kerstin z5-6
Jag tänker alltid mest på bladen.De finns ju där hela säsongen även när växterna inte blommar alls.De mest lyckade rabatterna jag har är de där bladen spelar huvudrollen och blommningen är en bonus.Utom i mina rosplanteringar förstås:)
Fjortispower
Blommorna
Eva 33c
Skulle jag vara tvungen att välja så betyder bladen mer än blommorna. Blommorna är en del i helheten. Vissa växter har ju också otroligt snyggt bladutspring, jättemysiga knoppar, snygga fröställnngar osv. Växter "utan" blad måste ha kompisar som står för inramningen. Bladen är liksom stommen i en plantering som ger form och struktur, det är viktigare att bladen på olika växter passar ihop än själva blommorna.
Tycker jag allså smile.gif
kerstin z5-6
ja det finns ju inga rätt o fel här:)men jag tänker ofta på hur bra jag tycker vissa delar är o varför o svaret är ofta bladkombinationerna,strukturerna, spiror mot bollformat osv
Piccante
Blommorna helt klart. Sen finns det ju växter man köper mest för bladens skull som sedum, Echeveria mfl som har olika färg o form och är vackra att kombinera men främst är jag intresserad av blomning.
Anki V
Borde nog säga bladen för nu när mycket är utblommat och ”nerklippt” så känns det lite öde i trädgården. Visst finns det fortfarande kvar rodgersior, brunneror och funkior men nog saknar jag t.ex. riddarsporrarna, prästkragarna och nävorna...mm.

Jag tar tacksamt emot tips på snygga bladväxter men de kommer inte att användas på bekostnad av de rikblommande ”mellansommarperennerna”

Hos mig är det just nu en del klematis, rosorna, flockel, tigerliljor, flox och balkanmalvor som står för de större utspelen.

/Anki
Krolliljan
Det var en svår fråga.
Jag försöker väl bygga upp trädgården med olika blad-kombinationer och framförallt färg på bladen så att allt inte flyter ihop men även så att det inte blir för plottrigt. Men sen finns det några blommor jag känner att jag bara måste ha och när de blommar så får jag flytta runt dem( crazy.gif ) för då kanske inte blomfärgerna bildar den harmonin jag vill ha.
Både och tror jag men allra mest färgerna.
Jag håll t ex på med ett nytt land med buskar som struktur där jag sedan även ska ha dagliljor, pion, brudslöja och lite nävor. Buskarna blev alldeles för olika i färg så jag fick flytta bort syrenbudlejan som har en blåaktig ton i bladen. De vita blommorna var snyggt men den bladfärgen skar sig till den rödbladiga smällspirean och syrenhortensian men mer gulgröna blad.
Japp både och, men färgerna är det som betyder mest för mig.
ingrids
Måste nog säga bladen - visst skulle jag sakna blomningen (på allt utom funkior som gärna kunde låta bli) men nog komponerar jag en rabatt för att den ska se snygg ut fast det inte blommar. Kan bidra till att jag har stora växter i min lilla trädgård - jag är ganska förtjust i maffiga blad smile.gif
kerstin z5-6
Färg är också viktigt för mej, olika blåtoner kan tex se konstigt ut med varmare färg oavsett blad eller blomma.Jag bara såg, att i de avdelningar jag koncentrerat mej mer på blad sammansättning som prio ett och blom som prio 2 tycker jag det är fint hela säsongen smile.gif
tack för ett input -gärna mer smile.gif thanks.gif
ingrids
Mitt projekt inbegriper också att matcha blad och blommor - planerar ett hörn med Heuchera "Marmelade" framför sommarvivan "Apricot," tror det kan bli fint i det lite skuggigare och mörkare hörnet. De stora bladen på klippståndset "Desdemona" fångar upp toner av alunruten och vivornas blad bryter av fullständigt med att vara gröna som blad på en barnteckning smile.gif. Däremot så ser de tillfälligt ditställda Geranium Midnight Reiter gräsliga ut mot den mörka jorden, de ska flyttas till framför pionerna och ses mot en skog av gröna stjälkar och blad.
Annars är just nu cirklarna av flocknäva och Heuchera Palace Purple min bästa kombo - när det varit så torrt som i år får nävans blad en rödton som tas upp av alunroten och även Rodgersian som står där tar upp rödtonen. Mina Palace Purple är ganska ljusa jämfört med andra jag sett och när solen står rätt riktigt glöder bladen. Såna stunder glömmer jag kaffekoppen och bara njuter av trädgården.
kerstin z5-6
Just nu har jag snöat in på alla fina blad det finns på pulmonaria:)
Snor direkt >Marmelade med Apricot:)smile.gifsmile.gif
smuleborg
Bladen. Och blomman, i betydelsen; "fel" färg, form eller struktur "förstör" helhetsuttrycket när den blommar. Man kan ju alltid knipsa bort blomman höll jag på att skriva, nåväl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon