|
Hejsan!
Det börjar bli kallare ute om nätterna. Visserligen är det tio grader kvar innan det blir frost, men jag vill inte riskera att förlora mina pellisar, så jag funderar på att plocka in dem till lägenheten. Vissa av dem blommar för fullt, vissa är överblommade och så har jag två, en Appleblossom Rosebud och Tierpspella som precis börjat få blomknoppar. De som blommar och de överblommade får tåla min brutala inflyttning (jag tänker inte vänja dem med in och utflyttningar) men jag vill gärna se Rosebud och Tierpspella blomma (speciellt Tierspellan då det blir första gången) och undrar om deras blommor kommer att ta stryk om jag flyttar in dem utan tillvänjning eller om det är bättre att låta dem vara ute tills de blommar?
Förresten, känner någon till om det finns Snygga växtlampor (extrabelysning) eftersom majoriteten av mina växter är i vardagsrummet.
Tacksam för svar!
Eva i Skåne
21-08-2011, 20:30
Jag har aldrig praktiserat någon tillvänjning när jag flyttar in mina pelargoner och har aldrig märkt att det skulle behövts. Din Tierp och rosenknopp blommar säkert lika bra om du sätter in dem nu, men för mig verkar det onödigt tidigt att plocka in redan, men för dig funkar det kanske bäst så.
Jag brukar inte ta in mina förrän tidigast slutet av sept och gärna senare, men det beror ju på när vi får nattfrost. Pelargoner tåler lätt att stå ute ner till nån enstaka plusgrad någon natt. Jag brukar "mellanlanda" mina på terass under tak och ev skydda med fiberduk om det kommer nån enstaka frostnatt. Vinterförvaringen är lång nog tycker jag.
Jag brukar märka av frosten först när den är där. Jag är nämligen notoriskt dålig på att kika på väderprognoser Så, jo, det är nog lite tidigt, men jag bor nära ett kallstråk i Uppsala och har sett fler och fler gula löv på pellisarna. Ja, de dära gula löven är lite överallt i Uppis, även om del beror på julitorkan. Jag har inte flyttat in alla pellisar ännu, förutom en som blommar så överdådigt att jag var tvungen att flytta in den, bara för att få njuta mer av den. Men det var bra att få svar, för de lär nog få flytta in snart. Mellanlandningen blir ett svalt vardagsrum då balkongdörren får vara öppen fortfarande. Tack igen!
Jultorpet
21-08-2011, 21:56
CITAT (Eva i Skåne @ 21-08-2011, 21:30)  Jag har aldrig praktiserat någon tillvänjning när jag flyttar in mina pelargoner och har aldrig märkt att det skulle behövts.
Jag brukar inte ta in mina förrän tidigast slutet av sept och gärna senare, men det beror ju på när vi får nattfrost. Pelargoner tåler lätt att stå ute ner till nån enstaka plusgrad någon natt.
Vinterförvaringen är lång nog tycker jag. Jo nog tycker jag att de brukar bli tråkiga när man tar in dom, en vecka inne sen börjar bladen rasa av dom. Har funderat en del på det, om jag borde ta in dom tidigare än jag gör eller vad som skulle hjälpa? Slutet att september verkar väldigt sent, här har vi haft frost i mitten av augusti en del år, bor i västra Uppland, men än har det inte varit ens risk i år. Brukar nog ha dom ute till det har varit lite frost någon natt men kanske borde ta in dom tidigare? Håller dock med om att vinterförvaringen är lååång, alldeles för lång!
CITAT (Jultorpet @ 21-08-2011, 22:56)  Jo nog tycker jag att de brukar bli tråkiga när man tar in dom, en vecka inne sen börjar bladen rasa av dom. Har funderat en del på det, om jag borde ta in dom tidigare än jag gör eller vad som skulle hjälpa?
Slutet att september verkar väldigt sent, här har vi haft frost i mitten av augusti en del år, bor i västra Uppland, men än har det inte varit ens risk i år. Brukar nog ha dom ute till det har varit lite frost någon natt men kanske borde ta in dom tidigare? Håller dock med om att vinterförvaringen är lååång, alldeles för lång! Vet inte exakt var du bor, men jag har fått höra att det för nån vecka sedan inte var mer än tre plus på natten i nordvästra Uppland, så risken finns nog där, även om det inte är en omedelbar sådan. Håller med om vintern, det är lite bökigt att få dem att klara sig i en varm lägenhet så länge.
Jultorpet
21-08-2011, 23:15
CITAT (NilaM @ 22-08-2011, 00:00)  Vet inte exakt var du bor, men jag har fått höra att det för nån vecka sedan inte var mer än tre plus på natten i nordvästra Uppland, så risken finns nog där, även om det inte är en omedelbar sådan.
Håller med om vintern, det är lite bökigt att få dem att klara sig i en varm lägenhet så länge. Ja, som jag skrev så har vi haft frost i mitten av augusti vissa år så inte är tanken främmande precis. Det var nog lite kallare någon natt förra veckan men tror vi hade 6-7 grader i alla fall trots att vi bor på ett kallt ställe (en bit från Heby). Varm lägenhet har jag ingen erfarenhet av, tycker de blir tråkiga i ett svalt hus också. Nästan så de klarar sig bättre inne i fönstren på huset vi bor i men där får inte så många plats tyvärr.
Eva i Skåne
22-08-2011, 07:56
CITAT (Jultorpet @ 21-08-2011, 22:56)  Jo nog tycker jag att de brukar bli tråkiga när man tar in dom, en vecka inne sen börjar bladen rasa av dom. Har funderat en del på det, om jag borde ta in dom tidigare än jag gör eller vad som skulle hjälpa?
Slutet att september verkar väldigt sent, här har vi haft frost i mitten av augusti en del år, bor i västra Uppland, men än har det inte varit ens risk i år. Brukar nog ha dom ute till det har varit lite frost någon natt men kanske borde ta in dom tidigare? Håller dock med om att vinterförvaringen är lååång, alldeles för lång! Visst tappar dom en massa gulnade blad när dom kommer in, men menar du att det inte skulle vara så om man plockade in dom tidigare? Jag har inte funderat på att det skulle kunna vara så.
Jultorpet
22-08-2011, 20:55
CITAT (Eva i Skåne @ 22-08-2011, 08:56)  Visst tappar dom en massa gulnade blad när dom kommer in, men menar du att det inte skulle vara så om man plockade in dom tidigare? Jag har inte funderat på att det skulle kunna vara så. Jag tänker ju att de blir för stor skillnad i temperatur från att ha stått ute i kanske nedåt bara några plusgrader på nätterna och kanske 15 grader på dagarna till sådär 20-22 grader dygnet runt inne. Tog man in dom tidigare skulle skillnaden vara mindre.... så var min tanke. Jag har ett par pellisar som stått inne hela sommaren och jag tycker de ser finare ut nu än vad de man haft ute och tar in brukar göra efter ett par veckor inne. Men, men, som sagt innesäsongen för dom är väldigt lång och utesäsongen väldigt kort tyvärr!
smuleborg
13-10-2011, 20:53
Vi plockade hastigt och lustigt in våra i lördags, det varnades om nattfrost på smhi.se (och det blev ett par minus den natten). Det är väl så vi gör (ja, vi har missat prognosen, nu pratar vi inte mer om det).
Första anhalten, inomhus/ouppvärmt. Endel har denna säsong så hamnat i uppvärmd miljö. Inte särskilt mycket gula blad o.s.v. Detta år ska jag, med de som nu står i uppvärmd miljö, experimentera med tämligen normal rumsvärme i kombination med lysrör. Resten får stå i uthuset (runt 5-10 grader om vintern, merparten utan fönsterljus); det har funkat det med (men de ser inte kul ut).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|