EKLO
Kanske är detta vanligt, men jag har aldrig sett det förr: Mina solrosor får nya blomknoppar i bladvecken några blad nedanför stora blomman i toppen. De stora blommorna hänger nu med huvudet och har börjat vissna - frågan är om jag ska klippa av dem för att ge med kraft åt de nya blommorna, och var ska jag i så fall klippa - strax ovanför de små blomknopparna?

Vilken sorts solrosor det är vet jag inte, har fått plantorna fröuppdragna av en kompis. "Vanlig" gul solros, kanske 1,5 meter höga...

tacksam för tips
Ranunculus
Om du låter den vissnande blomman vara kvar, så går den i frö. Då kan du glädjas åt en massa småfåglar när fröerna är mogna.
Aqvakul
Vill du gynna de nya blommorna, ska du beskära huvudstammen precis ovanför de nya knopparna.

Vill du gynna småfåglarna, ska du låta bli...
EKLO
>Tack, då klipper jag (kan spara de solrosor som inte har nya knoppar till fröställningarna och fåglarna)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon