Pumparump
21-08-2011, 20:37
Hej,
Vi har två gamla krusbärsbuskar som både förra och detta året först blev angripna med mjöldagg och därefter så försvann bladen, bara själva nerverna i bladen sitter kvar. Det har varit mjöldagg i många år på de buskarna, men de har producerat bär ändå, men nu blir det inga bär på dom. Vet inte hur gamla de är, men jag tror att de kan vara rätt gamla, kanske närmre 50 år. Vi har andra krusbärsbuskar och vinbär som ser friska ut. De är inte mer än 10 år vet jag.
Vad gör vi? Gräver man upp buskarna med rötterna och eldar upp dem eller finns det något att göra?
De står ganska bra där de står och jag ser ett jättejobb att få upp dem om man måste, för dom är himla stora.
Tackar för svar från någon som är mer hemma på krusbär än vad jag är.
Pernilla
Piccante
21-08-2011, 20:54
om hela bladet försvann låter det mer som om något har ätit på bladen. Kollat efter ohyra?
Pumparump
21-08-2011, 21:17
Nej, måste erkänna att jag inte hunnit med dessa buskar alls. Det låter väl helt befängt, men jag la inte märke till skadan förrän den var gjord, så att säga. Såg först mjödagget och senare på sommaren att bladen var borta. Helt rätt som du säger, det måste ha varit en larv som ätit upp busken. Googlade vidare och läste att det fanns en larv som gjorde så med krusbärsbuskar.
Tror att jag beslutar mig för att ta bort dem. Har läst att det är många som har kämpat med mjöliga krusbärsbuskar och gett upp. Samtidigt tillhör jag "bevarande"-sorten som inte gillar slit och släng utan vill vårda våra gamla arter. Låter jag ambivalent?
Åsikter?
Pernilla
Piccante
21-08-2011, 22:10
Mjöldagg dödar sällan växter den försvagar bara genom att stjäla näring. Krusbär är väl något av det segaste som finns när det gäller överlevnad? Vi hade förvildade bakom vedboden i skogsbrynet och hur de än växer brukar de ändå ge bär så jag hade nog behållet dom och försökt stävja mjöldaggen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.