Azur
Jag har i ett par års tid haft väldiga problem med spinn på mina krukväxter, både inomhus och på vår frostfria balkong. Ungefär en gång i månade har jag fått bära ut alla mina växter i badrummet, spola av dem med duschen, och spraya dem med en såp-och-matolja-blandning.

För nån vecka sen upptäckte jag att mitt blåregn, som växer på en väggfast spalje på balkongen, var full med spinn. Den kunde jag ju inte bära ut, och att bekämpa dem på plats verkade hopplöst. Dessutom har jag allvarligt tröttnat på allt kånkande fram och tillbaks.

Så jag kollade upp biologisk bekämpning.

Normalt bekämpar man spinnkvalster med ett rovkvalster som heter Phytoseiulus persimilis. Det förökar sig snabbt och är effektivt, men kräver hög luftfuktighet, och kan uteslutande äta spinnkvalster - dvs utmärkta för växthus, men inomhus torkar de lätt, och hittar de inte spinnkvalster så svälter de ihjäl.

Det har i år kommit några nya rovkvalster med andra egenskaper: Neioseiulus californicus tål värme och torrare luft, och svälter inte lika snabbt ihjäl pga att den även äter andra småkvalster, samt kan äta blompollen. Neioseiulus fallacis är som californicus, förutom att den också tål låga temperaturer, och kan övervintra.

Jag beställde N. californicus från Lindesro AB. Kvalstren levereras i små papperskuvert/påsar fyllda med sågspån, som man antingen bara hänger på växten (enklare) eller river upp och häller ut över blommorna (effektivare). Deras minsta förpackning innehåller 100 påsar och kostar 750:-, men de lät mig vänligt nog köpa 20 påsar för 250:- (ink moms & frakt).

Påsarna anlände efter två dagar, och jag öppnade några och strödde ut, och hängde upp resten.

Rovkvalstren är mycket små, och bleka i färgen. Det är riktigt svårt att upptäcka dem, trots att de springer mycket snabbare än spinn över bladen. Först undrade jag om jag bara köpt sågspån! biggrin.gif

Jag kom snabbt på att jag gjort något dumt: jag hade tvättat alla blommorna precis innan jag beställde rovkvalster, så det finns inga vuxna spinnkvalster. Det gör det svårt att avgöra hur effektiva rovkvalstren är.

Just nu är situationen alltså: inga synliga spinnkvalster, men rovkvalster springer omkring lite här och där bland blommorna. Återkommer med uppdateringar.
Azur
Tio dagar efter att kvalstren sattes ut är situationen oförändrad: jag ser inga spinnkvalster, bara spridda rovkvalster. Eftersom jag tvättade blommorna innan jag satte ut rovkvalstren så betyder det inte så mycket, det brukar ta ungefär en månad för spinnet att göra synlig comeback. Har jag fortfarande inte hittat spinn i mitten av september, då är det nog dags att fira.
johanlotta
Det är bara att önska lycka till. Jag har liknande erfarenhet av spinnrovkvalster, och måste tillstå -jag har nog öppnat champagne-flaskan och firat lite för tidigt varje gång. Min erfarenhet är att spinnet tyvärr är uthålligare än "rovisarna" som tyvärr hinner irra bort sig och dö innan nästa attack kommer. Kanske skulle vara klokt att sätta in en armé till efter en månad. Det har jag aldrig provat pga. ekonomiska skäl....
Än en gång -lycka till och hoppas att det går!
mvh Johan
Anja Danmark
Det er en god idé at sætte rovdyrene ud, så snart man ser det første, lille angreb.

Rovmiderne formerer sig langsommere end spindemiderne, så de kan ikke følge med, hvis angrebet er godt i gang.

Jeg har gode erfaringer med at sætte denne ud i drivhuset allerede i maj:

http://nyttedyr.dk/produkt/orius-rovtaeger.aspx

mon ikke den også kan fås i Sverige?

mvh
Anja
Azur
CITAT (johanlotta @ 27-08-2011, 10:08) *
Min erfarenhet är att spinnet tyvärr är uthålligare än "rovisarna" som tyvärr hinner irra bort sig och dö innan nästa attack kommer.

Men var det det vanliga rovkvalstret för växthus, P. persimilis? De svälter snabbt ihjäl när spinnkvalstren blir få, men N. californicus ska klara att svälta ett tag, plus kunna äta andra kvalster, pollen, och tillochmed trips. Min förhoppning är att californicus ska kunna hanka sig fram tills alla spinn har kläckts och blivit uppätna.

Ja, hoppas kan man ju... smile.gif

CITAT (Anja Danmark @ 27-08-2011, 10:48) *
Jeg har gode erfaringer med at sætte denne ud i drivhuset allerede i maj:

http://nyttedyr.dk/produkt/orius-rovtaeger.aspx

mon ikke den også kan fås i Sverige?

Jo, Orius-skinnbaggar finns att köpa. Så den är effektiv mot spinn? Jag trodde den bara åt trips?
Anja Danmark
Ifølge nyttedyr.dk æder den flere forskellige ting, som er nævnt i mit link:

"Trips (”tordenfluer”) rasper i bladcellerne, så der forekommer døde grå partier enten på blade eller i blomster. Det er typisk agurker der angribes. Næbtægen (Orius majusculus), der er 3 mm lang, er effektiv overfor trips i grøntsager i drivhuset. Den æder desuden spind, mellus og bladlus. "

Jeg satte den ud i maj sammen med dyr mod lus og har ingen problemer haft i drivhuset i år. Jeg har en smule spind nu, men jeg kan holde det nede ved at fjerne bladene, når de bliver angrebet. Jeg gjorde det samme sidste år og havde heller ikke problemer af betydning der, så det har i hvert fald fungeret for mig.

Jeg fik den anbefalet sidste år af en professionel drivhusgartner, som anbefalede at sætte dem ud rutinemæssigt i maj. Indtil spindemiderne kommer, lever den af de andre ting, der altid vil være noget af, og så er den der, når spindemiderne dukker op.

Azur
Har precis upptäckt de första färska spinn-näten på en växt, dvs en ny generation har kläckts rätt nyligen.

Lyckades däremot inte hitta några rovkvalster alls.

Det ser alltså ut som att spinnet följer tidtabellen, och att rovkvalstren inte har klarat att överleva på mina växter, men jag hoppas förstås fortfarande att rovkvalstren gör comeback nu när det finns mat. Om två veckor borde det vara tydligt hur det gått.

Kanske behöver man ha mer än en predator, t.ex. komplettera med Orius som Anja föreslår, och/eller komma på nåt ersättningsfoder man kan spruta på blommorna för att hålla igång rovkvalster-populationen.
Azur
Jag kollade igenom växtbeståndet, och jag har spinn på två växter: blåregnet (som jag aldrig kunde ta ut och tvätta, utan bara duschade på plats med blomspruta) och en gardenia. Där är det nu väldigt mycket spinn, och bägge växterna har börjat få skador på bladen. Jag tvättade därför av dem så gott jag kunde, och sprayade med såpa & matolje-emulsion. Det dödar säkert eventuella överlevande rovkvalster, men det stoppar också tillfälligt spinnet.

Flera "lusblommor" som jag aldrig kunnat få riktigt spinnfria verkar nu faktiskt vara just spinnfria.

Jag har letat, men ser inga rovkvalster någonstans.

Mina slutsatser:

1) Rovkvalstren klarade inte att hålla sig vid liv på mina växter tillräckligt länge för att helt utrota spinnet.
2) De verkar ha klarat att utrota spinnet på vissa växter, men inte på andra.
3) De verkar ha klarat sig bättre inomhus än ute på balkongen - kanske för kallt?
4) Bäst är nog upprepade utsättningar av rovkvalster, och/eller flera olika typer av spinn-ätare som kan komplettera varandra.
Leopardcookie
Är det någon här som vet vad det är som har angripit min Hibiscus? Det har även spridit sig till andra växter sad.gif Jag vet inte vad det är och har testat med såpavatten flera ggr utan resultat.

På bladen är det små kladdiga prickar och sen är det som spindelnät från stjälk till blad. Är det spinnkvalster eller bladlöss eller både och??
koja72
Det är spinn. jag får väldigt lätt just på mina hibiscus, inget kul alls -cry-.gif
Jan Lindgren
Hej!
Rovkvalstren har svårt att klara den torra inomhusluften. Vi sprayade växterna med vatten varje dag men det räckte inte. Till slut försvann rovkvalstren och spinnet kom tillbaka. Man får nog räkna med att sätta ut nya rovkvalster regelbundet.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon