För nån vecka sen upptäckte jag att mitt blåregn, som växer på en väggfast spalje på balkongen, var full med spinn. Den kunde jag ju inte bära ut, och att bekämpa dem på plats verkade hopplöst. Dessutom har jag allvarligt tröttnat på allt kånkande fram och tillbaks.
Så jag kollade upp biologisk bekämpning.
Normalt bekämpar man spinnkvalster med ett rovkvalster som heter Phytoseiulus persimilis. Det förökar sig snabbt och är effektivt, men kräver hög luftfuktighet, och kan uteslutande äta spinnkvalster - dvs utmärkta för växthus, men inomhus torkar de lätt, och hittar de inte spinnkvalster så svälter de ihjäl.
Det har i år kommit några nya rovkvalster med andra egenskaper: Neioseiulus californicus tål värme och torrare luft, och svälter inte lika snabbt ihjäl pga att den även äter andra småkvalster, samt kan äta blompollen. Neioseiulus fallacis är som californicus, förutom att den också tål låga temperaturer, och kan övervintra.
Jag beställde N. californicus från Lindesro AB. Kvalstren levereras i små papperskuvert/påsar fyllda med sågspån, som man antingen bara hänger på växten (enklare) eller river upp och häller ut över blommorna (effektivare). Deras minsta förpackning innehåller 100 påsar och kostar 750:-, men de lät mig vänligt nog köpa 20 påsar för 250:- (ink moms & frakt).
Påsarna anlände efter två dagar, och jag öppnade några och strödde ut, och hängde upp resten.
Rovkvalstren är mycket små, och bleka i färgen. Det är riktigt svårt att upptäcka dem, trots att de springer mycket snabbare än spinn över bladen. Först undrade jag om jag bara köpt sågspån!

Jag kom snabbt på att jag gjort något dumt: jag hade tvättat alla blommorna precis innan jag beställde rovkvalster, så det finns inga vuxna spinnkvalster. Det gör det svårt att avgöra hur effektiva rovkvalstren är.
Just nu är situationen alltså: inga synliga spinnkvalster, men rovkvalster springer omkring lite här och där bland blommorna. Återkommer med uppdateringar.