Josefine82
Nu är hösten här och jag har 4 stora tomatplantor (busktomat) med hur många gröna tomater som helst. Så frågan är hur länge kan jag ha dem ute? Börjar bli lite kallt om nätterna (11grader) Ska man ta in plantorna och ha dem inomhus, eller ha de ute med fiberduk på? Och hur länge kan man ha dem ute med fiberduk?

Tack för svar!
EKLO
Hej,

Jag antar att du redan vet att du kan ta in tomaterna och lägga dem i ett fönster att mogna. Du kan också klippa av hela busken och hänga den upp-o-ner inomhus för att tomaterna ska få (ännu) bättre smak medan de mognar.

Fiberduk tror jag man räknar med ger 2-3 grader högre temperatur - det vill väl till att de får en hel del sol också, några timmar då och då, om du ska få dem att mogna på platsen.

recept på goda saker av gröna tomater har jag också sett, bl a på receptavdelningen här på sidan.

lycka till
Josefine82
Tack för goda råd! jag har ett gästrum och har funderat om det kan vara en idé att ta in plantorna o ha dem inomhus framöver, kan det vara något måntro?
Jultorpet
CITAT (Josefine82 @ 21-08-2011, 17:32) *
Tack för goda råd! jag har ett gästrum och har funderat om det kan vara en idé att ta in plantorna o ha dem inomhus framöver, kan det vara något måntro?

Är de hanterbara så du kan ta in dom med kruka och allt borde det ju vara bättre än att kapa dom och hänga dom upp och ner. De kräver förstås lite ljus för att fortsätta vara pigga.
Tycker dock att 11 grader inte är så kallt, det klarar dom, så jag skulle nog vänta ett tag till.

Sen, som sagt, kan man göra goda saker av gröna tomater också. Jag tycker nog att marmelad av gröna tomater är godare än tomater som legat inne och eftermognat, hur gott som helst och enkelt att göra! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon