Newgolds
Blev "med damm" i somras och vi hade väl ursprungligen tänkt att försöka övervintra våra 8 guldfiskar i dammen. Men nu har man ju blivit rätt fäst vid de små liven och med tanke på de senaste vintrarna med 20 minusgrader i veckor i sträck och det faktum att dammen (väl?) är lite för grund (ca 70 cm, bor i zon 3/4) för övervintring av fisk så är nu huvudspåret kallförvaring i 4-7 grader i någon form av tunna, ca 200 liter. Har läst igenom sida efter sida om vinterförvaring, och slutsatsen är väl att det, förutom en välisolerad tunna, behövs en luftpump och doppvärmare. Filter är såvitt jag kunnat förstå överflödigt eftersom fisken inte ska matas? Eller bör det ändå finnas någon form av enklare filter? Dock har jag förstått att vattencirkulationen inte ska vara för kraftig, men hur stor cirkulation behövs egentligen? Alla tips emottages tacksamt!
varghem
Jag skulle nog ha i filter ändå, men doppvärmare om du har frostfri förvaring skulle jag nog inte bry mig om. Mina ska gå inomhus i akvarie med filter utan värmare.
kina3
Eller ha dem inomhus i en stor murarbalja (kostar en 100ing på Biltema)? Fast då åker ni på att mata.

I fallet vila i kyla: Jag skulle inte cirkulera mer en översta skitet, om jag skulle cirkulera alls. Tror inte ni får problem med syrebrist eller överskott av sumpgaser.
Anna-Karin Lundberg
Jag skulle säga, ha dem i akvarium inne i vinter. De tål att gå ute på sommarhalvåret och leva inne i rumstemperatur under vinterhalvåret. De är ju fina, varför inte njuta av dem hela vintern? Ett akvarium lyser upp rummet så fint och fisken blir tam och trevlig under vintern. Kolla efter begagnat akvarium på Blocket så behöver det inte bli så dyrt.
Vartän de bor behövs ingen värmare, men rörelse i vattnet behövs absolut. De kan inte bara ligga i en vattenbalja till våren.
varghem
Jag har en del akvarier över, såg att du inte bor så hemskt långt härifrån
Whiskuchi
De behöver mycket plats och mycket filtrering om de matas. Ibland kan man fynda stora plastcontainrar, det kanske är värt att kolla upp?
Newgolds
Tack för alla svar!
Eftersom vi har ett uppvärmt garage kom vi fram till att det enklaste trots allt blir att förvara dem inomhus. Efter att ha funderat på diverse lämpliga, men inte alltför dyra förvaringskärl (alltfrån badkar till begagnat akvarium har varit på tapeten), så har vi nu bestämt oss för ett hemmabygge i form av en lastpall med pallkragar som sedan kläs med dammduk. Volymen blir ca 400 liter. Nu är bara frågan vad som behövs i filter och pump-väg för att hålla vattnet rent. Eftersom vi vill låta vattenfallet i dammen vara igång så länge som möjligt är det inte aktuellt att använda befintlig utrustning. Det är mycket med det tekniska kring dammar/akvarier... confused.gif
Anna-Karin Lundberg
Hur varmt är det i garaget? Det avgör om du matar eller inte. Och det avgör hur mycket filter och rörelse du behöver i vattnet.
Du såg Varghems erbjudande va? Jag har redan sagt det, men jag säger igen: Akvarium! Mitt heta tips. Det kan stå i garaget, men blir så mycket roligare och finare när man kan se fisken. Dessutom ser man lätt att alla mår bra och att ingen sjukdom har drabbat dem. De blir tamare när de får ögonkontakt med er som passerar, roligt till våren när de ska ut i dammen igen. Det behövs inte belysning eller värme, men cirkulation förstås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon