kerstin z5-6
Nu är snart augusti över och även planteringssäsongen för mej i hög zon.
Har kvar ett dussin stäppsalvia som ska ner i min nya stora rabatt-den som var i princip tom i våras,8x3m
Där sitter nu 6 st vita rosor Cuisse de Nymphe Emue' 'Mont Blanc ' 'Polareis'.Den första en lite ovanligare albaros de två andra rugosagener. 2 st av varje,

Massor av narcisser vita men också vanliga gula,ett dussin olika allium.Rosenflockel ,Höstanemon ,thalictrum/violruta en lång flod av rosa stäppsalvia, ska bli en till sådan fast blå,röda solhattar magnus 7 st för höstfägring.

Lungörter vit blå och rosablommande med fina prickiga blad,favourit är P. 'Majestee' som får helt silverfärgade blad efter blommningen.En svartbladig sedum/kärleksört ,Orpiopogon planicapus-svart ormskägg samt fyndet för i år den svartblommande krolliljan Lilium martagon var. cattaniae.bildar en mörkbladig grupp i ett hörn.

Ett par 3 olika hosta i den skuggigare delen, en clematis, återblommande sort tyvärr namnlös redan vid inköpet.2Baptisia australis blå färgväppling som jag hoppas ska bli stora o fina snart.4 pioner två vita buskpioner och två doftpion-(Sorbet) Vitt läkesilverax,vita hesperis matronalis /trädgårdsnattviol
samt ett otal vita franska kungsljus som grott av sig själva då fröna kan ligga i en burk i 100 år o sedan gro lär jag alltid ha dem där.wink.gif

Nu ljög jag förresten, lite fler lökar ska jag peta ner snart men i stort sett är planteringen över;)
Överbölingen
Bra jobbat, Kerstin!
Här har vi tidsnöd. Två veckor till älgjakten. Om 10 dagar tar Jesper hit sin klass så två dagar ryker. En pionrabatt och 8 m roshäck skall skapas m m. Det får nog bli avtäckning, jordborr och kupning av häckplanten så får vi göra resten i vår.
Krolliljan
Vad du jobbar på Kerstin sweatingbullets.gif

Själv behöver jag flytta om en massa växter som bara sattes lite här och var när vi flyttade hit förra sommaren med alla växternna
Ska nog inte förhasta mig. Tänkte flytta alla dagliljorna till ett annat ställe men ska nog tänka igenom det där ordentligt. I vart fall behöver dagliljorna upp så att jag kan jordförbättra och passa på att dela dem, så jag får fler naughty.gif. Har också ett mycket provisoriskt land som behöver lite stil.
Tror att jag tänker lite och väntar med de flyttarna till våren.
Kanske någon liten flytt då.
Sen har jag lite "gratisplantor" som jag har hittat självsådda lite här och var.. Kanske de får stå i pallkrage över vintern.
Ska i alla fall köpa mig fler kaprifoler till mina två nya växtpelare och till min paviljong och de ska planteras så klart.
Här nere i zon 1 kan jag ju hålla på ett tag till.
malcolm
Tänkte att jag i alla fall skall försöka få ner några lökar innan vintern.
Peztis
Men nä, hösten får inte komma än! Jag har massor kvar att göra så jag slipper göra det i vår och bli stressad av det under vintern!

Idag har jag i alla fall grävt om halva komposten och fått växthuset färdigt, ska vara ut och trycka fast några lister. Så duktig har jag i alla fall varit!
merlin68
Bra jobbat Kerstin sweatingbullets.gif Här är det också slutplanterat för i år, ska bar hålla efter ogräset in i det sista och klipper ner lite buskar och sånt i höst. Sedan ska man ju ta hand om allt köksträdgården och fruktodlingarna ger så här står vi till knäna upp i tomater, paprikor, gurkor, auberginer, pumpor, plommon, päron, äpplen, vin, persikor, hösthallon och massa annat. Årets skörd har överträffat det mesta sist vi hade lika mycket frukt var 2006.
kerstin z5-6
Kul att skörden varit god Merlin:)
Höst är det väl inte direkt än, men här har jag sett att höstplantering av vedartad är nja.. clematis , nja rosor icke ,perenner kanske ..så jag slutar sista augusti
Nej ni andra kan ju fortsätta i september, jag med med grusgångsplanering , rabattförberedelse mm.men jag vill inte plantera något mer efter augusti utom lök o ev några liljor.
Eva 33c
Samma här, att utplantering av växter snart är avslutat. Jag har en vecka kvar innan jag börjar jobba, och har en handfull växter som "måste" sättas ut nu. Men resten av drömmarna får anstå till våren. Men som sagt, trädgårdsprojekt finns det ändå så länge vädret tillåter.
HelénE
Oj det var inte illa vad du har kvar att göra.

Själv ägnade jag helgen till att mrensa bort den utblommande rosenvialen i en rabatt, så att kärleksörten som snart är rosa syns. Samt att rensa ut frösådd såpnejlika ur min stora rabatt. Inser dock att den kommer dyka upp nästa år igen, för de rötterna är då inte att leka med. Hopplöst.

Sen har jag grävt upp rotskott av några buskar, måbär och snöbär och planterat vid vårt staket, samt flera kaprfriol som av sig själv lyckats sprida sig från någonstans till syrenhäcken, där de inte gör sig så värst bra.

Finns hur mycket kaprfriol som helst som dykit upp där i små, små plantor. Vet ej var den kommer ifrån, det har nog varit några år för jag upptäckte det först när några stänglar blommade i somras. Den endra planterade kapriolen jag har är en tellman, och detta är med vitrosa blommor så det är förmodligen nån vildkapfriol.

Sen har jag även planterat från av rosenvialen och riddarsporre i krukor som jag grävt ner i en pallkrage för att stå under vintern. Får se om det blir något av det.

Funderar på om jag ska orka gräva upp att jag vill ha kvar i stora rabatten och plantera i trädgårdslandet under vintern sen gräva ur stora rabatten så mycket som möjligt för att sen täcka med tidningar och lägga på ny jord i hopp om att slippa såpnejlikorna. frågan är om det räcker? Och om jag orkar...

Helén
kerstin z5-6
tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon