Full version: Trädklättrande ros
kerstinh
Jag har hört något om trädklättrande rosor och tycker såklart att en sån måste jag ju plantera nästa år. Det låter helt underbart ju! Är det någon som har bilder eller erfarenheter att dela med sig av? Jag hittar väldigt dåligt med bilder på nätet. Kanske kan bero på att jag inte vet exakt vad man kallar dem... Någon som vet, vilka rosor man kan ta till detta? Hittar man dem på en vanlig plantskola? Och framför allt, är det någon som har bilder, så lägg gärna upp dem. :-)
kerstin z5-6
Allt beror på vilken zon du bor
Dvs hur höga de blir, men Rosa helenae går nästan överallt
Dag
Hei, kerdtinh - du kan få noen ideer ved å gå inn på mine hjemmesider:

www.daglyngar.no

Søk under knappen "Ramblere". Det er de som er nærmest treklatrende. Der er det mange
å velge mellom, men din klimasone bestemmer mye av ditt valg.
Dag
kerstinh
Jag bor i zon 1. Glömmer alltid att säga det, eftersom jag inte riktigt tänker i zoner eftersom allt funkar bara det funkar någonstans i Sverige. :-)

Dag: Vilka underbara bilder! :-)
stanwell
Jag gillar Paul´s Himalayan Musk som är finfin på att klättra i träd. Finns hos t ex Cedergrens och Flora Linnea
4:an
jag har en polstjärna...bor också i zon 1 och den är häftigt stor...täcker hela äppleträdet och är på väg upp över taket....när äppleträdet blommat ut då börjar polstjärnan blomma!
kerstinh
Åh, det är farligt att gå in på Flora Linneas hemsida! ;-) Jag är lite svag för doftande blommor, framför allt rosor, och är väldigt sugen på att ha en honungsros i trädgården. Tror ni att det är en bra idé att plantera en sån i äppelträdet? Såg att t.ex. Aksel Olson räknas som trädklättrande ros. Annars har jag väldigt svårt att hitta ett ställe där den kan få det utrymme den behöver. Men hur är det med rosor som i teorin blir 5, 6, 7 meter höga när de står i ett träd? Slutar de växa när det inte finna något att klänga på längre eller växer de mer och riskerar att rasera efter ett tag eller så?
evaisa
Stanwell, jag satt å letade klätterrosor ikväll och fastnade för Pauls himalayan musk, de såg så vackra ut. Har du en sådan själv? Blir de gigantiska?
stanwell
HEj Evaisa! Nej, tyvärr! Ville ha en, men efter förhandlingar blev det en Honungsros i vårt gamla päronträd istället. Det finns ett väldigt fint exemplar vid Fredriksdals Rosarium i Helsingborg och den är jättelik. Den kan bli gigantisk, men om man klipper tillbaks de grenar som blommat varje år kan man hålla den i schack.
kerstinh
Ni som har trädklättrande rosor, kan ni inte lägga ut någon bild?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon