att den under ett par veckor kommer vara rumstempererad. Kommer nämnad växter reagera surt på det, sätta igång någon ny vegetativ cykel som sedan avbryts då jag svalnar av det igen eller något annat som inte är så bra. Berpende på vinter (bor i södra Skåne) så är ju ett alternativ att sätta ut dem, men vi kan ha bistra kalla vintrar här också.
Tacksam för så mycket synpunkter som möjligt på detta. Gärna också kommentarer angående vinterförvaringen av fuschiorna (de åker ju annars in i mörkret som vanligt och det fungerar ju men det kunde ju vara trevligt om de fick vara växter året om).
Hälsar
Micke