Davidoff
Ok, det är ännu tid kvar, men börjar redan fundera. Jag tänker övervintra ett antal växter i mitt 5-kvm-växthus. Jag har skaffat ett övervintringsrum på Willab, jag tänkte ställa det mitt i på 10 cm frigolit, ställa in en värmefläkt med termostat och försöka hålla ca 10 grader. I taket hänger jag en armatur med två vanliga lysrör som får stå på tio timmar per dag. Det gäller, lime, citron, banan, vin, chili och diverse kryddor. Nu till frågetecknen.
- hur mycket vattning behövs? Kräver dom väldigt olika?
- hur gör man praktiskt när man ska vattna/inspektera? Öppnar man blir det ju tvärkallt. Är det känsligt?
- hur mycket ljus behövs, räcker 10 tim/dygn. Och funkar vanliga lysrör?
- ska man klä in hela innerhuset med mer bubbelplast? Gör det nån större skillnad?
- funderar på risken med att säkringen går och tänker att kanske man ska dra dubbla sladdar från olika sektioner? Och dubbla värmare förstås. Eller kan man ha en värmare som är ansluten till två elmatningar via nån "grej"?
- nåt annat att tänka på?

Tacksam för tips från er som gjort det förut.

/D
Anja Danmark
Jeg har overvintret planter i drivhuset i tre sæsoner nu og er blevet lidt klogere hver gang.

Jeg overvintrer ikke chili, men citrus, fuchsia, pelargonier, figen, rosmarin og et par andre ting. Min vin overvintres ikke frostfrit - den er plantet i drivhusjorden og har det helt fint med det.

Jeg holder kun 4-5 grader derude og bruger ikke tilskudslys. Det er ikke nødvendigt, når temperaturen er under 15-20 grader, da planterne går i hvile ved de lave temperaturer.

Jeg har også købt et overvintringshus hos Willab, og jeg har tænkt mig at beklæde det med to lag bobleplast mere - jo bedre det er pakket ind, jo billigere bliver det at holde temperaturen derinde. Det vil være rasende dyrt for dig at holde 10 grader uden mere isolering end overvintringshuset selv giver.

Den store udfordring vil være fugten, som er svær at styre. Jeg bruger en fläkt/varmeblæser derinde, som holder luften i bevægelse, men det er vigtigt at lufte ud, så snart der er lidt sol i drivhuset, så fugten kan blive blæst ud.

Du kan sagtens gå ind og vande - men husk, at planterne bruger uendeligt lidt vand, da de jo hviler.

Jeg har et trådløst termometer derude, og stationen bipper på mit kontor, hvis temperaturen bliver for lav. Jeg har købt en gasovn som backup, hvis der skulle opstå et elproblem.

Håber, at jeg har husket det hele...

mvh
Anja

Davidoff
Tack för tips!
Alltså:
- mer bubbelplast
- inga problem att öppna för vattning
- lägre temperatur
- inget ljus (men tänk på att stockholm är mycket mörkare än Danmark!)
Korrekt?

Vatten hur ofta? En gång per månad?
Mitt vin står ännu i kruka, så jag tror den måste övervintras i huset.

/D

CITAT (Anja Danmark @ 21-08-2011, 21:52) *
Jeg har overvintret planter i drivhuset i tre sæsoner nu og er blevet lidt klogere hver gang.

Jeg overvintrer ikke chili, men citrus, fuchsia, pelargonier, figen, rosmarin og et par andre ting. Min vin overvintres ikke frostfrit - den er plantet i drivhusjorden og har det helt fint med det.

Jeg holder kun 4-5 grader derude og bruger ikke tilskudslys. Det er ikke nødvendigt, når temperaturen er under 15-20 grader, da planterne går i hvile ved de lave temperaturer.

Jeg har også købt et overvintringshus hos Willab, og jeg har tænkt mig at beklæde det med to lag bobleplast mere - jo bedre det er pakket ind, jo billigere bliver det at holde temperaturen derinde. Det vil være rasende dyrt for dig at holde 10 grader uden mere isolering end overvintringshuset selv giver.

Den store udfordring vil være fugten, som er svær at styre. Jeg bruger en fläkt/varmeblæser derinde, som holder luften i bevægelse, men det er vigtigt at lufte ud, så snart der er lidt sol i drivhuset, så fugten kan blive blæst ud.

Du kan sagtens gå ind og vande - men husk, at planterne bruger uendeligt lidt vand, da de jo hviler.

Jeg har et trådløst termometer derude, og stationen bipper på mit kontor, hvis temperaturen bliver for lav. Jeg har købt en gasovn som backup, hvis der skulle opstå et elproblem.

Håber, at jeg har husket det hele...

mvh
Anja

Anja Danmark
Måske lidt ekstra lys til foråret/våren, hvor planterne skal i gang igen, men jeg vil bestemt ikke mene, at det er nødvendigt i vintermånederne...

Hvis du vælger at give dem lys, så kan det evt. gives fra kl. 16-22, så har de også fået udnyttet dagslyset. Det gjorde jeg i hvert fald den første vinter, da jeg gav planterne ekstra lys. Måske vil det gøre en forskel i Stockholm, men jeg kan ikke se forskel på planterne, nu hvor jeg ikke giver dem ekstra lys mere.

Jeg plejer at vande hver 14. dag og de mindste potter får lidt 1 gang om ugen. Det er lettere at give dem lidt nok, hvis det ikke er alt for sjældent, synes jeg.
*Stintan*
Blir det inte väldigt fuktigt i ett så litet utrymmen som är så inplastat med en massa lager bubbelplast? Det blir ju väldigt tätt och ingen ventilation alls. Kan det verkligen räcka med en värmefläkt för att växterna ska må bra?
Alexander-VG-zon3
Runt 10grader brukar gränsen gå vid behov av extraljus, själv använder jag sylvania aquastar (billigt och håller länge och bra för växterna), det är tänt ca 16-18timmar beroende på året.

Men hålls det lägre så behöver man inget extraljus som Anja skriver, beror såklart på. Lime är en tropiskväxt som inte vill övervintras kallt, dom brukar må bättre i värme och extraljus.
Anja Danmark
CITAT (*Stintan* @ 22-08-2011, 09:11) *
Blir det inte väldigt fuktigt i ett så litet utrymmen som är så inplastat med en massa lager bubbelplast? Det blir ju väldigt tätt och ingen ventilation alls. Kan det verkligen räcka med en värmefläkt för att växterna ska må bra?

Nej - derfor skal der også luftes ud, så snart vejret tillader det, som jeg skrev. Ellers er der ikke meget tilbage til foråret...

Men det gør jo ingen forskel, om der er et eller tre lag bobleplast.

CITAT (flaxss @ 22-08-2011, 10:40) *
Runt 10grader brukar gränsen gå vid behov av extraljus, själv använder jag sylvania aquastar (billigt och håller länge och bra för växterna), det är tänt ca 16-18timmar beroende på året.

Men hålls det lägre så behöver man inget extraljus som Anja skriver, beror såklart på. Lime är en tropiskväxt som inte vill övervintras kallt, dom brukar må bättre i värme och extraljus.

Hej Flaxss -

Når du siger varme til en lime - hvor meget varme mener du så?

Jeg har nemlig også en lime, som ikke har sat en eneste frugt i år - måske har den stået for koldt sidste vinter...

mvh
Anja
Alexander-VG-zon3
Lime tål tillfälligt kalla nätter eller kalla dagar(perioder) under sommar-höst, men ska helst in innan det stadigt håller sig kallt. Jag tar in mina ''Lime'' (Papega, tahitilime,lime) i början-mitten av sept beroende på hur vädret är ungefär innan det börjar gå neråt +5c. Sedan övervintrar jag dom i en temp på lägst ca +15c. Tror det är bra att dom får det som i dom tropiska delarna av sydöstra Asien. Mina blommar och sätter frukt och växer både med blad och skott åretrunt (nästan, vid kyligt väder ute händer det inte mycket).

Tycker mina lime håller sig vitala om dom har det varmt och ljust på vintern. Även om jag vet andra som har lime där det är svalt hela vintern.
Anja Danmark
Tak for svaret - jeg må se, hvad jeg kan gøre for min lime...

Jeg starter nemlig næste års chilihøst allerede i oktober under LED, så jeg er ikke så glad for at tage planter ude fra ind i huset pga. eventuelle skadedyr. Jeg har en gang prøvet at få 200 små planter angrebet af lus - det blev de ikke bedre af!

Mvh
Anja
Alexander-VG-zon3
Ja du får testa dig fram, jag ska med så chili tänkte testa redan i slutet av aug-början av sept detta år tummenupp.gif ska bli kul.
Davidoff
Men om lime helst ska ha 15 grader, hur kompromissar man då? Jag har ju dessutom citron, vin, banan, oliv, nerium och kryddor. Funkar alla så varmt? Och kanske man hellre ska chansa på att limen klarar sig i 10 grader, så slipper man extraljus?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon