|
Hej! Vi har en hörna i trädgården, i söderläge, som inramas av huset samt en mur. När jag skulle gräva där förra året, förstod jag att det i jorden ligger massvis av gammalt tegel, i skärvor. Inget bra odlingsläge alltså. Jag tog och lade jordkockor och gräsmattebitar med svålen nedåt, när jag grävde upp på andra delar i trädgåden, för att få lite mer jordlager. Det blev som en liten kulle. Nu i somras, blommade det tidigt fint med förgätmigej, men sedan kom liksom allt gräs och lite nässlor. (Nässlorna var omtyckta av nässelfjärilslarver, så det var väl bra).
Jag hade ju helst av allt sett att det gick att göra något fint av hörnan, men jag har ingen möjlighet att t.ec. ta dit en grävskopa och gräva ut och bort tegeljorden. Hur skulle DU göra för att få det lite finare?
(Blommorna som syns på fotot står i en pallkrage, nedanför kullen.)
/Sara
kerstin z5-6
21-08-2011, 19:43
Jag skulle odla växter som trivs med underlaget-dvs mkt väldränerat Täcka, bygga upp rabatt och odla, taklökar, penstemoner,utomhuskaktus, lavendel,yucca med flera-allt i en grusplantering med några stora stenar..om du gillar sådant
Aha, du kallar tegelkrossen för mycket väldrenerat? Det var ett positivt sett att se på det hela :-) Hur menar du med att täcka, menar du att täcka gräset och det hela med markduk och bygga rabatt på det? Jag förstår inte...
kerstinh
21-08-2011, 19:53
Det är ju jättelyxigt med en södervägg med massor av sol, så tråkigt att jorden är så dålig. Jag skulle nog också fösöka bygga upp stället lite (slänga på massor med jord), eller ställa dit krukor. Fast då får det nog vara stora växter för att det inte ska se mesigt ut. Eller bygga några stora lådor och odla massvis med färgglada sommarblommor i? Jag förstår att du inte kan gräva bort allt och ersätta jorden, men du kanske kan gräva ett stort hål och förbättra jorden på ett eller två ställen så att du kan sätta någon klätterväxt som sedan täcker muren och/eller väggen? Kanske ett spaljerat fruktträd?
kerstin z5-6
21-08-2011, 20:14
[attachment=64116:eo7vp2j6...qdp3pfe8.jpg] ja! arbeta med naturen inte mot Täck med -markduk-kartonger, vad du har.Lägg på ett lager kogödsel på påse eller naturell Bygg på med jord eller grus beroende på vad du vill odla där En väldränerad plats betyder ofta 1-till 2 zoner över den zon du bor i Så ja en lyxplats:) 35.jpg 32.jpg 19.jpg 14.jpg
KatteLatte
22-08-2011, 06:48
Tänkte precis som Kerstin - varför frakta bort och ha sig utnyttja teglet istället.
Hmm Kerstin - jag funderar. Det är alltså vårt sommarhus vi pratar om, vi är där på helger och somrar, så det finns inte plats för finlir egentligen. Stugan ligger mitt i skogen, så jag vill gärna ha något gammalt och "torpigt". Vet inte riktigt vilka sådana växter som skulle gilla underlagetr? För som jag förstår det: tegeljordshögen + markduk+jord/kompost = ganska tunnt för rötterna, eller?
/Sara
Alla växter som gillar torrt och soligt kommer stortrivas på platsen, sen är den perfekt för lite känsligare arter också med tanke på det skyddade läget.
kerstin z5-6
22-08-2011, 09:49
Det finns många torpväxter" som tycker om läget.Om du vattnar i etablerings skedet, kommer de att trivas bra. Har du 30-50 cm kommer du inte att ha några som helst problem med jorddjupet,lökväxter för vår ,Liljor akleja,i princip vad du vill som är solälskande
Ok, jag tror dig :-) Men, en sista fråga: när man lägger t.ex. täckduk, blir det inte svårt med dräneringen då? Dvs att vattnet inte har någon stanns att rinna undan, utan kanske "kanar" iväg med jord och allt? Jag har aldrig använt täckduk, utan bara grävt hål i gräsmattan när jag gjort planteringar. Syftet med duk är väl att hindra ogräs? Tack för att du/ni är tålmodoga med nybörjarfrågor. Odla.nu är jättebra!
kerstin z5-6
22-08-2011, 11:38
Om du ska använda duk underst ska det vara en som är menat för ändamålet-markduk eller geotextil( den sista finns ofta på byggvaruhus.Den släpper igenom vatten men inte upp ogräs och är till för att hålla olika lager(grus,jord) åtskilda vid vägbyggen tex Jag tar ibland den ibland bara tjocka lager kartong-den multnar ju) ovanpå ogräset) I ditt fall skulle jag ta duken så all jord inte bara spolas ner i teglet med tiden ,det verkar ju vara ganska tjockt lager Lutningen kan du jämna ut när du fyller på jordlagret,ev behöver du någon sorts rabattkant som håller emot på framsidan. Täck på att jorden sjunker o plattas till så fyll på ca 20 cm högre än var du vill ha jordytan Plantera Klart
KatteLatte
23-08-2011, 06:04
Hur stora bitar är teglet förreesten - pratar vi typ halva stenar så kanske en eftermiddag ihop med en slägga bör övervägas?
Ha, ha, nej mer skärvor av olika storlekar. Men det är väldigt svårt att gräva i sådan jord. :-(
Red Top
23-08-2011, 08:35
Teglet har nog lagts dit för att få god dränering. I så fall bör du ju inte ens tänka på att ta bort det.
Kerstin z5-6:s förslag med kartonger och jord tycker jag låter alldeles utmärkt.
Du kan ju också så fingerborgsblomma, riddarsporre, borstnejlika, blågull, vallmo och lupiner; som ju är typiska torparväxter, utöver lökväxter och akleja.
Nej, teglet är snarare ditslängt för att man bytte tegel på taget. Man gjorde väl så förr, grävde ner i närheten.
Huggorm
23-08-2011, 17:00
Så torrt är det nog inte med tanke på vad som växer där. Tegelskärvor i jorden är ingen katastrof, de skapar struktur och kan faktiskt vara bra. Söderläge med värmande mur bakom är ju för bra för att inte utnyttja, men frågan är till vad? Den är ju relativt låg tyvärr. Men det skulle gå att spaljera ett äppleträd eller liknande, med en eller två grenar rakt ut åt varje sida. Man får dock se till att hålla efter ogräset sedan, eftersom de kan växa sig högt nog för att skugga ihjäl det du spaljerar. Vore det inte för att du vill ha någon torpväxt, så hade jag sagt att du kunde spaljera en vindruvsplanta där CITAT (sarhe1 @ 23-08-2011, 11:26)  Nej, teglet är snarare ditslängt för att man bytte tegel på taget. Man gjorde väl så förr, grävde ner i närheten. Skitbra fyllnadsmaterial på grusvägen, alldeles för värdefullt för att bara kasta bort
CITAT (sarhe1 @ 23-08-2011, 11:26)  Nej, teglet är snarare ditslängt för att man bytte tegel på taget. Man gjorde väl så förr, grävde ner i närheten. Har mycket taktegel i mina land. Skadat tegel har jag krossat och sedan har det åkt i landen. Allt som ger struktur eller näring riskerar att hamna i landen. Varför inte börja med en litet bit och se hur resultatet blir. Sedan är det bara att utöka så sakteliga. Fylla på jord när det behövs och låta växterna etablera rötter och binda jorden. Se vad som trivs just där. Det roliga med trädgård är ju när man exprimenterar och det dessutom lyckas.
Egentligen är det ju dels tegeljorden och dels allt stökigt gräs/ogräs som jag funderade över. Idén med täckduk är lockande, jag förmodar att man kan lägga ut den när som helst på året? Splajerade träd är ju jättetjusigt, men det passar inte just på denna plätt i mitt tycke. Tack för era förslag!
KatteLatte
24-08-2011, 06:51
Alltså när jag ser muren så tänker jag Clematis. Men kan det där bli för torrt för den? Finn, hur torrt/fuktigt vill dom egentligen ha det ?
I sommar har jag rensat i en håla/kökkenmödding med massor av kastat grejs i, även tegel. Där var ju hopplöst att gräva men med en kultivator gick det utmärkt att rensa. Bara att krafsa fram teglet - om man nu vill det. http://www.lantbutiken.se/butik/tradgardsr...0245003898.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|